torsdag 31. august 2017

NATO greier ikke å lokalisere stillegående russisk angrepsubåt - Aldrimer

Massiv ubåtjakt langs norskekysten

31/08/2017  By Kjetil Stormark
3





UBÅTJAKT I NORD: NATO driver en intens jakt langs norskekysten på en russisk angrepsubåt av Yasen-klassen. Trolig er det snakk om ubåten Kazan (K 561), som ble sjøsatt ved Sevmash-verftet i Severodvinsk 31. mars 2017. Foto: ROSSYIA 1
NATO har de siste par ukene drevet en massiv ubåtjakt i Nord-Atlanteren og langs norskekysten for å forsøke å lokalisere en hypermoderne russisk angrepsubåt.
Av KJETIL STORMARK / kjetil@aldrimer.no
Både USA, Canada, Frankrike, Tyskland og Norge har deltatt i den intense ubåtjakten ved hjelp av maritime patruljefly (MPA) som har gjennomført tokt fra både Andøya, Bodø, Keflavik på Island, Lossiemouth i Skottland og også fra fransk territorium.
Også andre maritime ressurser deltar i ubåtjakten.
Yasen-klasse angrepsubåt
Allierte forsvarskilder forteller til Aldrimer.no at formålet med flyvningene er å forsøke å plotte den nåværende lokaliseringen til en russisk atomdrevet angrepsubåt av den såkalte Yasen-klassen. En kilde oppgir at det man leter etter er ubåt nummer to av Yasen-klassen, Kazan (K 561), som ble sjøsatt ved Sevmash-verftet i Severodvinsk 31. mars i år. Ubåt nummer en i Yasen-klassen, Severodvinsk (K560), ble sjøsatt ved samme verft i juni 2010 og satt inn i ordinær drift først i desember 2013, etter over tre års operativ uttesting til sjøs.


UBÅTJAKT; Det amerikanske hangarskipet USS George H. W. Bush, fotografert fra broen til KNM Helge Ingstad under øvelse Saxon Warrior 2017. Foto: JACOB ØSTHEIM/FORSVARET
USA og Storbritannia har tidligere i august hatt en hangarskip-gruppe i Nord-Atlanteren og der det amerikanske hangarskipet USS George H.W. Bush (CVN 77) og det britiske hangarskipet HMS Queen Elizabeth (R08) inngikk, sammen med minst to britiske fregatter samt en amerikansk missilkrysser og en destroyer. Den norske fregatten KNM Helge Ingstad inngikk også hangarskipgruppen.
Mistet kontroll på ubåten
Den russiske ubåten har trolig vært i området en stund for å følge med på hangarskipgruppens bevegelser og operasjoner. Den amerikansk-britiske hangarskipgruppen gjennomførte i perioden 1. til 10. august en øvelse i Nord-Atlanteren med navnet «Saxon Warrior 2017». Øvelsen hadde som formål å trene på krisehåndtering og evne til å oppdage nye trusler.
Det volder NATO stort hodebry at man for øyeblikket har mistet kontrollen på hvor den russiske ubåten befinner seg, opplyser kilder til Aldrimer.no.
Voldsom slagkraft
Den russiske Yasen-klasse angrepsubåter har en lengde på 133 meter og kan bevege seg med en maks-fart på 32 knop, også i neddykket tilstand. Ubåten har et mannskap på 85, herunder 32 offiserer. Ubåten har en voldsom slagkraft og er langt mer stillegående enn mange andre, tidligere russiske ubåtklasser.
(Artikkelen fortsetter under illustrasjonen.)

PROFIL: Dette er en profiltegning av ubåtene i den russiske Yasen-klassen. Hittil er det sjøsatt bare to av denne atomdrevne angrepsubåten, som har en enorm slagkraft. Foto: WIKIMEDIA COMMONS
I tillegg til torpedoer er den russiske atomubåten ifølge oppslagsverket Janes Fighting Ships utstyrt med 32 missiler, herunder en miks av SS-N-27 (3M54) sjømålsmissiler og den fryktede SS-N-30 Kalibr (3M14) angrepsmissiler for angrep mot landmål. Kaliber-missilene har NATO per i dag ingen tilfredsstillende mottiltak mot, forteller forsvarskilder i alliansen.


Les mer: Kan ødelegge hele Atlanterhavsflåten
Les mer: Formidabel etterspørsel etter ubåtetterretning

Den er derfor en meget fryktet motstander i det maritime domenet, og spesielt nå under opptakten til den russiske storøvelsen Zapad 2017, der NATO-alliansen er sterkt bekymret for om Russland kan ha militære planer som går ut over bare det å øve.

Les mer: Frykter Russland tar over Hviterussland

Multinasjonal operasjon
Etter hva Aldrimer.no forstår, har USA, Canada og Frankrike ansvar for søk i sørlige deler av søksområdet, mens Norge og Tyskland i fellesskap gjennomfører tokt med P-3C Orion overvåkingsfly i områder nord for Andøya.
Den velinformerte twitterkontoen MIL_Radar som løpende rapporterer om militære flybevegelser, la for et par dager siden ut en kartgrafikk som viser plottene til en del av MPA-flyvningene som de siste par ukene er gjennomført i ulike deler av Nord-Atlanteren.
Kartgrafikken viser bare en liten del av det totale antallet flyvninger, gitt at de militære flyene kun blir synlige på sivile radarsystemer når de skrur på egne transpondere for at de skal bli sett av nærgående, sivil lufttrafikk. Normalt flyr de militære flyene med sine transpondere avslått.
(Artikkelen fortsetter under kartgrafikken.)



Det har vært et stort antall NATO-tokt med maritime overvåkingsfly i Nord-Atlanteren de siste par ukene. Kartgrafikk: TWITTER.COM/MIL_RADAR
Aldrimer.no har konfrontert Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) med kartgrafikken og MPA-plottene fra MIL_Radar. Vi spurte da også om FOH kunne avklare om det foregikk ubåtjakt langs norskekysten og hvorfor plottene ikke viste noen tokt gjennomført av norske Orion-fly fra 333 Skvadron ved Andøya flystasjon. 

Major og pressetalsmann ved FOH, Brynjar Stordal.
FOTO: FORSVARET
«Vi ønsker ikke å kommentere denne informasjonen utover at store deler av den er positivt feil», svarte pressetalsmann Brynjar Stordal ved FOH og la til: «Når det gjelder Norsk P3 Orion, så har den løst flere oppdrag i denne perioden.»
Aldrimer.no har tidligere avdekket at norske Orion-fly sliter kraftig med å produsere et tilfredsstillende antall operative tokt i nordområdene. Dersom norske P-3C Orion ikke flyr hyppig nok, vil russiske ubåter ubemerket kunne ta seg ut i Atlanterhavet fra Barentshavet. I Atlanterhavet er de russiske ubåtene langt vanskeligere å finne.

Les mer: Ingen Orion-flyvninger på over en uke

FOH unnlater dermed å kommentere direkte den massive mobiliseringen av MPA-ressurser innad i NATO-alliansen de siste par ukene. Tre amerikanske P-8 Poseidon overvåkingsfly har gjennomført flyvninger fra Bodø flystasjon, under påskudd av å inngå i en amerikanskledet marineøvelse (WASEX), mens et tysk P-3 Orion har brukt Andøya som base.
Et Canadisk CP-140 har flydd fra Lossiemouth i Skottland, mens Frankrike har flydd med sine Atlantique ATL2-fly fra Lorient South Brittany-flyplassen i Vest-Frankrike.


Hverken FOH eller andre NATO-land har så langt ønsket å fortelle hva som har vært hovedhensikten bak det store antallet MPA-flyvninger.
Den britiske avisen Daily Mail har spekulert i om NATOs omfattende MPA-virksomhet i Nord-Atlanteren kunne ha sammenheng med at Russland har forflyttet to av sine oppgraderte Kilo II-klasse ubåter fra Svartehavsflåten til Middelhavet. I en pressemelding fra det russiske forsvarsdepartementet fremgår det ikke om ubåtene «Kolpino» og «Veliky Novgorod» i den senere tid har befunnet seg i Nordflåtens operasjonsområde. Men andre kilder oppgir at også disse ubåtene kan ha blitt forflyttet langs norskekysten, og bidratt ytterligere til den store maritime overvåkingsvirksomheten de siste par ukene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.