En testpilot på Boeing 737 MAX fortalte til en kollega for tre år siden
via SMS, at han fandt flyet uberegneligt. Boeing afviser, at det havde noget at
gøre med det problemfyldte MCAS-system.
Fredag i sidste uge blev en SMS-korrespondance fra 2016 mellem to
højtstående piloter på Boeings MAX-program offentliggjort af et kongresudvalg.
I SMS-udvekslingen den 15. november 2016 skrev testpilot Mark Forkner
til en anden Boeing-testpilot, at han den pågældende dag i flysimulatoren havde
oplevet problemer med Boeing 737 MAX’ens nye elektroniske system – også kendt
som MCAS. Systemet skal have reageret meget uberegneligt.
Indholdet i testpilotens SMS har vakt fordømmelse i den amerikanske
kongres, i pilotforeninger og hos eksterne eksperter. MCAS-systemet er
anerkendt som årsag til dødsulykkerne med en Boeing 737 MAX i henholdsvis
Indonesien og Etiopien inden for et halvt år.
SMS’er er blevet misfortolket
Boeing reagerede søndag i sagen, og den amerikanske flyproducent mener,
at pilotens SMS er blevet vidt misfortolket. Boeing mener ikke, at testpilotens
oplevelse kunne have givet kendskab til MCAS-systemets fejl. Mark Forkners
kommentar afspejler en reaktion i noget simulatorsoftware, der ikke fungerede
korrekt, udtaler Boeing i en pressemeddelelse.
Mark Forkner forklarede til sin kollega, at MAX’ens MCAS-system
reagerede voldsomt i flysimulatoren, og at det fik flyet til at trimme sig selv
uden hans indflydelse. Men Boeing afviser således, at flyets reaktion skyldtes
MCAS-systemet.
”Den simulatorsoftware, der blev brugt i løbet af den 15. november,
gennemgik stadig test og kvalifikation og var ikke færdigudviklet,” forklarer
Boeing ifølge Seattle Times.
Amerikanske medier gengiver SMS-korrespondancen mellem Mark Forkner og
den anden Boeing-testpilot, Patrik Gustavsson. Den indledningsvise samtale over
SMS var som følger:
”Det reagerer voldsomt,” skrev Mark Forkner til sin kollega om
MCAS-systemet – og fortsatte: ”Indrømmet, jeg er dårlig til at flyve, men det
her var ekstremt. Flyet trimmede sig selv helt vanvittigt. Jeg tænkte bare
HVAD?”
FAA afkræver forklaring fra Boeing-koncernchef
De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, anklager Boeing for at have
skjult SMS-udvekslingen i forbindelse med certificeringen af Boeing 737 MAX.
Boeing har ifølge Seattle Times kendt til dokumenterne i flere måneder.
”Boeing fortalte transportministeriet, at den havde opdaget disse
dokumenter for flere måneder siden,” lyder det fra FAA, der altså ikke blev
adviseret om SMS’erne på trods af en igangværende og ny godkendelsesproces af
Boeing 737 MAX efter de to dødsulykker, der kostede i alt 346 mennesker livet.
FAA fandt SMS-indholdet foruroligende, og myndigheden er skuffet over,
at Boeing ikke straks bragte SMS-korrespondancen frem i lyset. De amerikanske
luftfartsmyndigheder udtaler, at man arbejder på, hvilken konsekvens det skal
have for Boeing. Og koncernchef i Boeing, Dennis Muilenburg, bliver afkrævet
svar hurtigst muligt.
”Jeg forventer din forklaring med det samme, hvad angår indholdet i
dette dokument og Boeings tøven med at videregive dokumentet til sin
sikkerhedsmyndighed,” skriver Steve Dickson, en FAA-administrator, i et brev
til Dennis Muilenburg.
Testpiloten Mark Forkner forlod Boeing i juli 2018, og han har afvist
at tale med den amerikanske flyproducent. Han har derfor givet sit besyv til
sagen via sin advokat, David Gerger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.