Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
Norwegian skal vokse kraftig i år og neste år, men det koster penger. Da bekymrer det med større underskudd enn ventet i første kvartal.
– Bekymringen er at Norwegian ikke tjener nok til å kunne bære kostnaden med å bli større, sier NHH professor Frode Steen (t.h). Her fotografert sammen med konsernsjef Bjørn Kjos ved en tidligere anledning.
Professor og flyanalytiker Frode Steen ved Norges Handelshøyskole, NHH, peker på at første kvartal normalt er svakt for alle flyselskap.
Tjener ikke veldig mye nå
– Det hadde allerede kommet antydninger om at resultatet ikke kom til å bli like bra som man har håpet. Men det er viktig å se framover, sier Steen.
Norwegian bygger opp mange nye ruter, og da må flyselskapet ha likviditet.
– Nye ruter koster til å begynne med, og etter hvert skal man begynne å tjene penger. Da er det viktig at man har likviditet til å bære kostnaden. Og det er bekymringen, at Norwegian ikke ser ut til å tjene veldig mye penger akkurat nå, sier Steen til NRK.
Deler bekymringen
Professor i internasjonal ledelse ved Handelshøyskolen BI, Eli Moen, deler bekymringen, spesielt i lys av at selskapet taper penger selv når det er betydelig vekst i antall passasjerer.
DELER BEKYMRING: Professor Eli Moen stiller spørsmål ved om Norwegian vil klare å bære den kraftige utvidelsen, spesielt i lys av at selskapet taper penger selv når det er betydelig vekst i antall passasjerer.
Foto: NRK
Professoren trekker fram at det i luftfarten lenge har vært en idé om at lavprismodellen ikke egner seg på langdistanse. Det endelige svaret på om det faktisk lar seg gjøre å tjene penger på langdistanse, har ennå ikke kommet. – Jeg har lagt merke til at veldig mange aksjemeglere den siste tiden har vendt tommelen ned for Norwegian-aksjen. Det er bekymringsfulle signaler, sier Moen.
KOSTER Å VOKSE: I første kvartal lanserte Norwegian 39 nye ruter, blant annet mellom USA, Irland, Nord-Irland, Skottland og Norge.
Foto: Per Einar jansen
Solid passasjervekst
Selskapet kan i første kvartal vise til en solid passasjervekst på 14 prosent til 6,7 millioner.
Men populariteten er altså ikke er nok til å tjene penger. Tøff konkurranse fører til at både Norwegian og SAS taper penger fordi de må tilby billige billetter.
Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen forklarer underskuddet med høyere drivstoffkostnader og en sterkere krone. I tillegg påvirkes tallene av at påsken ikke var i første kvartal, slik den var i fjor.
– Det er viktig å understreke at kontantbeholdningen vår øker og både gjeld og enhetskostnader reduseres, sier Sandaker-Nielsen. Norwegian skal altså vokse kraftig i år. I løpet av året skal de ha fått inn 32 nye fly, øke antall ruter og ansatte 2.000 til utover de rundt 5.000 som er ansatt per i dag.
Toppledelsen i selskapet har selv påpekt at denne voldsomme veksten vil gjøre det vanskelig å få ned kostnadene ytterligere, fordi opptrening av mannskap og veksten koster penger.
– Norwegian har kontroll
Analytiker Hans-Erik Jacobsen i Swedbank er enig i at selve resultatet ikke er godt nok. Men han er ikke bekymret for om Norwegian har råd til de nye flyene.
HAR KONTROLL: Analytiker Hans-Erik Jacobsen i Swedbank mener Norwegian har kontroll.
Foto: Berit Roald, Berit Roald / NTB Scanpix
– Flyene kan finansieres ved å selge gamle fly, ved å ta opp lån og ved å bruke pengene som vi forventer Norwegian vil tjene. Vår vurdering er at det er uproblematisk, sier Swedbank-analytikeren.
– Men det er veldig krevende å vokse så mye som Norwegian gjør nå i 2017 og 2018. På den andre siden har selskapet holdt på med dette i mange år og Norwegian har god kontroll, sier Jacobsen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.