Fra en viktig korrespondent har jeg mottatt følgende:
En bemerkning til tidligere NK i 337.skvadron. Han glemmer at
flere av dagens kystvaktskip er sivile som er leiet av Kystvakten. Flere av
besetningene er sivile, bl.a.- fartøysjefen. Dette har vært praksis flere ganger
siden Kystvakten ble opprettet i 1978. Den militære sjef om bord har intet med
den daglige driften av fartøyet å gjøre.
Ellers er det to Kystvakt-fly av typen Dornier Do 228 på
Svalbard . Tror disse er der fortsatt. Jeg fløy med dem. Da hadde de sivil
registrering, men merket Kystvakt. Under flykroppen var det en solid radar. Også
SAR-maskinene på Svalbard til Helilift er sivile, men har tilknytning til
Kystvakten. Mine bilder. (Red.)
Undertegnede over Jæren for å ikke bli observert av en A-10
Vil ikke leie sivile helikoptre
Sivile helikoptre bør ikke erstatte NH90 på kystvaktens skip. Det mener helikopterpilot og tidligere sjef i 337-skvadronen, Kjell Martinsen. Han sier at sivile selskaper ikke har den kompetansen som Kystvakten har hvis en situasjon eskalerer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.