Airbus innrømmer at Turøy-ulykken kunne vært unngått
Det kunne ha vært satt inn sikkerhetstiltak som ville ha forhindret helikopterulykken på Turøy, ifølge Airbus Helicopters.
Kilde: NTB
– Alt vi gjør nå, burde vært gjort tidligere, sier Airbus-sjef Guillaume Faury til TV 2.
Super Puma-helikopteret som styrtet på Turøy vest for Bergen i april i fjor, styrtet trolig som følge av den samme mekaniske slitasjedefekten som forårsaket en tilsvarende ulykke utenfor Skottland i 2009.
Allerede da ble det gitt 17 anbefalinger om sikkerhets- og vedlikeholdstiltak for denne helikoptermodellen, melder TV 2.
Anbefalingene fra den britiske havarikommisjonen ble ikke fulgt opp godt nok, ifølge Faury.
– Men det vi gjør nå, er nødvendig etter det som skjedde i 2016. Hvis vi hadde gjort det tidligere, ville vi ha forhindret 2016, men det var mye vi ikke visste, sier Faury.
Alle døde da helikopteret styrtet som følge av at helikopterets rotor løsnet. Det samme skjedde i Skottland sju år tidligere. Da mistet 16 mennesker livet.
Begge ulykkene ble utløst av et brudd i et tannhjul i girboksen.
– Vi ser klare likhetstrekk mellom den bruddflaten vi ser her og det bruddet som ble funnet etter ulykken på engelsk sektor i 2009, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport.
Allerede da ble det gitt 17 anbefalinger om sikkerhets- og vedlikeholdstiltak for denne helikoptermodellen, melder TV 2.
Anbefalingene fra den britiske havarikommisjonen ble ikke fulgt opp godt nok, ifølge Faury.
– Men det vi gjør nå, er nødvendig etter det som skjedde i 2016. Hvis vi hadde gjort det tidligere, ville vi ha forhindret 2016, men det var mye vi ikke visste, sier Faury.
– Klare likhetstrekk
Ulykken på Turøy skjedde 29. april i fjor. Elleve oljearbeidere og to piloter var om bord i Super Puma-helikopteret som var på vei fra Gullfaks B-plattformen.Alle døde da helikopteret styrtet som følge av at helikopterets rotor løsnet. Det samme skjedde i Skottland sju år tidligere. Da mistet 16 mennesker livet.
Begge ulykkene ble utløst av et brudd i et tannhjul i girboksen.
– Vi ser klare likhetstrekk mellom den bruddflaten vi ser her og det bruddet som ble funnet etter ulykken på engelsk sektor i 2009, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.