Sertifiseringskriterier eller bestemmelser finnes ikke, bortsett at i flymodus er de fly og må følge regler som gjelder for disse samt at en må ha flysertifikat. (Red.)
Silicon Valley vil endelig lage flyvebilen
Med noe som ligner på en svevende jetski vil selskapet Kitty Hawk gjøre flyvebildrømmen til virkelighet.
Publisert
Mandag slapp Silicon Valley-selskapet en promovideo for Kitty Hawk Flyer. I reklamen flyr en person luftfartøyet over en innsjø nord for San Francisco.
Nå vil selskapet utvikle ideen som har preget fremtidsvisjoner de siste 30 årene, nemlig flyvebilen.
Kitty Hawk får allerede støtte fra flere kjente navn i Silicon Valley, blant andre Google-grunnlegger Larry Page, som mener flyvebildrømmen nå er moden for oppfyllelse.
– Vi har alle drømt om å fly uanstrengt. Jeg er opprømt over at jeg snart kan klatre opp på en Kitty Hawk og fly av gårde raskt og enkelt, sa Page i en uttalelse ifølge New York Times.
Silicon Valley-gründeren håper altså at vi alle sammen ganske snart suser inn i en sci-fi-virkelighet der vi kan bytte ut de fremkomstmidlene vi bruker i dag med flyvende alternativer.
– Dronene kommer jo til å frakte folk. Spørsmålet er når, sier Brøyn, og trekker frem regulering av luftrommet som et åpenbart hinder.
– I tillegg må vi begynne å stole på teknologien. Bare det å slippe rattet er vanskelig for folk. Vi har kommet relativt kort på reisen mot selvkjørende biler. Men vi kommer nok ganske snart til å se for eksempel droneleveringer.
Flere leveranseselskap, som for eksempel nettbutikken Amazon har jobbet med å utvikle leveransesystemer som skal benytte droner.
Passasjerfraktene droner har vært på tegnebordet i flere store teknologiselskaper lenge. Blant annet viste Airbus tidligere denne måneden frem det de kaller sin Pop. Up, noe som kan beskrives som en krysning mellom en sportsbil og en drone.
Ifølge New York Times er det usannsynlig at dagens batteriteknologi kan støtte en tur på fire til åtte mil.
–Hvordan skal det fungere når vi i dag ikke engang kan ta med oss mobiltelefonen på flyet uten at det blir brannfare, sier Missy Cummings som forsker på persontrafikk for NASA til avisen.
Brøyn tror at droneleveranse vil kunne komme ganske snart, mens å frakte mennesker med droner i overskuelig fremtid antagelig kun vil være noe man kan gjøre på gøy, omtrent som å kjøre vannskuter.
– Dette kommer ikke til å prege hverdagen umiddelbart, og det vil nok ta noen tiår før vi kommer til å benytte det til vanlig.
Kitty Hawk har foreløpig kun utviklet en prototyp, men skriver på sine nettsider at luftfartøyet vil være tilgjengelig ved utgangen av 2017.
– Vi har alle drømt om å fly uanstrengt. Jeg er opprømt over at jeg snart kan klatre opp på en Kitty Hawk og fly av gårde raskt og enkelt, sa Page i en uttalelse ifølge New York Times.
Silicon Valley-gründeren håper altså at vi alle sammen ganske snart suser inn i en sci-fi-virkelighet der vi kan bytte ut de fremkomstmidlene vi bruker i dag med flyvende alternativer.
Et spørsmål om når
Teknologiekspert og byråleder i Coxit PR Magnus Brøyn er ikke i tvil om at teknologien er på plass, og at vi i teorien kunne byttet ut asfalt med luftrommet allerede i dag, men tror det er mange ting som må falle på plass før det blir en realitet.– I tillegg må vi begynne å stole på teknologien. Bare det å slippe rattet er vanskelig for folk. Vi har kommet relativt kort på reisen mot selvkjørende biler. Men vi kommer nok ganske snart til å se for eksempel droneleveringer.
Flere leveranseselskap, som for eksempel nettbutikken Amazon har jobbet med å utvikle leveransesystemer som skal benytte droner.
Passasjerfraktene droner har vært på tegnebordet i flere store teknologiselskaper lenge. Blant annet viste Airbus tidligere denne måneden frem det de kaller sin Pop. Up, noe som kan beskrives som en krysning mellom en sportsbil og en drone.
Ikke rett rundt hjørnet
Annonseringen av Kitty Hawk Flyer har blitt møtt med noe skepsis i USA. Selskapet erkjenner at de har en utfordring i å overbevise folk om at det er en god idé å fly over hodene på hverandre. Dessuten kan batterikapasitet bli et problem.Ifølge New York Times er det usannsynlig at dagens batteriteknologi kan støtte en tur på fire til åtte mil.
–Hvordan skal det fungere når vi i dag ikke engang kan ta med oss mobiltelefonen på flyet uten at det blir brannfare, sier Missy Cummings som forsker på persontrafikk for NASA til avisen.
Brøyn tror at droneleveranse vil kunne komme ganske snart, mens å frakte mennesker med droner i overskuelig fremtid antagelig kun vil være noe man kan gjøre på gøy, omtrent som å kjøre vannskuter.
– Dette kommer ikke til å prege hverdagen umiddelbart, og det vil nok ta noen tiår før vi kommer til å benytte det til vanlig.
Kitty Hawk har foreløpig kun utviklet en prototyp, men skriver på sine nettsider at luftfartøyet vil være tilgjengelig ved utgangen av 2017.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.