Widerøe: Vores nye fly skal være el-fly
Det norske flyselskab Widerøe forventer allerede før 2030 at kunne udskifte nogle af selskabets ældre Dash-8-fly med nye elektrisk drevne fly eller hybridfly.
Flyflåden i det norske regionale flyselskab Widerøe består hovedsageligt af Bombardier Dash-8 turbopropfly, som anvendes på selskabets store netværk af indenrigsruter til mindre lufthavne med korte landingsbaner i Norge.
Widerøe har i dag i alt 42 Dash-8-fly, hvoraf hovedparten er over 22 år gamle. Disse fly skal i løbet af de kommende år skal udskiftes, fordi de er for dyre i drift. Og den nye generation af fly, som Widerøe bestiller, skal være elektriske fly eller hybridfly.
Det fastslår selskabets vicedirektør, som mener, at det vil være både økonomisk og miljømæssigt uansvarligt at bestille nye fly, som drives med almindeligt flybrændstof.
”Det ville være lidt som at bestille en dieselbil i dag, der vil blive leveret om ti år,” siger Andreas Kollbye Aks, vicedirektør i Widerøe, til det norske medie E24.
Så på el-fly ved Paris Air Show
Andreas Kollbye Aks har netop deltaget i Paris Air Show, hvor han oplevede et nyt fokus i branchen på at udvikle nye typer af fly, som er mere miljø- og klimavenlige.
Andreas Kollbye Aks har netop deltaget i Paris Air Show, hvor han oplevede et nyt fokus i branchen på at udvikle nye typer af fly, som er mere miljø- og klimavenlige.
”I 2017 startede Widerøe et omfattende projekt for at sikre elektrisk fremdrift og nulemissioner i næste generations kortbanefly. Nu ser vi et tydeligt stemningsskifte, hvor industrien indser, at den skal gøre noget konkret. Fokus er flyttet fra kvoteopkøb og “grønvaskning” til at folk endelig taler om ny teknologi og nulemission,” siger Andreas Kollbye Aks til E24.
Widerøe tror på, at det bliver muligt at forny selskabets flåde af ældre Dash-8-fly med nye hybridfly eller rent elektrisk drevne fly inden 2030 – altså om blot lidt over 10 år.
”Men det afhænger af det fokus, der kommer i branchen. Vores vigtigste opgave er at vise, at der allerede er et markant marked for sådanne fly og bidrage til at udviklingen tilpasses til krævende norske forhold,” siger Andreas Kollbye Aks.
”I modsætning til de mange mennesker, der taler om elektriske fly, er vi faktisk i markedet for at købe. Det betyder, at Widerøe står forrest i køen hos de store producenter,” siger han.
Nye el-fly med plads til ni passagerer
I løbet af Paris Air Show mødtes Andreas Kollbye Aks blandt andet med det israelske start-up-firm Evation og så deres prototype på det nye el-fly “Alice”. Propelflyet har plads til ni passagerer og får en rækkevidde på cirka 1.000 kilometer.
I løbet af Paris Air Show mødtes Andreas Kollbye Aks blandt andet med det israelske start-up-firm Evation og så deres prototype på det nye el-fly “Alice”. Propelflyet har plads til ni passagerer og får en rækkevidde på cirka 1.000 kilometer.
Evation annoncerede under Paris Air Show, at det amerikanske regionale flyselskab Cape Air allerede bestilt fly et ”tocifret” antal af den nye flytype til levering fra 2022.
Foruden Bombardier Dash-8 består Widerøes flåde også af fire nye Embraer E190-E2 jetfly. Widerøe var sidste år lanceringskunde for den nye generation af jetfly fra Embraer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.