Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
Det norske forsvarets evne til sjøbasert støtte forblir begrenset hele dette året. Det er konsekvensen av at det nye logistikkfartøyet KNM Maud fortsatt ligger på et kriserammet koreansk verft og tidligst blir levert Norge til høsten - ett år forsinket.
– Dette føyer seg inn i rekken av forsinkelser hos koreanske verft, sier bransjesjef Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri til Teknisk Ukeblad.
Forsinkelse nummer to
Når det omsider kan legge til kai i Norge, blir KNM Maud Sjøforsvarets største skip noensinne.
Det 181 meter lange fartøyet skal bidra til at den norske marinen og Natos flåtestyrker kan operere over lang tid i hjemlige og internasjonale farvann. Maud er konstruert for såkalt «Replenishment at Sea» (RAS), altså etterforsyning på åpent hav under fart. KNM Maud får «tårn» på dekk til såkalt RAS der det kan leveres drivstoff og vann på åpent hav under gange.Foto: ForsvaretSkipet skal øke utholdenheten til kampstyrkene ved å forsyne dem med drivstoff, reservedeler, ammunisjon, forbruksmateriell og sanitet, der de til enhver tid befinner seg. Støttefartøyet har dessuten hangarkapasitet til to NH90 kystvakt/fregatt-helikoptre. KNM Maud blir 181 meter lang, 47 meter lengre enn fregattene.Foto: ForsvaretArbeidet med å skaffe nytt logistikkfartøy har pågått siden 2002. Daværende Flo startet planarbeidet i 2006 før «Prosjekt 2513» ble godkjent av Stortinget i 2009.
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Sør-Korea vant milliardkontrakten etter en anbudskonkurranse i 2013. Det nye logistikkfartøyet skulle vært levert senest 30. september i fjor, femten måneder etter byggestart, men ble noen måneder forsinket. Nå har det ballet ytterligere på seg.
Forsvarsmateriell skriver i en epost til Teknisk Ukeblad at leveransen etter den siste planen skal skje «medio høsten 2017».
FAKTA: KNM Maud
Multirolle-logistikkfartøy under bygging hos DSME i Sør-Korea
Lengde: 180,7 meter
Bredde: 25,9 meter
Deplasement: 26 260 tonn
Fart: 18+ knop
Rekkevidde: 10 000 nautiske mil med en hastighet på 16 knop
Kjernebesetning: 50
Lastekapasitet
Drivstoff: 7.000 tonn diesel (F-75/75) og 300 tonn med helikopterdrivstoff (F-44)
Annen last: Inntil 40 stk 20-fots forsyningskontainere à 20 tonn.
I tillegg kan fartøyet laste store mengder ammunisjon i eget ammunisjonsmagasin
Kan også frakte båter (for eksempel Stridsbåt 90) og kjøretøy, men dette vil spise av kontainerkapasiteten på dekk
– Verftet er inne i en vanskelig tid, i likhet med næringen forøvrig, og dette har påvirket fremdriften i prosjektet. Forsvarsmateriell jobber for at fartøyet leveres så raskt som mulig, til avtalt pris og i henhold til spesifikasjon, fullt testet, skriver forsvarsorganisasjonen som tidligere het Flo. Så sent som i forsvarsbudsjettet for inneværende år heter det at «Det nye logistikkfartøyet KNM Maud vil bli levert i begynnelsen av 2017».
Det samme var budskapet fra forsvarsminister Ine M. Eriksen Søreide i et svar til Stortinget 8. august i fjor.
Der opplyste hun videre at fartøyet et par måneder tidligere var overført til DSMEs såkalte «Offshore Unit» som tiltak for å hindre ytterligere forsinkelser, og at rapporter fra Forsvarsmateriell på dette tidspunktet tydet på at det virket.
Etter planen skulle Maud brukt fjorårshøsten på innfasing. Nå vil skipet neppe være operativt før i 2018. I tillegg til trening av mannskap skal det monteres utstyr etter at skipet er ankommet Norge. Forgjengeren KNM Valkyrien ble takket av allerede i juni 2015.
Teknisk Ukeblad har så langt ikke fått svar på spørsmålene vi har stilt Forsvarsdepartementet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.