Historisk
Braathen-fly til Sola i sommer
Braathens
SAFE tidligere Douglas DC-6B med norsk registrering LN-SUB lander sannsynligvis
på Stavanger lufthavn, Sola, i løpet av juli måned.
Av JAN-PETTER
HELGESEN
Sola
Flyet
har da ikke vært å se i Norge på nærmere 50 år. Det større flyet med fire
stempel-motorer har de siste tiårene fløyet i Alaska som transportfly for
selskapet Evert Air Cargo.
Nå skal det
få sitt siste oppholdssted på Flyhistorisk Museum, Sola, i Sola sjø. Maskinen
som fløy første gang midt i 1950-årene, er i ferd med å gå tom for gangtid i
Alaska.
Med
finansiering fra Ludvig G. Braathens fond til fremme for norsk luftfart, vil
flymuseet på Sola overta flyet for å la det bli hovedattraksjon for flysamlingen
i Sømmevågen. Braathen-fondet er på 4,05 millioner kroner. Av dette vil 3,2
millioner gå med til kjøp av flyet og føre det over til Sola.
Å motta flyet og klargjøre det koster
470 000 kroner. I Sola sjø er det meningen at maskinen må stå ute. Det trengs
derfor ytterligere 820 000 kroner
for å bevare og vedlikeholde den tidligere Braathen-maskinen i 10 år framover.
Det mangler
imidlertid en betydelig del av summen som trengs for å beskytte flyet mot vær
og vind. Venneforeningen til Flymuseet ved leder Egil Endresen har derfor
startet arbeidet med å skaffe tilstrekkelig med midler via gaver og sponsorer.
Braathens
brukte DC-6B-flyene til å bygge opp norsk innenriksflyging og charterreiser til
Syden i 1960-årene. Totalt hadde selskapet sju fly av typen i årene 1959 til
1973. Samtlige hadde Sola som base.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.