Streik kan lamme flytrafikken i februar
Tillitsvalgte for deler av bakkemannskapene til Widerøe, SAS og Norwegian stiller hos Riksmekleren neste uke. Flytrafikken rammes om det blir streik.
Junit, tidligere Luftfartens Funksjonærforening, organiserer snaut 500 medlemmer i skrankene ved innsjekking og ombordstigning på norske flyplasser. De fleste medlemmene jobber hos Widerøe Ground Handling, men det er også medlemmer i SAS Ground Handling på Gardermoen og hos Aviator, som har bakkehåndtering for Norwegian.
For få år siden hadde foreningen noen hundre flere medlemmer enn i dag, men mange skal ha meldt overgang til foreninger tilknyttet LO og YS. Disse foreningene har godtatt en ny avtale.
Hun vil ikke si om Oslo lufthavn blir tatt ut i streik.
– Det er for tidlig å si. Hvis det blir streik, vil deler av flytrafikken uansett bli lammet, sier hun.
Bakkeansatte i LO-foreningen Handel og Kontor og YS-foreningen Parat, som til sammen har flere medlemmer enn Junit, har de senere ukene blitt enig med NHO om ny kollektivavtale.
Mange ansatte, blant annet ved Oslo lufthavn, skal ha gått til andre foreninger.
– Jeg har kan bare svare for våre medlemmer. De er svært misfornøyde og har brutt forhandlingene ved å stemme nei i en uravstemning, sier Ørberg.
– Mange ansatte er skuffet over endringene etter at Widerøe tok over selskapet, sier Ørberg.
Foruten lønn handler striden blant annet om endringer av vaktplanen og mer jobbing på helligdager, såkalte røde dager.
Kommunikasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe vil ikke kommentere detaljer i forhandlingene mens de pågår.
– Det er selvsagt alltid en mulighet for streik når man møtes til megling, men vi håper og tror at vi skal klare å komme til enighet, skriver hun i en epost til DN.
Junit mener det er uheldig for de ansatte at alle flyselskapene skiller ut bakkevirksomheten fra resten av flyselskapet. Norwegian har hele tiden brukt eksterne handling-selskaper. SAS har i flere år forsøkt å selge hele bakkevirksomheten og sitter igjen med de ansatte ved knutepunktene i Oslo, Stockholm og København. Den virksomheten skal skilles ut i egne datterselskaper. Også Widerøe har delt de ansatte i flere selskaper.
– Våre medlemmer har vært med på flere runder med lønnsfrys og har tapt kjøpekraft gjennom ti år, sier Bente Ørberg.
Widerøe vil ikke svare på om deres ansatte har tapt kjøpekraft i hele perioden.
For få år siden hadde foreningen noen hundre flere medlemmer enn i dag, men mange skal ha meldt overgang til foreninger tilknyttet LO og YS. Disse foreningene har godtatt en ny avtale.
Andre har godtatt
– Ved konflikt tar vi ut medlemmer ved minst én flyplass i hver del av landet: i Bergen, Trondheim, én flyplass i nord og én på Østlandet, sier forhandlingsleder Bente Ørberg i Junit.Hun vil ikke si om Oslo lufthavn blir tatt ut i streik.
– Det er for tidlig å si. Hvis det blir streik, vil deler av flytrafikken uansett bli lammet, sier hun.
Bakkeansatte i LO-foreningen Handel og Kontor og YS-foreningen Parat, som til sammen har flere medlemmer enn Junit, har de senere ukene blitt enig med NHO om ny kollektivavtale.
Mange ansatte, blant annet ved Oslo lufthavn, skal ha gått til andre foreninger.
– Jeg har kan bare svare for våre medlemmer. De er svært misfornøyde og har brutt forhandlingene ved å stemme nei i en uravstemning, sier Ørberg.
Widerøe rammes mest
De fleste medlemmene i Junit ble med over fra SAS til Widerøe i fjor, da Widerøe overtok SAS’ bakkeansatte ved alle norske flyplasser utenom Gardermoen. Ørberg sier den viktigste motparten i forhandlingene er nettopp Widerøe.
Widerøe Ground Handling
De ansatte er i datterselskapet Widerøe Ground Handling.- Datterselskap i Widerøe-konsernet. Står for blant annet innsjekking av passasjerer, ombordstigning og bagasjehåndtering ved de fleste flyplasser i Norge.
- Har 1700 ansatte ved 33 flyplasser i Norge og en omsetning på rundt én milliard kroner årlig.
- Rundt 1500 ansatte i SAS' bakkeorganisasjon ved 14 flyplasser utenom Oslo lufthavn ble overtatt av Widerøe i februar i fjor.
– Mange ansatte er skuffet over endringene etter at Widerøe tok over selskapet, sier Ørberg.
Foruten lønn handler striden blant annet om endringer av vaktplanen og mer jobbing på helligdager, såkalte røde dager.
Kommunikasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe vil ikke kommentere detaljer i forhandlingene mens de pågår.
– Det er selvsagt alltid en mulighet for streik når man møtes til megling, men vi håper og tror at vi skal klare å komme til enighet, skriver hun i en epost til DN.
Junit mener det er uheldig for de ansatte at alle flyselskapene skiller ut bakkevirksomheten fra resten av flyselskapet. Norwegian har hele tiden brukt eksterne handling-selskaper. SAS har i flere år forsøkt å selge hele bakkevirksomheten og sitter igjen med de ansatte ved knutepunktene i Oslo, Stockholm og København. Den virksomheten skal skilles ut i egne datterselskaper. Også Widerøe har delt de ansatte i flere selskaper.
– Våre medlemmer har vært med på flere runder med lønnsfrys og har tapt kjøpekraft gjennom ti år, sier Bente Ørberg.
Widerøe vil ikke svare på om deres ansatte har tapt kjøpekraft i hele perioden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.