Boeings leverancer mere end halveret
I maj måned faldt Boeings leverancer med 56 procent. Ingen tør længere spå om, hvornår MAX er tilbage på vingerne.
30 nye fly. Det var alt, hvad der trillede ud af samlehallerne på Boeing-fabrikkerne i maj måned. Samme måned i fjor leverede den amerikanske flyproducent hele 68 nye fly til ventende kunder. Et fald på 56 procent.
Og når Boeings ordrebog samtidig har et efterslæb på 125 fly i årets første fem måneder, må man slå fast, at flyproducenten i øjeblikket gennemlever den værste krise i firmaets godt 100 år lange historie.
Krisen startede i princippet 29. oktober i fjor, da en Boeing 737 MAX 8 fra Lion Air styrtede ned kort efter start. Alle 189 ombord omkom. Men krisen tog for alvor fart, da endnu en MAX 8 – denne gang fra Ethiopian Air var udsat for et lignende, fatalt styrt 10. marts i år.
Hurtig meldingFlyenes såkaldte MCAS-system, der skal forhindre stall, er i fokus i havarikommissionernes undersøgelser af de to styrt. Flytypen fik ganske vist flyveforbud, men Boeing var hurtigt ude med en melding om, at man arbejdede på en softwareopdatering, der skulle forhindre gentagelser, og at den ville være klar ”i løbet af få uger”.
I denne uge er det tre måneder siden, at Ethiopian Air flyet styrtede ned, og CNN har derfor spurgt både Boeing og de amerikanske flyvesikkerhedsmyndigheder, FAA, om, hvornår man forventer at kunne ophæve flyveforbuddet. Ingen af de to parter har ønsket at sætte nogen former for tidshorisont på.
Boeing siger, at man arbejder på at give FAA supplerende oplysninger blandt andet om, hvordan piloterne skal interagere med flyet i forskellige scenarier, og når den proces er overstået, vil man sammen med FAA arbejde på en tidsplan for re-certificeringen af flyet – inklusive testflyvninger og dokumentation.
Tvivlsom certificeringMen den tvivlsomme, oprindelige certificering af 737 MAX, hvor både FAA og Boeing er under beskyldning for urent trav i form af tvivlsomme processer, kommer også til at give udfordringer.
For når FAA engang har godkendt softwareopgraderingen og den revidere pilottræning, udestår så re-certificering fra de flere end 30 flyvesikkerhedsmyndigheder rundt omkring i verden – inklusive europæiske EASA. De har alle erklæret, at de i fremtiden ikke længere tager en FAA-certificering for gode varer uden selv at have foretaget supplerende tests og vurderinger.
Politiske vanskeligheder”Den tekniske løsning er forholdsvis simpel i forhold til de politiske vanskeligheder,” siger Richard Aboulafia, luftfartsanalytiker hos The Teal Group, til CNN. Han regner med, at re-certificeringen kan finde sted i august. Spørger man hos Boeing, er svaret mere vagt.
Boeings koncerndirektør, Dennis Muilenberg, blev i sidste uge af CNBC spurgt, om han regnede med, at MAX ville være på vingerne igen inden årets udgang.
”Det tror jeg. Men jeg kan ikke give jer en eksakt tidsplan,” sagde Dennis Muilenberg.
“Sully” skal vidneParallelt med Boeings og FAA’s arbejde med at få re-certificeret 737 MAX, afholder Transport- og Infrastrukturudvalget i den amerikanske kongres en række høringer om MAX. Næste høring finder sted 19. juni, og her er det blandt andet repræsentanter for piloter og kabinepersonalet, der skal afhøres. Blandt vidnerne finder man kaptajn Chesley “Sully” Sullenberger. Det var ham, der landede sin US Airways Airbus A320 på Hudson floden i New York i 2009.
Kort før Ethiopian Air-styrtet kostede en Boeing-aktie omkring 450 dollars. I dag handles aktien til cirka 100 dollars mindre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.