Ny lufthavn i Bodø i 2024-2026
Dersom
Stortinget gir sin tilslutning til bygging av ny lufthavn i Bodø i tilknytning
til behandlingen av Nasjonal Transportplan i år, kan denne stå klar i 2024-2026.
I tillegg til avklaring av de finansielle rammebetingelsene, forutsetter dette
blant annet god framdrift i det kommunale planarbeidet og i Forsvarets
kartlegging og opprydding av miljøforurensning. Dette framgår av en ny rapport
fra Avinor.
Avinor
og de øvrige transportetatene gikk i sitt forslag til Nasjonal transportplan
2018 – 2029 inn for at det skal bygges en ny lufthavn i Bodø. Avinor har nå, på
oppdrag fra Samferdselsdepartementet, utredet lufthavnkonseptet nærmere, med
særlig vekt på investeringskostnader, gjennomføringsplan og hva som vil være
Avinors egenandel i finansieringen.
Positivt for byen
- Hovedbegrunnelsen for
Avinors og transportetatenes anbefaling om å flytte lufthavnen 900 meter sør for
dagens lufthavn, er at en flytting vil frigjøre arealer som skaper en positiv
utvikling for byen. Den nye rapporten bekrefter at prosjektet er
samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det vil gi muligheter til å skape et innovativt og
effektivt lufthavnkonsept med svært gode flyoperative forutsetninger. Dessuten
vil flystøyen i byen bli betydelig redusert med den nye lufthavnen, forteller
konserndirektør Jon Sjølander i Avinor.
4,5-5 mrd. kroner
Investering i en ny lufthavn
i Bodø er ikke bedriftsøkonomisk lønnsomt for Avinor. Prosjektet forutsetter en
betydelig ekstern finansiering. Ny lufthavn, inkludert banesystem,
navigasjonsanlegg, terminalbygg og nødvendige driftsfasiliteter for Avinor er
anslått å koste mellom 4,5 og 5,0 mrd. kroner. I kostnadene inngår ikke
opprydding av miljøforurensning. Dette forutsettes dekket av Forsvaret.
Kostnadene til fjerning av Forsvarets infrastruktur skal utredes senere og
inngår ikke. Veier og teknisk infrastruktur utenfor lufthavnens område
forutsettes dekket av vegmyndighetene eller andre.
Avinors
egenandel av finansieringen av ny lufthavn er anslått å utgjøre mellom 1,4 og
1,65 mrd. kroner. I egenandelen inngår de tiltak Avinor ville gjort i dagens
lufthavn i et 20-års perspektiv, herunder flytting av rullebanen 80 meter mot
sør og en utvidelse av dagens passasjerterminal, samt et anslag av verdiene av
Avinors bygg og grunneiendom som kan realiseres ved flytting. Det er ikke
estimert kostnad til erverv av arealer.
På
basis av ovennevnte legges til grunn at det er nødvendig med ekstern
finansiering på mellom 3,1 og 3,6 mrd. kroner. Som grunnlag for en
finansieringsplan har Forsvarsbygg på oppdrag fra Forsvarsdepartementet utredet
en statlig eiendomsstrategi for hvordan verdistigningen for arealene som kan
benyttes til byutvikling kan bidra til finansiering av ny lufthavn.
Sivil lufthavn
En ny lufthavn vil være
dimensjonert etter sivile behov. Det foreslås en rullebane med asfaltert
lengde
2 600 meter i begge retninger. Dette medfører tilstrekkelig operativ
rullebanelengde for at fly av typen Boeing 787 og Airbus 340 vil kunne operere
til vestkysten av USA uten begrensninger.
Forsvaret
utreder Bodø lufthavns framtidige rolle i totalforsvarssammenheng. Detaljer
knyttet til dette vil bli avklart i løpet av 2017. Avinor har ikke inkludert
noen kostnader relatert til spesifikke Forsvarsbehov.
Innovasjon og ny teknologi
Avinor vil ved
etableringen av den nye lufthavnen gjøre bruk av ny teknologi og innovative
løsninger som gir effektiv drift, reduserte investeringer og bedre
passasjeropplevelse. Lufttrafikktjenesten på nye Bodø lufthavn skal drives ved
bruk av fjernstyrt tårn fra en tårnsentral lokalisert ved dagens lufthavn.
Bygging
av ny lufthavn vil fram til 2022 foregå samtidig med at Forsvaret har aktivitet
på flystasjonen. Gjennomføringen av byggeaktivitetene og forutsetter godt
samarbeide mellom partene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.