Svært få unoter ble registrert da den nye Bergen lufthavn Flesland ble åpnet torsdag morgen. De mest skjærende tonene kom fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens (Frp) tuba, da han forsøkte å spille «Nystemten» sammen med statsminister Erna Solberg (H).
Men statsrådens bidrag var velment, og støttet godt opp under den unisone begeistringen blant de inviterte gjestene. De var et spesielt syn: Hundrevis av godt voksne fjes, med samme ansiktsuttrykk som fireåringer på vei ned i kakeboksen.

Jeg skjønner dem godt. Flesland har vært noe nær en skam for Bergen og Vestlandet i altfor mange år. Flyplassens begrensninger har vært aktivt med på å sabotere bildet av regionen som nærings-, turistvennlig og internasjonalt inviterende.
Sikkerhetskontrollen var Nord-Europas minst smidige og mest invaderende, og bagasjebånd-området var trangere enn et sauefjøs til fjells. Køene var egnet til å gjøre bra mennesker til ville dyr. Eimen av bacon og pølse var innimellom klam som et fuktig fleecepledd.





Jeg tviler på at noen vil savne alt det der. Nye Flesland er noe helt annet, med logistikk og flyt de fleste reisende kjenner fra andre internasjonale terminaler. Flyplassen er selvforklarende, fra du kommer ut av Bybanen til innsjekk og avgang.
Bygget er arkitektonisk formet som et digert vingeslag. En gråmåke i stål og glass, der lyset er gitt mye rom, fra den hvite flisemarmoren på gulvet, til den diskrete bruken av treverk og blanke, hvite flater.
Dette skal være en friksjonsfri plass, ikke først og fremst et stoppested. Slik sett fungerer terminalen fint. Den er steril, romslig, høy under taket og behagelig. Men noen vil kanskje mene det er vel langt å gå til den gamle terminalen for å nå utenriksflyet sitt.

Avinor har også gjort en bevisst jobb med lufthavnens miljø-omdømme, og viser til kutt i klimagassutslipp, og til at flyene nå kan fylle biodiesel på tanken.
En flyplass kan aldri bli et klimaprosjekt, men den nye terminalen, tilknytningen til Bybanen og andre tiltak i flyindustrien bør kunne gjøre den grønnere på sikt.
Så lenge veiene og jernbanen ut av Bergen er så utdaterte, er Flesland den viktigste forbindelsen til resten av verden.





Bare tre år har det tatt, siden Erna Solberg la ned grunnsteinen. For henne var nok åpningen en slags hjemmeseier. Terminalen er en sak hun og næringsminister Monica Mæland (H) har brent for lenge.
I talen sin la ikke statsministeren skjul på at det måtte betydelig politisk press og økonomisk kreativitet til for å få nybygget reist. Det viser nok en gang at helt nødvendige infrastrukturprosjekter for Vestlandet ikke kommer rekende av seg selv.
Solberg kan kanskje lære bort et triks eller to til de som skal bygge ny E16 til Voss og ny Bergensbane. På Flesland har triksene fungert utmerket.

Avinor

​Biodrivstoff nå tilgjengelig på Bergen lufthavn

Avinor - 17-08-2017 09:30 CEST

Sjåfør Jan Kokkelsvold fyller de første literne med biojetfuel inn i drivstoffanlegget på Flesland kvelden før den offisielle åpningen.

Samtidig som den nye terminalen åpner på Flesland, blir bærekraftig biodrivstoff tilgjengelig for flyselskapene.
- Aktørene i norsk luftfart tar sin del av ansvaret for å redusere klimautslippene. Biodrivstoff kan sammen med nye mer energieffektive fly bidra til å redusere klimagassutslippene fra luftfart. Biodrivstoff kan importeres, eller produseres i Norge. En rapport fra Rambøll viser at det er mulig å oppnå 30 prosent utslippskutt ved å satse skikkelig på norskprodusert bærekraftig biodrivstoff basert på biomasse fra skog. Det vil også kunne skape nye virksomheter og arbeidsplasser i Norge, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.
- Det er svært gledelig for oss å være den andre lufthavnen i Norge som nå får jet biodrivstoff tilgjengelig for flyselskapene. I første omgang er SAS med på samarbeidet. Dette er et viktig steg på reisen for å få etablert et marked og infrastruktur for produksjon og leveranser av biodrivstoff i stor skala, sier lufthavndirektør ved Bergen lufthavn, Aslak Sverdrup.
Leverandøren av drivstoffet, AirBP, gjennomførte sin første leveranse av biodrivstoff natten før åpningen. Biodrivstoffet blandes direkte inn i konvensjonelt drivstoff, og krever ingen tilpasninger i verken flymotorer eller i distribusjonssystemet.

Avinor

​​​Ordførerern lyste opp Bergen?

Avinor - 16-08-2017 08:17 CEST

Forfatter Gunnar Staalesen, kunstner Ragnar Kjartansson med kone, lufthanvsjef Aslak Sverdrup og ordfører Marte Mjøs Persen .

I duskregnet sent tirsdag kveld stod ordføreren i Bergen, Marte Mjøs Persen, for den offisielle åpningen av kunstverket «Bergen? This Must Be The Place» utenfor nye Bergen lufthavn Flesland. Tilstede var også den internasjonalt anerkjente islandske kunstneren Ragnar Kjartansson som har laget verket.
Kunstverket består av 5,5 meter høye lysende, gule bokstaver montert på fjellskjæringen øst for det nye terminalbygget på Flesland. Bokstavene former ordet BERGEN? godt synlig fra terminalbygget, fra veien under og området rundt. De er halvparten så store som bokstavene i det kjente landemerket Hollywood.
Markering i mørket
Foran ca. 100 fremmøtte slo ordfører, Marte Mjøs Persen, på lyset rett før klokken 23.00 tirsdag kveld, etter en kort markering med taler, musikk av Direksjonsmusikken, sang og fremføring av forfatteren Gunnar Staalesen som hadde skrevet en egen tekst om kunstverket.
Ordføreren er svært begeistret for verket, og sa blant annet:
- Dette er et visuelt og kraftfukt verk som vil gi området et løft. En ellers grå og brutal fjellvegg fremstår som magisk og poetisk og det at Bergen? kan sees både i lys og mørke, også fra luften, gir Flesland en ny dimensjon.
En stolt lufthavnsjef, Aslak Sverdrup, er glad for at kunstverket nå endelig er lyssatt:
- Bergen? er et stykke kunst som setter opplevelsen av å være på reise i et humoristisk og tankevekkende perspektiv. Men mest av alt er det et storslagent stykke kunst som feirer tilværelsen og opplevelse av å være til stede i eget liv. Verket vil sette farge på opplevelsen av å komme til Bergen lufthavn Flesland og Bergensregionen på en positiv måte.

Om kunstneren:Ragnar Kjartansson er født 1976 på Island, bor og arbeider i Reykjavik. Han er en internasjonalt anerkjent kunstner og har de siste år markert seg med bl.a. separatutstilling i Palais de Tokyo, Paris (2015) og to ganger deltakelse på Veneziabiennalen. Nylig avsluttet han et kritikerrost utstilling på anerkjente Barbican gallery i London. I den forbindelse skrev the Guardian;Ragnar Kjartansson, (…), is one of the most brilliant artists at work today. Once seen, his art has true staying power”.

Om bokstavene – BERGEN?
  • 5,5 meter høye, halvparten av Hollywood (11 meter)
  • Veier mellom 17 til 20 tonn (2,5 til 3 tonn per stykk)
  • Produksjonen av bokstavene tok 6 måneder
  • Ledlys i hver OSRAM BackLED som kan dimmes Total effektforbruk = ca. 5600W
    • Totalt 1600 stk. LED moduler
    • Totalt 24 stk. dimbare LED drivere.
      Totalt 424.000 lumen (Tilsvarer en meget stor konferansesal, 750m2)

Produsert av:
Floss AS v/Fredrik Mørk og Frode Stenberg AS v/Frode Stenberg.

Konkurransen
Konkurransen varte fra 15.01.2015 til 15.04.2015. Den startet med en befaring på Lilandshaugen.Tre internasjonale kunstnere ble invitert til en lukket konkurranse.
Juryen/kunstkomiteen har bestått av:
  • Aslak Sverdrup, Lufthavnsjef, Bergen lufthavn Flesland
  • Alf Sognefest, Prosjektdirektør T3
  • Aina Tysse, Sjef for forretningsutvikling, Bergen Lufthavn Flesland
  • Christel Øen, Kommunikasjonssjef T3
  • Eskild Andersen, Arkitekt, Nordic
  • Annette Kierulf, Billedkunstner
  • Arne Skaug Olsen, Billedkunstner
  • Prosjektledelse: Anne Beate Hovind. Ruth Hege Halstensen og Yngvild Færøy

Juryens begrunnelse
Juryen har valgt Ragnar Kjartanssons This Must Be The Place som vinner på grunn av sine sterke kunstneriske kvaliteter. Kunstverkets humoristiske og poetiske tilnærming resonnerer godt med regionens selvironi og lokalpatriotisme. Kunstverket aktiverer Lilandshaugen og Bergen lufthavns identitet, gjennom å kommunisere direkte med mennesker.