Helikopterulykken ved Turøy: Problemer med helikopterbolter kjent i ti
år
·
og
Antall kommentarer på artikkelen0(VG) 01.06.2016
01:56 - oppdatert 01.06.2016 07:03
Reduser
skriftstørrelseØk skriftstørrelse
Allerede
i 2006 fikk norske luftfartsmyndigheter vite om problemer med noen viktige
bolter på samme type helikopter som styrtet ved Turøy for en måned siden.
Havarikommisjonen er foreløpig ikke
ferdig med sine analyser av ulykken som kostet 13 mennesker livet 29.
april. Men tre mulige forklaringerer pekt ut; feil i
sluttsteget på girkassen, feil ved veksel mellom girkasse og rotormast og feil
ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget.
Helikopterprodusenten Airbus mener
sistnevnte feil er mest sannsynlig. I en uttalelse lørdag skrev
Airbus at det kun er denne forklaringen som anses som sannsynlig basert på
foreløpige analyser. Tirsdag valgte Airbus å presisere i en ny uttalelse at
de fremdeles jobbet med nærmere undersøkelser av de to andre mulighetene
Havarikommisjonen har pekt på.
Advarte i 2006
Hvis det likevel viser seg at Airbus’ teori om at
feil med stagene som knytter rotoren til skroget er riktig, kan styrten skyldes
problemer som EUs byrå for flysikkerhet, EASA, advarte om allerede i 2006.
Hvert av stagene er festet til
skroget med fire bolter. Etter ulykken ved Turøy var Airbus raskt ute med en
såkalt Emergency Alert Service Bulletin Notice, der de ber operatørene om å
sjekke disse boltene grundig. Dette skriver Bergens Tidende. Blant
annet er det viktig at boltene er riktig strammet – verken for mye eller for
lite.
– Etter ulykken har vi gjort
grundige tekniske undersøkelser hvor vi har sett nøye på hva som kan ha gått
galt. Det har ført til at vi mener den sannsynlige årsaken ligger i en feil på
et av stagene. Det er grunnen til at vi ber kundene våre undersøke stagene. Men
vi ser også på andre muligheter, og vi har ikke på noen måte konkludert, sier
pressekontakt Guillaume Steuer i Airbus Helicopters til avisen.
Les også: Støttestag ble revet av
Direktiv i 2007
Problemene med stagboltene var et tema for EASA
allerede i 2006, da tekniske undersøkelser av et tilsvarende helikopter viste
at noen av boltene ikke var festet hardt nok. Senere analyser viste at det var
nødvendig å innføre rutiner for å sjekke samtlige fester på helikoptre av typen
AS332 L2 og EC225 LP. Dette er de to nyeste Super Puma-modellene, som er satt
på bakken i blant annet Norge. EC225 LP er av samme type som
ulykkeshelikopteret ved Turøy.
Ifølge Bergens Tidende publiserte
EASA året etter et såkalt Airworthiness Directiveom
mulig svikt i boltene. Slike direktiver sendes ut av luftfartsmyndighetene for
å advare om feil og mangler på luftfartøy, og for å beskrive nødvendig
vedlikehold.
Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i
Havarikommisjonen bekrefter overfor BT at enkelte av
boltene i ulykkeshelikopteret mangler der stagene ble revet løs. Deler av de
andre satt igjen i skroget.
– Havarikommisjonen har flere åpne
tilnærminger og anser alle for sannsynlige. Det arbeides parallelt med
flere problemstillinger slik at man etterhvert kan sannsynliggjøre et
hendelsesforløp. Uttalelser Airbus gjør står for deres egen regning, sier Kåre
Halvorsen, avdelingsdirektør for luftfart i Statens Havarikommisjon for
transporttil VG tirsdag kveld.
Teknisk direktør Tom Gøran Jodal i
Luftfartstilsynet sier til avisen at han
kjenner til EASA-direktivet, men vil ikke kommentere det nærmere.
CHC Helicopters understreker at de har fulgt opp
vedlikeholdskravene for stagene.
– Inspeksjon av innfestingen til stagene er
definert i vedlikeholdsprogrammet i henhold til de fastsatte intervallene.
Sertifiserte flymekanikere utfører inspeksjonen, og eventuell etterstramming av
boltene på innfestingen. Utført inspeksjon kontrasigneres av en annen
flymekaniker, skriver pressekontakt Jan Tore Savic Knutsen i en e-post til BT.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.