MAX-fly på Dubai-rute fra Skandinavien
Stockholm Arlanda kommer før København med de nye Boeing 737 MAX-8 fly. Norwegian indsætter nemlig til oktober flytypen på tre ruter fra Stockholm.
Københavns Lufthavn og Stockholm Arlanda kæmper ikke kun om at have den største passagervækst. Der er også prestige i at være den første til at tage imod en ny flytype i fast rutefart. Københavns Lufthavn var 1. december 2015 først med Airbus A380’eren. En flytype, som endnu ikke ligger vejen forbi Arlanda regelmæssigt. Kun når eksempelvis fly på vej mellem Mellemøsten og USA har brug for at få en passager hurtigt på hospitalet.
Før sommerferien var Stockholm Arlanda til gengæld først med den nye Airbus A350 i fast rutefart, da Singapore åbnede sin nye rute fra Arlanda til Singapore via Moskva. Og til oktober er Stockholm igen først til at sige goddag til en ny flytype. Eller i hvert fald den nyeste version af en flytype.
Det sker når Norwegian den 31. oktober indsætter Boeing 737 MAX-8 fly på sine ruter fra Stockholm til Dubai og Las Palmas på Gran Canaria. Dagen efter er det ruten mellem Stockholm og Helsinki, der får sin første MAX-8 flyvning. Norwegian vil fremover bruge Boeing 737 MAX-8 flyene henholdsvis seks, syv og to gange om ugen på de tre ruter.
Fuldt lastet fly
Norwegian flyver mellem Stockholm og Dubai i vinterhalvåret. I sidste vintersæson blev ruten betjent med Boeing 737-800 fly. Det samme vil være tilfældet fra denne vintersæsons ruteåbning 1. oktober frem til den 31. oktober, hvor Boeing 737 MAX-8 altså tager over. Beoing 737-800’erens rækkevidde har gjort, at Norwegian på ruten ikke har kunne flyve med fuldt lastet fly med 189 passagerer og deres bagage. Det kommer selskabet til at kunne fremover med indsættelsen af MAX-flyet.
Norwegian flyver mellem Stockholm og Dubai i vinterhalvåret. I sidste vintersæson blev ruten betjent med Boeing 737-800 fly. Det samme vil være tilfældet fra denne vintersæsons ruteåbning 1. oktober frem til den 31. oktober, hvor Boeing 737 MAX-8 altså tager over. Beoing 737-800’erens rækkevidde har gjort, at Norwegian på ruten ikke har kunne flyve med fuldt lastet fly med 189 passagerer og deres bagage. Det kommer selskabet til at kunne fremover med indsættelsen af MAX-flyet.
Selvom Stockholm kommer før Københavns Lufthavn, så bliver lufthavnen ikke den første i Norden til at sige goddag til næste generation i Boeing 737-familien, der er verdens bedstsælgende passagerfly. Norwegian anvender nemlig allerede sine to første MAX-8 fly på ruten mellem Oslo og Edinburgh i Skotland. Herfra flyver de videre på Norwegians nye ruter til de små provinslufthavne Newburgh, Providence og Stewart mellem New York og Boston på USA’s østkyst. Desuden er det meningen at de nyåbnede ruter fra den norske provinsby Bergen til de selvsamme små provinslufthavne i USA fra næste uge skal betjenes med MAX-8 fly.
Primera og Icelandair
Norwegian har indtil videre modtaget fire Boeing 737 MAX-8 fly. To flyver fast på selskabets nye ruter mellem byer i Skotland, Nordirland og Irland og de tre små amerikanske lufthavne. De to sidste har kun fløjet enkelte ture mellem Oslo og Dublin i Irland, hvor alle flyene er indregistreret på Norwegians irske driftstilladelse.
Norwegian har indtil videre modtaget fire Boeing 737 MAX-8 fly. To flyver fast på selskabets nye ruter mellem byer i Skotland, Nordirland og Irland og de tre små amerikanske lufthavne. De to sidste har kun fløjet enkelte ture mellem Oslo og Dublin i Irland, hvor alle flyene er indregistreret på Norwegians irske driftstilladelse.
Norwegian har bestilt i alt 100 Boeing 737 MAX-8 fly. Blandt de kommende europæiske brugere af flytypen er også Monarch Airlines, Air Europa, Turkish Airlines og dansk-lettiske Primera Air samt Icelandair.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.