mandag 12. mars 2018

Sivile helikoptre på kystvaktfartøyer - Nei, mener Luftforsvaret

Dette er typisk Forsvaret; totalt kunnskapsløse. Undertegnede var fartøysjef  i 752 skv. som var en mob. skvadron bestående av sivile helikoptre med flygere som hadde bakgrunn fra Forsvaret. Disse flygerne kan med letthet tilpasses spesielle typer oppdrag. Dette gjelder også sivilutdannede flygere som alle har erfaring i å lande på fartøy- og bevegelige installasjoner i all slags vær 24/7. Å lande på dekket til kystvaktfartøyer er en smal sak. "Eskalering av situasjonen" må forklares. Er sivilistene under militær kommando vil de ha samme myndighet som Forsvarets fast ansatte. Det lærte vi på kurset da mob.skvadronene ble bygget opp.

Fra en viktig korrespondent har jeg mottatt følgende:
En bemerkning til tidligere NK i 337.skvadron. Han glemmer at flere av dagens kystvaktskip er sivile som er leiet av Kystvakten. Flere av besetningene er sivile, bl.a.- fartøysjefen. Dette har vært praksis flere ganger siden Kystvakten ble opprettet i 1978. Den militære sjef om bord har intet med den daglige driften av fartøyet å gjøre.
Ellers er det to Kystvakt-fly av typen Dornier Do 228 på Svalbard .  Tror disse er der fortsatt. Jeg fløy med dem. Da hadde de sivil registrering, men merket Kystvakt. Under flykroppen var det en solid radar. Også SAR-maskinene på Svalbard til Helilift er sivile, men har tilknytning til Kystvakten.  Mine bilder.  (Red.)

Undertegnede over Jæren for å ikke bli observert av en A-10



 

Vil ikke leie sivile helikoptre


Sivile helikoptre bør ikke erstatte NH90 på kystvaktens skip. Det mener helikopterpilot og tidligere sjef i 337-skvadronen, Kjell Martinsen. Han sier at sivile selskaper ikke har den kompetansen som Kystvakten har hvis en situasjon eskalerer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.