tirsdag 5. september 2017

FlyViking får ny sjef; Heine Richardsen - NRK


– Jeg har gjort jobben jeg skulle i FlyViking
Stein Terje Dahl slutter som toppsjef i FlyViking og Heine Richardsen er ansatt som ny administrerende direktør og accountable manager.
Stein Terje Dahl
Stein Terje Dahl sier han har gjort jobben han hadde sagt ja til og at han overflaten stafettpinnen til andre.
FOTO: LARS BJØRN MARTINSEN / NRK
Laila Lanes
Laila LanesJournalist
 Oppdatert i dag, for 46 minutter siden
Dette ble gjort kjent i en pressemelding som er sendt ut tirsdag.
Ifølge pressemeldingen er styreleder Ola Olsen i FlyViking AS svært fornøyd med å få Richardsen med på laget.
Luftfartsdirektør Heine Richardsen
Tidligere direktør i Luftfartstilsynet, Heine Richardsen overtar som toppsjef i FlyViking.
FOTO: NRK
– Heine er en erfaren leder med svært relevant bakgrunn fra luftfart både på nasjonalt og internasjonalt nivå. Han har også alle de kvalitetene vi har ønsket oss fra en leder som skal ta selskapet og våre ansatte videre. Selskapet er nå langt på vei ferdig med etableringsfasen, og står nå overfor en fase hvor selskapet fokuserer på den løpende daglige drift, samtidig som vi skal håndtere utfordringene knyttet til en betydelig ekspansjon i tiden fremover.
Stein Terje Dahl sier det ikke er noe dramatikk i at han slutter.
– Min bakgrunn har vært å etablere ting og så har andre overtatt og drifter. Jeg har vært med å bygd hovedflyplass, jeg har slått sammen SAS og Braathen og nå har jeg fått FlyViking opp å stå med suveren punktlighet og regularitet og da er andre flinkere enn meg til å kjøre løpet videre, sier han til NRK.
FlyViking har vært preget at konflikter, blant annet om hvor hovedkontoret skal ligge. Mens Ola Giæver, som er majoritetseier og den som tok initiativet til å starte selskapet, har ment at kontoret skal ligge på Lyngseidet i Lyngen for å spare penger, har andre deler av styret vært uenig i det.
FlyVikings "Gunnhild"
FlyViking AS åpnet en ny rute mellom Bodø og Trondheim i går.
FOTO: SVEIN R. SANDVE / FLYVIKING/NRK
For et par uker siden ble det k lart at Jan Kristensen sluttet som flygesjef. Han bekreftet da til Altaposten at det var uenighet innad i styret om dette.
Dahl avviser at dette har noe med denne konflikten å gjøre. Han sier de har flyttet inn i nye fine lokaler i Tromsø og skal være der en stund fremover.
– Mitt oppdrag har vært å få fire fly i lufta, og nå skal vi over og hente det fjerde flyet, så det har ligget i kortene hele tiden at jeg skulle slutte, sier han.
Dahl har stor tro på selskapets framtid. I går ble det åpnet en ny rute mellom Bodø og Trondheim.

– Responsen fra dem som var med på turen, reisebyråer og andre viser at grunnlaget for selskapet er der, sier han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.