Airbus har signert en intensjonsavtale (MoU) med SAS Scandinavian Airlines for forskning på hybrid og elektrisk luftfart. Avtalen ble signert av Grazia Vittadini, CTO i Airbus og Göran Jansson, Deputy President EVP for strategy & ventures i Scandinavian Airlines. Samarbeidet vil starte i juni 2019 og vare ut året 2020.
I henhold til intensjonsavtalen vil SAS Scandinavian Airlines og Airbus samarbeide i et felles forskningsprosjekt for å bedre forståelsen av de mulighetene som følger med introduksjonen av hybride og elektriske fly i stor skala. Prosjektet skal analysere innvirkningene på bakkeinfrastrukturen og de logistiske konsekvensene det får for lading, rekkevidde, ressurser, tid og tilgjengelighet på flyplassene.
Samarbeidet inkluderer også en plan for å involvere en leverandør av fornybar energi for å kunne vurdere nullutslipsoperasjoner. Denne multidisiplinære tilnærmingen fra energi til infrastruktur, sikter mot hele det fullverdige økosystemet for drift av fly for å bedre støtte luftfartsindustriens overgang til bærekraftig energi.
Fly er i dag 80 prosent mer drivstoffeffektive per passasjerkilometer enn de var for 50 år siden. Men samtidig er luftfarten estimert doblet over de neste 20 årene og derfor er det et mål for industrien å redusere fotavtrykket på klimaet.
For å møte denne utfordringer har ATAG, inkludert Airbus og SAS Scandinavian Airlines forpliktet seg til å nå karbonnøytral vekst for luftfartsindustrien i sin helhet fra og med 2020, og redusere utslippene fra luftfarten med 50 prosent innen 2050 (sammenlignet med 2005).
Avtalen styrker Airbus posisjon innen et felt de allerede investerer i og konsentrerer selskapets utvikling på hybridelektrisk- og elektriske fremdriftsteknologi som kommer klimaet til gode. Airbus har allered startet å bygge en portefølje av konseptteknologi og tester for tiden innovative hybride motorsystemer, undersystemer og komponenter for å kunne ta
Electric planes ready for take-off? SAS starts researching hybrid aircraft
Some of SAS' current fleet parked at Copenhagen Airport. Photo: Johan Nilsson/TT
Scandinavian Airlines (SAS) is teaming up with aircraft maker Airbus to research ecosystem and infrastructure needs for hybrid and electric aircraft.
The partnership would involve a joint research project where the two companies work together to investigate challenges "regarding operations and infrastructure linked to large scale introduction of hybrid and electric aircraft in commercial traffic", according to a statement published by SAS.
"We are proud of our ambitious sustainability work and are now pleased that Airbus has chosen SAS to partner up with us for this future project. If this becomes a reality, it will revolutionize emissions," Rickard Gustafson, CEO of SAS, said in a statement.
According to a separate statement the collaboration between the two companies would start in June 2019 and continue until the end of 2020 and would "focus on analyzing the impact of ground infrastructure and charging on range, resources, time and availability at airports".
The project also includes a plan to involve a renewable energy supplier and aimed "to adress the entire aircraft operations ecosystem in order to better support the aviation industry's transition to sustainable energy".
Electric planes ready for take-off? SAS starts researching hybrid aircraft
Some of SAS' current fleet parked at Copenhagen Airport. Photo: Johan Nilsson/TT
Scandinavian Airlines (SAS) is teaming up with aircraft maker Airbus to research ecosystem and infrastructure needs for hybrid and electric aircraft.
The partnership would involve a joint research project where the two companies work together to investigate challenges "regarding operations and infrastructure linked to large scale introduction of hybrid and electric aircraft in commercial traffic", according to a statement published by SAS.
"We are proud of our ambitious sustainability work and are now pleased that Airbus has chosen SAS to partner up with us for this future project. If this becomes a reality, it will revolutionize emissions," Rickard Gustafson, CEO of SAS, said in a statement.
According to a separate statement the collaboration between the two companies would start in June 2019 and continue until the end of 2020 and would "focus on analyzing the impact of ground infrastructure and charging on range, resources, time and availability at airports".
The project also includes a plan to involve a renewable energy supplier and aimed "to adress the entire aircraft operations ecosystem in order to better support the aviation industry's transition to sustainable energy".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.