Politidirektør
Odd Reidar Humlegård og justisminister Per-Willy Amundsen signerer kontrakt for
nye politihelikoptre på Gardermoen mandag sammen med Leonardo Helicopters-sjef
Daniele Romiti og ambassadør Giorgio Novello. (Bilde: Ruud, Vidar)
NYE POLITIHELIKOPTRE
Politiet kjøpte det helikopteret som støyer
desidert mest
La lite
vekt på støy i valget av nye politihelikoptre.
- PER ERLIEN DALLØKKEN
- 18. AUG. 2017
- 05:30
Mandag undertegnet Justis- og
beredskapsdepartementet og Politidirektoratet kontrakten om tre nye
politihelikoptre av typen AW169 fra Leonardo Helicopters i Italia.
Med de nye helikoptrene vil norsk politi for
første gang få en reell transportkapasitet i tillegg til sensorplattform.
Politihelikoptrene skal nå også skal kunne benyttes som ildstøtteplattform
(ISP) for skarpskyttere.Samtidig er det en risiko for at utskiftingen av
maskinparken vil medføre større ulemper for dem som bor i nærheten av hvor
disse helikoptrene flyr. De nye helikoptrene støyer langt mer enn dagens
politihelikoptre.
Etter det Teknisk Ukeblad får opplyst, ble støy i
svært liten grad vurdert da valget av nytt helikopter ble gjort.
- Nok
en nedtur for Airbus: Nye politihelikoptre skal
lages av samme selskap som lager de nye redningshelikoptrene
3,6 dB mer enn
dagens
Helikoptrene skal leveres i løpet av 2019, og skal
i starten fortsatt ha base på Gardermoen. På sikt skal de stasjoneres på det
kommende nasjonale beredskapssenteret på Taraldrud i Ski kommune. Dette
anlegget skal samle Helikoptertjenesten, Beredskapstroppen, Bombegruppa og
Krise- og gisselforhandlertjenesten.
Beredskapssenteret er fra før ei skyteskive for
naboer som er bekymret for støy blant annet fra skytetrening og nettopp den
kommende helikoptertrafikken.
Ifølge typersertifiseringen fra europeiske
luftfartsmyndigheter, Easa, avgir AW169 3,6 dB mer enn dagens politihelikoptre
av typen Airbus Helicopters EC135 T2+ målt ved overflygning.
Sammenlignet med den andre kandidaten som gjensto
i anbudskonkurransen fram til valget ble fattet i juli, H145T2, er differansen
enda større. AW169 avgir 4,6 dB mer støy ved overflyging enn H145 som også
produseres av Airbus.
Sintef har på oppdrag fra Justis- og
beredskapsdepartementet laget en konsekvensutredning for
helikopterstøy rundt det nye beredskapssenteret.
Her legger de til grunn at en økning på 3 dB
eller mer for personer som
allerede i dag er utsatt for støy over anbefalte grenseverdier, ansees som en vesentlig økning.
allerede i dag er utsatt for støy over anbefalte grenseverdier, ansees som en vesentlig økning.
Helikopterstøy målt i EPNdB («Effective
Perceived Noise in Decibels», grense i parentes)
|
|||||||||||||||||||||||
Helikoptertype
|
|||||||||||||||||||||||
Når det gjelder avgang og landing, som har det
største støynivået, er dagens og kommende politihelikoptre omtrent på linje,
mens den vrakede H145 (sertifisert som MBB-BK 117 D-2) her er i en egen
klasse, særlig under innflyging.
I sine beregninger skriver Sintef at de har lagt
til grunn «en representativ modell med henhold til støy for aktuelle, nye
helikoptertyper. Støynivået for denne vil i noen situasjoner være noen få
desibel høyere enn for EC135».
Sintef påpeker som sant er at forskjellen er liten
under landing og avgang. Lenger unna landingsplassen, når helikopteret flyr i
noenlunde konstant hastighet, kan forskjellen være 2-3 dB.
– Det betyr i praksis at gul støysone vi ha større
utbredelse for den nye helikoptertypen, sammenlignet med om samme aktivitet
hadde skjedd dagens helikoptertype, skriver Sintef.
Dette er et H145 ved fabrikken i Tyskland før det ble levert til
politiet i Guangzhou i Kina.Foto: Airbus Helicopters
Desibel er
vanskelig
Det stemmer kun når den nye helikoptertypen heter
AW169, noe Sintef neppe visste da rapporten ble sluttført i februar. Dersom
politiet hadde anskaffet H145, ville støynivået både ved overflyging, landing
og takeoff vært lavere, ikke høyere, enn på dagens helikoptre.
Sintef-forsker Truls Svenn Berge har ført
rapporten i pennen. Han ønsker ikke å gå inn i en diskusjon om tekniske data på
de forskjellige helikoptrene, men vil gjerne oppklare en vanlig misforståelse
om at «tre desibel medfører dobbelt så mye støy».
– Det er mye som er dobling: 3 dB er en dobling av
energinivået, mens 6 dB er en dobling av lydtrykket. 9-10 dB er det vi
mennesker vil oppfatte som en dobling av støynivået. Så dette er vanskelige
begrep, sier han.
Flystøyberegninger er beheftet med en del usikkerhet.
Det er vanskelig å si med sikkerhet hva skiftet av helikoptre vil ha av
konsekvenser for omgivelsene.
Ved overflyging har de nye politihelikoptrene
ifølge sertifiseringen 3,6 dB høyere oppfattet støynivå enn dagens helikoptre.
– Ved en direkte sammenligning av støykildene vil
dette være merkbart ja. Men dersom det ene helikopteret flyr to timer etter det
andre, vil de fleste ha problemer med å skille de to, sier Berge.
- 360-bilder
fra cockpit og kabin: Fra denne arbeidsplassen
skal det reddes liv i 40 år
Politiet har i dag to slike EC135T2+ med base på Gardermoen. Foto: Eirik Helland Urke
Vekting: 0,8 promille
Vekting: 0,8 promille
Én ting er sikkert, og det er at alle helikoptre
bråker. Regelen er at jo større helikopter, jo mer støy. Det viser også
sertifiseringstallene der tunge offshore- og redningshelikoptrene som S-92A og
AW101 topper tabellen.
Samtidig er det slik at AW169, som ble sertifisert
i juli 2015, er blant de helikoptrene i sin klasse som avgir mest støy. Mer enn
også Sikorsky S-76D som også ble vurdert av politiet tidligere i
anskaffelsesprosessen.
H145 er derimot den mest støysvake, som blant
annet skyldes den nye innkapslede halerotoren (Fenestron). Liten støysignatur
er ikke bare gunstig ved spaning, det er også en fordel for et helikopter som
primært skal operere på Østlandsområdet og fly mye over tettbygd strøk.
Fakta: Flystøy
Flystøyens frekvensinnhold er slik at de største bidrag ligger i ørets
mest følsomme område og det er lett å skille denne lyden ut fra annen
bakgrunnsstøy.
Flystøy har også et betydelig innslag av lavfrekvente komponenter som
gjør at den lett trenger inn i bygninger.
De to viktigste typer ulemper forbundet med flystøy er forstyrrelse av
søvn eller hvile og generell irritasjon eller plage.
Kilde: Sintef
Men ifølge Aage Jørgensen, som er prosjektleder
for Airbus Helicopters-agenten Østnes Helicopters, ble støy vektet kun med
0,0845 prosent i anbudskonkurransen.
– Vi er overrasket over at støysignaturen blir
vektlagt så lite. Ikke bare med tanke på Taraldrud, men også fordi dette er
helikoptre som skal brukes som observasjonsplattform for politiet og man skulle
tro det var vesentlig å holde en lav profil, sier Jørgensen.
– Ikke direkte
representativt
I Easas støysertifisering tildeles helikoptrene en
grense ut fra maskinens vekt og motorer, og det må legges til at også AW169
holder seg innenfor disse grenseverdiene.
– AW169 ble valgt ut ifra en samlet evaluering
basert på ytelse, pris og risiko. De støyverdier som var hentet inn i forkant
på de aktuelle helikoptertypene var alle innenfor det som ble vurdert som
akseptable operative rammer, skriver politiinspektør Torgeir Haugen i
Politidirektoratet i en epost.
Teknisk Ukeblad har spurt Politidirektoratet hva
slags konsekvenser det økte støynivået vil ha for politiets
helikopteroperasjoner. Haugen skriver at dagens operasjonskonsept
forutsetter at mannskapet til enhver tid vurderer, vind, skyhøyde, luftrom og
optiske begrensninger i observasjonsutrustningen målt opp mot kravet til
presisjon og operasjonssikkerhet i den enkelte sak. Disse hensynene vil
naturligvis også gjøre seg gjeldende ved nytt konsept.
Ifølge ham er støytallene fra Easa-sertifiseringen
kun representative ved flyging på konstant høyde ved maksimalt kraftuttak
og vil ikke være direkte representative for politiets operasjonsmønster.
– Ved avgang og landing er differansen mellom
helikoptertypene mindre, ref. tabell. Eksempelvis støyer dagens
helikoptre EC135T2+ helikoptre mer en enn AW169 ved landing, skriver
politiinspektøren.
Ifølge Easa er differansen en halv desibel i
AW169s fordel ved landing, mens EC135 støyer en halv desibel mindre ved avgang.
Rygge
Helge Marstrander, talsperson for aksjonen «Stopp
støyen», er kjent med at det er ganske stor differanse mellom AW169 og H145 når
det gjelder støysertifisering.
– Når vi vet at begge kandidatene tilfredsstilte
alle politiets krav, er det både skuffende og uforståelig at man velger det
helikopteret som støyer mest, sier han.
Aksjonsgruppa er ikke motstandere av
beredskapssenteret som sådan, ei heller at politiet skal ha helikoptre. De
mener at den beste løsningen vil være en todelt basestruktur, der daglig
operativ støtte utføres av helikoptre stasjonert på Rygge, mens et helikopter
som står i beredskap på Taraldrud dedikeres til oppdragene som haster mest.
Ikke allværskapasitet
AW169 skal i politiets konfigurasjon kunne frakte
seks personer i tillegg til besetningen. Kabinen er 25 prosent større enn på
dagens politihelikoptre og har plass til inntil ti personer.
Helikopteret har en maksimal avgangsvekt (MTOW) på
4,6 tonn, en utholdenhet på 4 timer og 20 minutter og en rekkevidde på 820
kilometer (443 nautiske mil). I denne artikkelen har
vi gått gjennom de fleste av de teknologiske nyvinningene AW169 bringer med seg
til helikoptertjenesten.
Det er verdt å merke seg at vi i artikkelen
trekker fram helikoptertypens allværsegenskaper, men politiet har ikke bestilt
helikoptre med denne typen teknologi. Det skyldes både at teknologien ikke vil
være sertifisert og leveringsklar før i 2021 og at full isingbeskyttelse (FIPS)
vil gi en vektbestraffelse.
Da snakker vi om rundt 170 kg som vil gå på
bekostning av utstyr, folk eller fuel. Som referanse har helikopteret kapasitet
til å ha med seg 900 kg drivstoff. Med maksimalt kraftuttak bruker AW169 cirka
300 kg i timen, mens det kan komme seg ned på rundt 225 kg/t når det flys
gjerrig.
De tre helikoptrene har en samlet pris på 313
millioner kroner, mens kontrakten inkludert ti års drift og vedlikehold er
verdt cirka 670 millioner kroner. Det er i tillegg inngått
opsjonsavtale på ytterligere tre maskiner.
Etter det Teknisk Ukeblad får opplyst, kan det
være aktuelt å bestille FIPS dersom det kjøpes flere helikoptre for
utplassering ellers i landet. Særlig i en transportrolle er avising relevant.
Dessuten har Leonardo allerede økt MTOW til 4,8 tonn og snakker nå om 5 tonn,
som i så fall vil gjøre det mulig å installere avisingsutstyr uten at det rammer
øvrig kapasitet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.