F-35
Ny nedtur: Nederland kaprer nytt F-35-oppdrag foran Norge
Hevder nederlandsk industri får mer hjelp fra myndighetene og at konkurransen er urettferdig.
Når den europeiske F-35-flåten nå skal bygges opp, er det nederlendere som besørger kampflylogistikken.
Det er klart etter at det amerikanske forsvarsdepartementet tidligere i august besluttet å legge distribusjons- og varelagersenteret for Europa til Nederland.
Det betyr samtidig at norsk industri nok en gang går glipp av verdifulle F-35-oppdrag. Men i denne anbudsrunden har ikke konkurransen vært rettferdig, ifølge AIM Norway.
– Fra Norge var det bare AIM Norway som valgte å svare på RFI-en under visse forutsetninger. I henhold til prosedyren i partnerskapet ble det gitt en anbefaling fra det flernasjonale programkontoret («Joint Program Office», JPO) til det amerikanske forsvarsdepartementet, som fattet en endelig beslutning, opplyser Klever.
Administrerende direktør Ove Haukåssveen i AIM Norway er ikke overrasket over at det var Nederland som vant fram med sitt tilbud:
– Det har vært en helt annen satsing fra nederlandske myndigheter på distribusjons- og varelagersenter enn det har vært fra norske. De var for eksempel tidlig ute med å posisjonere seg med et eget selskap for denne satsingen, sier Haukåssveen.
Det nye senteret etableres i Woensdrecht sør i Nederland, 40 kilometer nord for Antwerpen i Belgia, og skal være i drift i september 2019.
På denne flybasen har det nederlandske luftforsvaret fra før et logistikksenter for F-16, og det har vært jobbet målrettet for å utvikle dette til overgangen til F-35.
– Selskapet ble bemannet med erfarent logistikkpersonell som har hatt direkte tilgang til programkontoret for F-35. Norsk industri ved AIM Norway mottok en forespørsel fra JPO gjennom Forsvarsdepartementet med noen ukers frist til å besvare RFI-skjemaene. Norsk industri har følgelig ikke kunnet konkurrere på like vilkår, forteller Haukåssveen.
En økonomisk mer betydningsfull nedtur kom i november i fjor, da F-35s flernasjonale programkontor (JPO) offentliggjorde første runde av vedlikeholdskontrakter. I denne konkurransen deltok AIM Norway og Kongsberg Gruppen med underleverandører, uten å vinne en eneste kontrakt. Nederland vant 14.
Det har vel ikke mer enn symbolverdi, men vi kan også nevne at Nederland snappet «AN»-betegnelsen, slik at de norske flyene omtales som AM-1 og oppover. Nederlands første fly, AN-1, fløy første gang allerede 6. august 2012.
Også når det gjelder produksjonskontrakter har det vært ytterst få lyspunkter for norsk industri i det siste. Ved vår gjennomgang fra mars i år var status at norsk industri hadde kriget seg til en andel på rundt fem prosent av anskaffelseskostnaden, beregnet til 71,5 milliarder kroner. Det er på dette nivået det har ligget de siste sju-åtte årene.
For tre år siden vant AIM Norway en anbudskonkurranse om å utføre vedlikehold på F135-motorer, som sitter i F-35, sammen med tilsvarende sentre i Tyrkia og Nederland. Det første skal være oppe og stå i Tyrkia neste år, mens Norge og Nederland følger rundt 2020-2021.
AIM er i ferd med å flytte fra Kjeller til Rygge. Parallelt skal selskapet etter planen få nye eiere etter at regjeringen har fått fullmakt fra Stortinget til å selge statens aksjer i AIM Norway.
Forsvarsdepartementet har samtidig understreket at de kun selger dersom de finner en kjøper som vil videreutvikle selskapet. Uansett er finansiering av motordepotet knyttet til denne prosessen.
– Dette er planlagt gjennom mange år, og vi som selskap er klare til å bygge opp det som behøves, sier Haukåssveen.
AIM Norway var tidligere kjent som Luftforsvarets hovedverksted Kjeller fram til det ble et statsforetak 15. desember 2011. AIM står for «Aerospace Industrial Maintenance».
– Vårt oppdrag er å levere og vedlikeholde et rimelig, kapabelt og kampklart våpensystem som gir amerikanske og allierte styrker et overtak på slagmarken. For å lykkes med det, er vi nødt til å sørge for å få de riktige delene levert til riktig tid, understreker JPO-sjef Mat Winter i en pressemelding.
Mens det altså er Nederland som skal huse det europeiske varelageret, er det Australia som er tildelt logistikksenteret for Asia-Stillehavet-regionen og som skal betjene flyvåpnene til Sør-Korea og Japan i tillegg til Australia. De trener sammen med norske mannskap på Luke i dag og skal utplassere de første av 72 planlagte F-35A i Australia neste år.
Japan rullet ut det første av 38 F-35A de skal sluttmontere selv på Mitsubishi-fabrikken i juni. Sør-Korea skal etter planen motta sine første fly av 40 bestilte F-35A i løpet av 2018.
Selv om Nederland har hatt testfly i lufta i over fem år, skal de etter planen ikke flytte hjem operative fly før i 2019. De første flyene blir stasjonert på Leeuwarden nordvest i Nederland. Den andre basen, Volkel, ligger sørøst i landet og blir satt opp med F-35 i 2021.
Norge har mottatt alle de sju F-35-kampflyene som skal brukes til øving og trening i USA. Fly nummer åtte, ni og ti, altså AM-8, AM-9 og AM-10, skal om et par måneder flys direkte fra Lockheed Martin-fabrikken til den norske hovedflystasjonen.
Det er klart etter at det amerikanske forsvarsdepartementet tidligere i august besluttet å legge distribusjons- og varelagersenteret for Europa til Nederland.
- Første akroshow: Her viser F-35A hva den er god for i lufta over Paris
– Konkurrerte på lik linje
Generalmajor Morten Klever, som er direktør i Kampflyprogrammet, skriver i en epost til Teknisk Ukeblad at at norsk industri også i denne saken konkurrerte på lik linje med de andre partnerlandenes industri. Alle oppdrag i partnerskapet tildeles på bakgrunn av en utlyst konkurranse (RFI).– Fra Norge var det bare AIM Norway som valgte å svare på RFI-en under visse forutsetninger. I henhold til prosedyren i partnerskapet ble det gitt en anbefaling fra det flernasjonale programkontoret («Joint Program Office», JPO) til det amerikanske forsvarsdepartementet, som fattet en endelig beslutning, opplyser Klever.
Administrerende direktør Ove Haukåssveen i AIM Norway er ikke overrasket over at det var Nederland som vant fram med sitt tilbud:
– Det har vært en helt annen satsing fra nederlandske myndigheter på distribusjons- og varelagersenter enn det har vært fra norske. De var for eksempel tidlig ute med å posisjonere seg med et eget selskap for denne satsingen, sier Haukåssveen.
- Nå vil også Nederland ha den: Denne bryteren finnes kun i norske F-35-fly
– Ikke like konkurransevilkår
AIM-direktøren forteller at nederlandske myndigheter etablerte et selskap for omtrent tre år siden, heleid av det nederlandske forsvarsdepartementet, ene og alene for å posisjonere og sikre denne virksomheten i Nederland.Det nye senteret etableres i Woensdrecht sør i Nederland, 40 kilometer nord for Antwerpen i Belgia, og skal være i drift i september 2019.
På denne flybasen har det nederlandske luftforsvaret fra før et logistikksenter for F-16, og det har vært jobbet målrettet for å utvikle dette til overgangen til F-35.
– Selskapet ble bemannet med erfarent logistikkpersonell som har hatt direkte tilgang til programkontoret for F-35. Norsk industri ved AIM Norway mottok en forespørsel fra JPO gjennom Forsvarsdepartementet med noen ukers frist til å besvare RFI-skjemaene. Norsk industri har følgelig ikke kunnet konkurrere på like vilkår, forteller Haukåssveen.
- Blant de få norske som leverer til produksjonen av F35: Hittil har de ikke tjent en krone
14 til Nederland, 0 til Norge
Det er ikke første gangen nederlandsk industri kaprer lukrative F-35-oppdrag foran snuta på norske bedrifter. For eksempel var det nederlandske Fokker Technologies som i 2014 vant den første produksjonskontrakten til den nye F-35-bremseskjermen, selv om Norge alene fram til da hadde finansiert utviklingen av skjermen som norske fly blir først til å bruke når de tre første flyene kommer til Ørland i november.En økonomisk mer betydningsfull nedtur kom i november i fjor, da F-35s flernasjonale programkontor (JPO) offentliggjorde første runde av vedlikeholdskontrakter. I denne konkurransen deltok AIM Norway og Kongsberg Gruppen med underleverandører, uten å vinne en eneste kontrakt. Nederland vant 14.
Det har vel ikke mer enn symbolverdi, men vi kan også nevne at Nederland snappet «AN»-betegnelsen, slik at de norske flyene omtales som AM-1 og oppover. Nederlands første fly, AN-1, fløy første gang allerede 6. august 2012.
Også når det gjelder produksjonskontrakter har det vært ytterst få lyspunkter for norsk industri i det siste. Ved vår gjennomgang fra mars i år var status at norsk industri hadde kriget seg til en andel på rundt fem prosent av anskaffelseskostnaden, beregnet til 71,5 milliarder kroner. Det er på dette nivået det har ligget de siste sju-åtte årene.
- AIM på Kjeller: Bruker ressurser på F-16 som aldri før
Skal flyttes og selges
Programkontoret understreker at oppdragene som nå er tildelt innenfor kategoriene lager og reparasjon ikke stenger døra for framtidige vedlikeholdsoppdrag for industrien i andre F-35-land. Enten det er snakk om partnerland, som Norge, eller eksterne kunder (FMS).For tre år siden vant AIM Norway en anbudskonkurranse om å utføre vedlikehold på F135-motorer, som sitter i F-35, sammen med tilsvarende sentre i Tyrkia og Nederland. Det første skal være oppe og stå i Tyrkia neste år, mens Norge og Nederland følger rundt 2020-2021.
AIM er i ferd med å flytte fra Kjeller til Rygge. Parallelt skal selskapet etter planen få nye eiere etter at regjeringen har fått fullmakt fra Stortinget til å selge statens aksjer i AIM Norway.
Forsvarsdepartementet har samtidig understreket at de kun selger dersom de finner en kjøper som vil videreutvikle selskapet. Uansett er finansiering av motordepotet knyttet til denne prosessen.
– Dette er planlagt gjennom mange år, og vi som selskap er klare til å bygge opp det som behøves, sier Haukåssveen.
AIM Norway var tidligere kjent som Luftforsvarets hovedverksted Kjeller fram til det ble et statsforetak 15. desember 2011. AIM står for «Aerospace Industrial Maintenance».
- Canon, ikke kanon: Bli med F-16 i jakten på to F-35
Australia
Logistikk kan ikke tas lett på når den europeiske F-35-flåten de kommende årene skal bygges opp:– Vårt oppdrag er å levere og vedlikeholde et rimelig, kapabelt og kampklart våpensystem som gir amerikanske og allierte styrker et overtak på slagmarken. For å lykkes med det, er vi nødt til å sørge for å få de riktige delene levert til riktig tid, understreker JPO-sjef Mat Winter i en pressemelding.
Mens det altså er Nederland som skal huse det europeiske varelageret, er det Australia som er tildelt logistikksenteret for Asia-Stillehavet-regionen og som skal betjene flyvåpnene til Sør-Korea og Japan i tillegg til Australia. De trener sammen med norske mannskap på Luke i dag og skal utplassere de første av 72 planlagte F-35A i Australia neste år.
Japan rullet ut det første av 38 F-35A de skal sluttmontere selv på Mitsubishi-fabrikken i juni. Sør-Korea skal etter planen motta sine første fly av 40 bestilte F-35A i løpet av 2018.
Selv om Nederland har hatt testfly i lufta i over fem år, skal de etter planen ikke flytte hjem operative fly før i 2019. De første flyene blir stasjonert på Leeuwarden nordvest i Nederland. Den andre basen, Volkel, ligger sørøst i landet og blir satt opp med F-35 i 2021.
Norge har mottatt alle de sju F-35-kampflyene som skal brukes til øving og trening i USA. Fly nummer åtte, ni og ti, altså AM-8, AM-9 og AM-10, skal om et par måneder flys direkte fra Lockheed Martin-fabrikken til den norske hovedflystasjonen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.