onsdag 1. juni 2016

Helikopterulykken - Oppdatering fra VG/BT


Helikopterulykken ved Turøy: Problemer med helikopterbolter kjent i ti år



·         AUDUN JAHREN

·         og

·         ANNE STINE SÆTHER 

Antall kommentarer på artikkelen0(VG) 01.06.2016 01:56 - oppdatert 01.06.2016 07:03

Reduser skriftstørrelseØk skriftstørrelse


Allerede i 2006 fikk norske luftfartsmyndigheter vite om problemer med noen viktige bolter på samme type helikopter som styrtet ved Turøy for en måned siden.

Havarikommisjonen er foreløpig ikke ferdig med sine analyser av ulykken som kostet 13 mennesker livet 29. april. Men tre mulige forklaringerer pekt ut; feil i sluttsteget på girkassen, feil ved veksel mellom girkasse og rotormast og feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget.

Helikopterprodusenten Airbus mener sistnevnte feil er mest sannsynlig. I en uttalelse lørdag skrev Airbus at det kun er denne forklaringen som anses som sannsynlig basert på foreløpige analyser. Tirsdag valgte Airbus å presisere i en ny uttalelse at de fremdeles jobbet med nærmere undersøkelser av de to andre mulighetene Havarikommisjonen har pekt på.




Advarte i 2006

Hvis det likevel viser seg at Airbus’ teori om at feil med stagene som knytter rotoren til skroget er riktig, kan styrten skyldes problemer som EUs byrå for flysikkerhet, EASA, advarte om allerede i 2006.

Hvert av stagene er festet til skroget med fire bolter. Etter ulykken ved Turøy var Airbus raskt ute med en såkalt Emergency Alert Service Bulletin Notice, der de ber operatørene om å sjekke disse boltene grundig. Dette skriver Bergens Tidende. Blant annet er det viktig at boltene er riktig strammet – verken for mye eller for lite.

– Etter ulykken har vi gjort grundige tekniske undersøkelser hvor vi har sett nøye på hva som kan ha gått galt. Det har ført til at vi mener den sannsynlige årsaken ligger i en feil på et av stagene. Det er grunnen til at vi ber kundene våre undersøke stagene. Men vi ser også på andre muligheter, og vi har ikke på noen måte konkludert, sier pressekontakt Guillaume Steuer i Airbus Helicopters til avisen.


Direktiv i 2007

Problemene med stagboltene var et tema for EASA allerede i 2006, da tekniske undersøkelser av et tilsvarende helikopter viste at noen av boltene ikke var festet hardt nok. Senere analyser viste at det var nødvendig å innføre rutiner for å sjekke samtlige fester på helikoptre av typen AS332 L2 og EC225 LP. Dette er de to nyeste Super Puma-modellene, som er satt på bakken i blant annet Norge. EC225 LP er av samme type som ulykkeshelikopteret ved Turøy.

Ifølge Bergens Tidende publiserte EASA året etter et såkalt Airworthiness Directiveom mulig svikt i boltene. Slike direktiver sendes ut av luftfartsmyndighetene for å advare om feil og mangler på luftfartøy, og for å beskrive nødvendig vedlikehold.

Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen bekrefter overfor BT at enkelte av boltene i ulykkeshelikopteret mangler der stagene ble revet løs. Deler av de andre satt igjen i skroget.

– Havarikommisjonen har flere åpne tilnærminger og anser alle for sannsynlige.  Det arbeides parallelt med flere problemstillinger slik at man etterhvert kan sannsynliggjøre et hendelsesforløp. Uttalelser Airbus gjør står for deres egen regning, sier Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør for luftfart i Statens Havarikommisjon for transporttil VG tirsdag kveld.

Teknisk direktør Tom Gøran Jodal i Luftfartstilsynet sier til avisen at han kjenner til EASA-direktivet, men vil ikke kommentere det nærmere.


CHC Helicopters understreker at de har fulgt opp vedlikeholdskravene for stagene.

– Inspeksjon av innfestingen til stagene er definert i vedlikeholdsprogrammet i henhold til de fastsatte intervallene. Sertifiserte flymekanikere utfører inspeksjonen, og eventuell etterstramming av boltene på innfestingen. Utført inspeksjon kontrasigneres av en annen flymekaniker, skriver pressekontakt Jan Tore Savic Knutsen i en e-post til BT.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.