Her kollapser skandalehelikopteret NH90
Fredag 13. april 2018 kollapset
understellet til et NH90-helikopter da det gikk inn for landing på en av
fregattene. Forsvaret vet ennå ikke hvorfor det skjedde. Foto:
Forsvaret
Forsvaret vet fortsatt ikke hvorfor uhellet
skjedde, selv om det har gått et år siden understellet på et NH90-helikopter
kollapset under landing på en av fregattene.
21. mai 2019 08:27 – Oppdatert 21. mai 2019 08:31
Klokken
18.06 om kvelden fredag 13. april 2018 skulle helikopteret gjøre sin sjette
landing om bord på «KNM Thor Heyerdahl».
Denne
gangen gikk det galt. Understellet på høyre side kollapset og helikopteret la
seg over på høyre side. Etter noen sekunder justerte understellet seg ved hjelp
av det hydrauliske trykket til normal posisjon.
I
mer enn et år har man ventet på et svar på hvordan dette kunne skje med en
nybygd maskin med en innkjøpspris på 570 millioner kroner. Det ser også ut til
å måtte drøye en stund til, blant annet fordi havarikommisjonen har måttet
prioritere fregattforliset.
–
Prøver å forstå data
Den
konstituerte lederen av Statens havarikommisjon for Forsvaret, oberst Håkon
Sitre, tror det vil ta noen måneder får en endelig versjon rapport fra
granskningen av understellskollapsen vil foreligge.
–
Vi jobber fortsatt med data som vi prøver å forstå. Og deretter skal saken ut
på høring hos de berørte, så en endelig rapport vil ikke komme før til høsten,
sier han til ABC Nyheter.
Oberst
Sitre vil ikke svare på spørsmål om det mest sannsynlige er produksjonsfeil
eller særlige omstendigheter kvelden 13. april da helikopteret skulle lande på
fregatten:
–
Jeg ønsker ikke å komme med mistanker eller spekulasjoner nå, men som det
fremkommer av den foreløpige rapporten har ikke undersøkelsene av understellet
avdekket vesentlige feil eller svakheter.
Fløy
til Kjevik
Etter
at trykket var justert kunne pilotene fly maskinen til Kjevik hvor man landet
trygt. Ut over «de forventede skadene» har man kun avdekket minimale skader,
heter det i en foreløpig rapport om hendelsen som ABC Nyheter har fått innsyn
i.
Under
hendelsen var den relative vinden 35 knop, sikten 10 kilometer og det var bare
et spredt skydekke over 1500 fot. Under denne øvelsen for NH90-operasjoner fra
fregatt, deltok også «KV Svalbard».
Både
Forsvarets laboratorietjenester (FOLAT) og Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI)
har vært inne i kommisjonens arbeid. Metallkomponenter fra understellet er
blant annet analysert for å avdekke eventuell materialtretthet.
Blant
de foreløpige funnene som er gjort av havarikommisjonen er at «understellet har
oppført seg som man kan forvente ved en landing klassifisert som «hard landing»
– ett nivå hardere enn en normal landing», selv om analysene av ferdsdata ikke
gjør det mulig å ennå konkludere med at landingen var hard.
Det
er «ikke avdekket vesentlige feil eller svakheter» ved understellet, slik også
oberst Håkon Sitre påpeker.
I
et brev datert 25. april i år skriver havarikommisjonens leder at det er
«fortsatt behov for avklaringer omkring hendelsen», delvis fordi kommisjonen
«har sett seg nødt til å prioritere å undersøke kollisjonen mellom KNM Helge
Ingstad og Sola TS».
Skandalehelikopter
Dette
uhellet føyer seg inn i en lang rekke negative hendelser rundt de norske
innkjøpene av 14 NH90-helikoptre. De skulle vært på plass i 2008, men nå regner
man først med at alle vil være på plass tidligst neste år.
I
fjor leverte Riksrevisjonen en svært negativ rapport om hele prosessen og
kostnadene som ser ut til å bli på noe over 8 milliarder kroner. Det er også
klart at det vil bli langt dyrere å drive og vedlikeholde helikoptrene enn
først antatt.
Forsvarssjef
Haakon Bruun-Hanssen har anslått en årlig ekstrakostnad på 470 millioner
kroner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.