Politidirektør Benedicte Bjørnland etter sin første tur med det nye
politihelikopteret. Her i samtale med sjef for Politiets helikoptertjeneste,
Freddy Rotseth. (Foto: Eirik Helland Urke)
AW169 politihelikopter
Politidirektøren fikk en luftetur i sitt nye 100
millioner kroners-helikopter
Seremoni
for de nye AW169-politihelikoptrene.
- Per Erlien Dalløkken
- luftfart
- 11. juni 2019 - 11:29
Det er det åpenbart hva slags
gevinst de nye AW169-helikoptrene gir sammenlignet med dagens EC135: I kabinen
på de nye politihelikoptrene er det åtte passasjerseter i
transportkonfigurasjon.
– Det er en stor glede å se to
splitter nye helikoptre her. Dette gir oss et betydelig løft, særlig når det
kommer til søk, overvåking, spaning og løftekapasitet. Helikoptrene kommer hele
det norske folk til gode, sa Bjørnland.
Full
effekt neste år
Gammelt og nytt: Dagens EC135 T2+ (t.v), som skal
brukes ut året, og nykommeren AW169. Foto: Eirik Helland Urke
Hun la til at det først er i 2020 at
vi får full effekt av de nye helikoptrene. Det er i september neste år at politihelikoptrene
flytter fra dagens base på Gardermoen og blir samlokalisert med blant annet
beredskapstroppen og bombegruppa på Taraldrud.
De to første av tre bestilte
AW169-helikoptre ankom Gardermoen fredag 7. juni etter å ha
blitt fløyet opp fra Leonardo Helicopters-fabrikken som ligger i Vergiate i
Nord-Italia.
Det første nye
politihelikopteret fløy første gang 22. november 2018. Når
politiet selv anser dette som en beredskapsrevolusjon, skyldes det den samlede
pakka av siste skrik innen sensorer og kraftig økt transportkapasitet og
rekkevidde.
Flygesjef Gunnar Arnekleiv (venstresetet) gjør
klar til en demonstrasjonstur med justisministeren og politidirektøren bak i
kabinen. Foto: Eirik Helland Urke
Leveransen skjer cirka tre måneder forsinket når det gjelder det
første helikopteret. Samtidig følger maskin nummer to og tre planen, slik at
dette vil ha minimale konsekvenser for innfasingen. Det skal ha vært
sertifisering av såkalt «mission»-utstyr som har tatt mer tid enn
planlagt. På dette området skal europeiske luftfartsmyndigheter (Easa) ha
kommet på banen tidligere i år og krevd mer testing. Faktisk ble de siste
komponentene sertifisert så sent som 29. mai.
100
timer per helikopter
De nye helikoptrene går nå inn i det
som kalles en stabiliseringsperiode, som blant annet handler om å teste dem
under norske forhold. Dette er beregnet å ta 100 flytimer per maskin.
AW169
- Lengde: 14,65 m
- Høyde: 4,50 m
- Rotordiameter: 12,12 m
- Kabinvolum/areal: 6,3 m3/4,5 m2
- Bagasjevolum: 1,75 m3
- Maks pax: 2 + 10
- Motorer: PW210A
- Takeoff-kraft: 2 x 1.108 shp
- Maksimal avgangsvekt: 4.800 kg
- Maks/marsjhastighet: 165/140 knop (306/260 km/t)
- Tørrgang-evne: 33 min
- Standard drivstoffkapasitet: 888 kg
- Maksimal utholdenhet: 4 t 20 min
- Maksimal rekkevidde: 440 nautiske mil (815 km)
Helikoptertjenesten hadde fram til
nylig to helikoptre av typen EC135 T2+ fra Airbus Helicopters, men det ene var
innleid fra England og er allerede levert tilbake. Helikopteret som gjenstår (LN-OCP)
eier Norge selv, og planen er å beholde det i drift ut 2019. Hva som deretter
skjer med helikopteret, som ble produsert i 2003, er uvisst.
Større
rekkevidde
Dagens helikoptre har en utholdenhet
på cirka to timer før de må lande og fylle drivstoff. AW169 klarer cirka det
dobbelte. Det er i stand til å flytte 750 kg nyttelast 250 nautiske mil.
Med større rekkevidde og
transportkapasitet vil helikoptertjenesten lettere kunne understøtte
politidistriktene når det trengs innsatspersonell.
De to helikoptrene som ble vist fram
på Gardermoen tirsdag, befant seg i to ulike konfigurasjoner: overvåking og
transport. I sistnevnte konfigurasjon hektes lyskasteren bak og EO/IR-sensoren
foran av (elektro-optisk/infrarød), slik at det spares cirka 130 kg vekt som i
stedet kan benyttes til drivstoff eller en ekstra passasjer og utstyr.
AW169 i overvåkingskonfigurasjon. Foto: Eirik
Helland Urke
Når AW169-ene brukes som
transporthelikopter, er det seks seter i selve kabinen pluss to ekstraseter
lengst bak. I overvåkingskonfigurasjon byttes en del av setene ut for å gjøre
plass til en systemoperatør og vedkommendes konsoll.
Norge har kjøpt inn to pakker med
overvåkingsutstyr til de tre helikoptrene, av kost/nytte-hensyn får Teknisk
Ukeblad opplyst. Det ene helikopteret er uansett en backupmaskin. Kravet til
tilgjengelighetsgrad er 98-98-35 prosent.
14. august er det to år siden kontrakten ble signert på en
seremoni på Oslo lufthavn Gardermoen. Politidirektør Bjørland påpekte at det er
meget effektivt levert at de allerede nå har to helikoptre levert. Det tredje
skal visstnok komme i juli.
Justisminister Jøran Kallmyr påpekte selv at det
er en takknemlig oppgave å komme og ta imot nytt, toppmoderne utstyr. Foto: Eirik
Helland Urke
De tre helikoptrene har en samlet
pris på 313 millioner kroner, mens kontrakten inkludert ti års drift og
vedlikehold er verdt cirka 670 millioner kroner. Det er i tillegg
inngått opsjonsavtale på ytterligere tre maskiner.
– Dette gir oss en helt annen
beredskap enn vi hadde for noen få år siden. Jeg er veldig glad for at
anskaffelsen har gått så bra. Både når det gjelder tid, unntatt noe forsinkelse
i produksjonen, og ikke minst at det holdes innenfor økonomisk ramme, sa
justisminister Jøran Kallmyr på seremonien.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.