Avinor
lanserer i dag ulike alternativer som skal utredes videre.
I
november ble det besluttet å ikke gå videre med Gimsøya-alternativet i Lofoten.
Avinor vil utarbeide en regional analyse for Lofoten/Ofoten og Vesterålen, og
prosjektet skal ferdigstilles innen 1. juni 2018.
– Analysen skal belyse
effekten av samfunnsmessige forhold, planlagte vegtiltak, trafikale og operative
forhold på eksisterende lufthavner, aktuelle og eventuelle ny flytyper og deres
krav til rullebanelengder, forteller Jon Sjølander, konserndirektør for strategi
i Avinor.
Under
et informasjonsmøte på Sortland i dag, der kommuner og fylkeskommune er
representert, la Avinor frem fem ulike alternativer som skal utredes videre.
Disse er:
Nullalternativ
- ingen endring
- Alle
lufthavnene består og utvikles i lys av flyoperative muligheter/ økonomi.
- Ny
stor lufthavn på Hadselsanden. Leknes, Svolvær og Stokmarknes legges ned
- Ny
stor lufthavn på Hadselsanden. Svolvær og Stokmarknes legges ned. Leknes
utvikles.
- Leknes
utvikles. Svolvær og/eller Stokmarknes avvikles over tid.
Ved
Andøya og Evenes vil det kun bli sett på trafikale forhold.
-Avinor
vil nå utrede disse alternativene videre, og komme med en konklusjon og
anbefaling innen 1. juni 2018. Lufthavnstrukturen skal vurderes i et langsiktig
perspektiv og framtidig vegbygging vil stå sentralt. Det er for tidlig å
spekulere i hvilke av alternativene som er best egnet og mest reelle. Avinor vil
samarbeide nært med Statens Vegvesen, kommuner og fylkeskommuner i denne
prosessen, avslutter Sjølander.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.