mandag 20. mai 2019

Andøya Flystasjon vs. Evenes - Innlegget demonstrerer manglende politisk forståelse - Rune Øverås


-•(Håper dere deler dette offentlig.)•-
Luftslottet Evenes.
Det som er i ferd med å skje er galskap satt i system, og i denne Andøy vs Evenes saken er det dessverre Forsvaret som er den store taperen. Noe som til slutt går ut over sikkerheten til Norges befolkning.
La det være klinkende klart: det er IKKE Forsvaret som ønsker Evenes Flystasjon som eneste militære operative flystasjon i Nord-Norge. Valget Evenes er en ren politisk hestehandel, som på et merkelig vis blir fremstillt av visse sentrale personer som en «styrking av Forsvaret». Sannheten er dessverre det stikk motsatte. Så hvordan er Forsvaret havnet i denne kattepinen?
Svaret på dette er egentlig ikke det viktige i denne saken.
Det viktigste er hvordan vi skal komme oss UT av denne totalt feilslåtte flybase «satsingen» i Nord-Norge.
Avanserte militære flyoperasjoner er særdeles krevende, og må derfor øves jevnlig på. Dette må selvsagt gjøres i fredstid, for å kunne være klar for det meste den dagen det virkelig trengs.
For å ha mulighet til å øve på slike flyoperasjoner, er det helt nødvendig med flere baser innenfor en viss radius. Det er også nødvendig at så mange som mulig av disse basene er robuste nok til å takle det meste av de forskjellige typer militære flyoperasjoner.
Nord-Norge er værhardt, og det er ikke uvanlig at vinteroperasjoner strekker seg over en periode på 5-6 måneder av året. Derfor er det HELT livsnødvendig at Forsvarets flybaser fungerer både sommer og vinter.
La oss se litt på tegningen over Evenes Lufthavn/Flystasjon som jeg har lagt ved.
Jeg har nummerert visse områder, og markert store vann (som dessverre er vernet) tett inntil rullebanen med blå V.
Område 1: hele dette området er kun for jagerfly/småfly/helikopter. Det finnes ikke EN ENESTE kvadratmeter på hele dette området hvor MPA flyene kan operere. Jeg har en mistanke om at sentrale politikere ikke er godt nok informert om dette. I tillegg så vil størsteparten av dette området ikke være tilgjengelig for F-35 i vinterhalvåret, rett og slett grunnet for mye stigning på taksebanene der. F-35 er ENDA mere avhengig av flate flyoperative områder enn F-16, grunnet mye mere skyvekraft selv når motoren går på tomgang. Dette tror jeg heller ikke våre politikere er godt nok informert om.
Så med andre ord: bare en bitte liten del av område 1 er egnet for helårlige jagerflyoperasjoner, og absolutt ikke egnet for MPA operasjoner.
Område 2: dette er Avinor sitt område, og vil ikke kunne bli benyttet av MPA eller jagerfly. Den røde sirkelen er et område som er laget for å laste/losse store fly, og er tiltenkt for å ta imot alliert transportfly støtte (tropper/utstyr).
Område 3: dette er et særdeles kupert område, hvor det i dag ikke finnes en eneste kvadratmeter med flyoperative områder. Derfor må absolutt alt som trengs av MPA områder bygges opp fra grunnen av, og det er ikke små områder som skal til for å dekke behovet. Tallene som til nå er lagt frem for utbygging har absolutt ingen rot i virkeligheten, og blir kunstig holdt nede for å være «spiselig». FD prøvde seg tidlig med å si at 16.000m2 var nok, forsto (etter hyppige protester fra MPA miljøet) at dette var alt for lite. Arealet ble så doblet for så nylig å bli doblet igjen. Nå sies det at 60.000m2 er tilstrekkelig, men det er dessverre heller ikke nok. Kostnadene for å planere ut et område i en slik skala at det er tilstrekkelig plass for store våpenbærende overvåkingsfly tåler på ingen måte dagens lys, og vil derfor (dessverre) ikke komme frem før det er for sent.
Til slutt: En av de virkelige store elefantene på Evenes Flystasjon er miljøutfordringene, og hva som gjøres med rullebane/taksebane for å holde flytrafikken gående.
Den elefanten kommer snart frem i lyset.
Luftslottet Evenes Flystasjon, en drøm noen få lobbyister har klart å trylle frem, slår sprekker. Store sprekker.
Heldigvis for Forsvaret.
Tillitsvalgt NOF

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.