Dette skaper logistikkproblemer, ikke minst for helikoptertransporten. Maskinene skal kunne fly tilbake til nærmeste flyplass og der lande med påkrevde reserver. Det betyr at en S-92A med to reservetanker kun kan ta ca. 10 pax. Igjen påpeker jeg nødvendigheten av å introdusere AW101 i sivile farger. Den har større rekkevidde og bedre lasteevne enn andre typer som benyttes offshore i dag. Den kan lett ta 19 pax + 400USG intern ekstratank. Dette er basert på en beregning jeg gjorde i 2002. Jeg beregnet også følgende dersom AW101 ble ribbet for militært utstyr og kun fremsto som en SAR maskin: Akutt blindtarmetennelse på Jan Mayen i den perioden hvor flystripa der bare er sørpe. En maskin flyr fra Bodø til Røst og fyller opp tankene der. Den tar av og stopper en motor like etter avgang. AW101 har tre motorer. Den cruiser på to til innflyging JM hvor den 3. startes opp. Missed approach, den har bare ett forsøk, den 3. stoppes igjen og den flyr tilbake til Røst og lander med påkrevde reserver. Da har den fløyet 974NM i no wind. Med andre ord teoretiske tall, men allikevel.... AW101 er svaret. Husk også at Putin neppe vil tillate militære helikopter å operere til/fra Svalbard. (Red.)
Statoil er i gang med å bore Korpfjell, den første letebrønnen i Barentshavet Sørøst, og den nordligste på norsk sokkel. (Bilde: Statoil)
KORPFJELL
Her har det aldri vært boret etter olje. Nå er Statoil i gang med den nordligste brønnen på norsk sokkel noensinne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.