Undertegnede har i mange år ment at redningstjenesten bør siviliseres 100%. Det er en sivil tjeneste. Sivilister har gjentatte ganger vist at de ikke står noe tilbake fra den tjenesten som gjennom omtrent 45 år, er demonstrert av 330 skv. Forsvaret har gjort det de kan for å holde sivile borte fra Florøbasen i frykt for å bli "benchmarked" med sivile. Vel, nå er sivilistene der, og de vil ikke skuffe noen, det er sikkert. HS fikk jobben med å sivilisere den militære redningstjenesten i Spania. Det har gått aldeles utmerket. (Red)
Fra sist fredag skal CHC Helikopter Service drive redningstjenesten på Florø med dette
AS332L1 Super Puma awsar-helikopteret. (Bilde:
John Erik Norstrøm)
REDNINGSHELIKOPTER
Super Puma overtar for Sea King i den norske
redningstjenesten
Kan bli
mer enn én base der sivile redningshelikoptre vikarierer for Forsvarets.
- 1. SEP. 2017 - 10:24
330-skvadronens Sea King-helikopter flytter ut av
hangaren og inn kommer et Super Puma-helikopter.
I dag, 1. september, overtar CHC Helikopter
Service driften av den offentlige redningstjenestens Florø-base. Her skal det
være sivil drift fram til de nye AW101-helkoptrene etter planen er på plass i
2020.
- «Verdens beste»: Norges nye redningshelikopter først ute med helt ny
teknologi
Eldre Super Puma
CHC skal drive redningstjeneste fra Florø
med to Airbus Helicopters AS332L/L1 der det ene er backup stasjonert i
Bergen.
Med andre ord er
dette Super Puma-helikoptre som ikke var omfattet av det 14 måneder lange flyforbudet etter Turøy-ulykken som
gjaldt for AS332L2 og EC225LP/H225.
AS332-ene som nå settes inn er eldre Super
Puma-varianter med en helt annen hovedgirboks enn den som har sviktet to ganger
og kostet 29 liv på norsk og britisk sokkel.
Både primær- og
reservehelikopteret som settes inn på Florø, henholdsvis LN-OPX og LN-OMH, er
allværsvarianter (awsar) med nattkapasitet og avising. Det siste har ikke Sea
King.
Skvadronssjef Svein Tore Pettersen i 330 sier
til Forsvarets forum at
minst fire flycrew vil være ute av operativ drift inntil alle basene er ferdige
med nye helikoptre. Ifølge ham er det først og fremst av hensyn til personellet
at et sivilt selskap overtar beredskapen, tilgangen på flyskrog er grei nok.
– Vi bygger nå opp besetninger som sendes på
opplæring i løpet av sen høst eller tidlig vinter. Og folkene i CHC er dyktige.
Mange av dem har bakgrunn fra Forsvaret, sier Pettersen.
CHC Helikopter Service har kontrakt på å drive
Florø ut 2020. Etter det Teknisk Ukeblad får opplyst, drøftes det nå å sette ut
ytterligere en base til sivil drift. Det vil i så fall bli Rygge.
- «Måtte unngå fugler»: Her tar det nye redningshelikopteret en akrobatisk
landing på den nye Sola-basen
Forsinkede nye
helikoptre
Som Teknisk Ukeblad skrev i juni, i forbindelse
med den offisielle åpningen av
330-skvadronens nye hovedbase på Sola, var leveransen av de
første AW101-helikoptrene allerede da noe forsinket.
Etter planen det
er jobbet med i flere år, skulle de første AW101-maskinene blitt levert i
slutten av mars og blitt faset inn ett år etterpå, altså april 2018. I juni var
ordlyden fra Justisdepartementet at helikoptrene skulle «leveres i løpet
av sommeren og fases inn i løpet av 2018». Nå heter det at to helikoptre skal
leveres «i fjerde kvartal».
– Jeg kan ikke være mer presis enn det akkurat nå,
sier Bjørn Ivar Aarseth som er sjef for anskaffelsesprosjektet Nawsarh.
Han forteller at den militære typesertifiseringen
var på plass 10. august, men at det fortsatt er noen begrensninger på
operasjonsprofiler samt radar og navigasjonsutstyr.
– Det skal gjennomføres testflyginger i oktober
med sikte på at disse operasjonelle begrensningene skal være løst når Luftforsvaret
starter operativ testing i Norge. Forsvarsmateriell på Kjeller og
Luftforsvaret jobber veldig godt og fleksibelt for å få til både dette og at
helikoptrene kan settes i drift så snart som mulig, sier Aarseth.
- I godt selskap: Trump må fly med Sea King lengre enn den norske
330-skvadronen
- Spektakulær 360-video: Bli med ett av ytterst få operative Super
Puma-helikoptre på redningstur på Svalbard
Vil unngå Sea
King-overhalinger
Selv om det er snakk om å fase ut Sea King for
operasjoner for redningstjenesten i 2020, vil noen helikoptre trolig beholdes i
operativ stand ytterligere en periode. Dette skal dreie seg blant annet om at
det er utstyr knyttet til antiterrorrollen som kanskje ikke blir klart på de
nye helikoptrene innen den tid.
Den norske redningstjenesten har 12 Westland Sea
King MK43B-helikoptre fordelt på seks baser. Den opprinnelige bolken på ti
helikoptre ble anskaffet i 1972. To skrog har gått tapt. Disse ble erstattet i
1978 og 1992, mens de to siste ble kjøpt inn i 1996.
Den nye AW101-simulatoren fra CAE befinner seg hos Thales Norways
simulatorsenter på Utsola. Foto: Eirik Helland Urke
Imidlertid har skvadronen aldri tilgang på mer enn
elleve skrog, ettersom det til enhver tid er ett helikopter på Kjeller til
tungt vedlikehold, såkalt IRAN-ettersyn som krever om lag 35 årsverk per
helikopter.
Leonardo Helicopters har bygget ferdig fire norske
helikoptre som alle testflyr på fabrikken i Yeovil i England. Maskin nummer fem
har berammet jomfruferd i oktober, mens nummer seks skal være klar tidlig i
2018.
Når det gjelder trening, er kull to i gang
med simulatortrening på Sola.
Teknikere og flygere trenes opp i England, blant annet er det gjennomført en
omgang flytrening i Newquay. I tillegg er byggingen av standardbase nummer tre
i gang. Den ligger i Banak og bygges altså etter samme mal som Sola og Ørland.
- 360-bilder fra cockpit og kabin: Fra denne arbeidsplassen skal det reddes liv i 40 år
Årevis med sivil
drift
Det er snart åtte år siden basestrukturen i
den norske sar-tjenesten ble økt til 6 baser, med Florø som nykommer i tillegg
til Banak, Bodø, Ørlandet, Sola og Rygge.
Og det er heller ikke første gang Forsvaret
leier inn sivil beredskap for å kunne settes inn i sar-tjeneste dersom ett
eller flere Sea King står på bakken med snag eller planlagt vedlikehold. I 2011 ble Airlift første gang
leid inn på Rygge med deres AS332L1 Super Puma «Obelix»
(LN-OBX).
På Svalbard opererer Lufttransport to AS332L1
redningshelikoptre for Sysselmannen. Også her er det lagt til rette for senere
drift med AW101 selv om dette er militære helikoptre og dermed kan komme i
konflikt med Svalbardtraktaten.
I tillegg finnes
det flere Sikorsky S-92A redningshelikoptre som er sentrale i oljebransjens
områdeberedskap og som opererer side om side med den
offentlige redningstjenesten. Disse ble satt inn etter at de nyeste Super
Puma-helikoptrene ble satt på bakken i fjor.
Selskapet, som i dag heter CHC Helikopter Service,
har operert i 51 år på norsk sokkel. 19. juli 1966 gjennomførte deres S-61
LN-ORE det første «crewchange». Dessuten var det et av deres helikoptre som
fløy den første oljen inn til land lille julaften 1969.
Det er mange sivile redningshelikoptre i drift i Norge i dag. Her er
det ene AS332L1 Super Puma-helikopteret som Lufttransport opererer på oppdrag
fra Sysselmannen på Svalbard.Foto: Eirik Helland Urke
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.