Alvorlig lesning dette. Er maskinen et logistisk mareritt? Hør på videoen nederst i denne saken fra ABC Nyheter. ALIS: Autonomic Logistics Information Sytem (Red.)
USA
bekrefter: Alvorlige mangler ved norske F-35
Den norske
oberstløytnanten Martin Tesli på vei opp i cockpiten på et amerikansk F-35 før
et natt oppdrag på Nellis AFB under jagerflyvelsen Red Flag 2019. Kampflyene på
denne basen er blant de som USAs riksrevisjon konkret har gransket. Feilen de
avdekket rammer også flyene på Ørlandet. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
De alvorlige feil og mangler som
er avdekket ved F-35 i USA, gjelder også de nye norske kampflyene. Det
bekrefter USAs riksrevisjon overfor ABC Nyheter.
Det norske
Forsvarsdepartementet har nektet Riksrevisjonen å lage en ugradert versjon av
sin granskning av vedlikehold, logistikk og forsyningskjedene til de nye
kampflyene F-35.
Det til tross for at USAs riksrevisjon –
Government Accountability Office (GAO) – offentliggjør sin graverende funn om
tilstanden for den internasjonale flåten av F-35. Diana Maurer, GAO-direktør med ansvar for nettopp dette feltet,
påpeker at deres funn også gjelder de norske kampflyene:
«Systemene
brukes i Norge og alle andre land som flyr med F-35», svarer hun på spørsmål om
dette fra ABC Nyheter.
Også major
Stian Roen, talsperson for Luftforsvaret, bekrefter at de norske flyene bruker
samme system:
«Ja, norske
F-35 bruker ALIS», skriver han i en epost.
I fjor leverte Diana Maurers team en rapport
som avdekket store svakheter med leveransen av reservedeler. I midten av mars i
år ble en ny rapport offentliggjort. Den tar for seg de omfattende IT-systemene
hvor man benytter samlebetegnelsen ALIS, og det er lite lystig lesning.
«Alle fly av typen F-35A bruker ALIS», påpeker
Diana Maurer overfor ABC Nyheter.gratis*
– Vil alltid være utfordringer
Det er
nettopp denne typen kampfly som for tiden har base på Ørlandet og som Norge har
betalt milliarder av kroner for. I rapporten nevnes også fem militære baser i
USA som Maurers team har besøkt. Ved minst to av dem har også norsk personell
øvd og brukt F-35 – Edwards Air Force Base og Nellis Air Force base.
–
Rapporten har kun hentet inn erfaringer fra amerikanske aktører. Men
utfordringene som er beskrevet gjelder nok for alle nasjoner som bruker ALIS,
også Norge, sier Luftforsvarets talsmann.
Fungerer ikke
– Alarmerende situasjon
Usikre ekstra kostnader
Diana Maurer fra USAs
riksrevisjon under en høring i Kongressen i november i fjor. Foto:
gao.gov
Han sier også at det alltid vil være ulike utfordringer i
oppstarten av et nytt flysystem.
– Gjennom F-35 partnerskapet har vi et stort apparat som jobber
for å rette opp utfordringer, hvilket også er tilfellet i forhold til ALIS.Det
er heller ikke en ukjent problemstilling verken for F-16 eller våre andre
flysystemer at det i en tidlig fase eller gjennom livsløpet, er utfordringer
som må løses, sier Roen som minner om at de norske F-35 flyene nylig var på
sitt første utenlandsoppdrag, Iceland Air Policing.
Fungerer ikke
I GAO-rapporten, som ble offentlig mens coronapandamien tok alt
fokus, kommer det blant annet frem at det har vært åtte års forsinkelser i
utviklingen av programvare til F-35, og at systemene baserer seg på inntil 15
år gamle systemer og design.
Effekten av systemsvikten er
svimlende: Kampflyflåten er bare fullt operasjonell 31,6 prosent av tiden,
konkluderer GAO. Minimumstiden for dette skal etter planen ligge på 60 prosent
i en krisesituasjon.
GAO
mener flyene bare er «trygge» – nivået under «fullt operasjonell» – 59,5
prosent av tiden, mens dette nivået skal være 75 prosent prosent av tiden ved
en krise. De rapporterer om at fly går på vingene selv om systemene advarer om
alvorlige feil.
Pr september i fjor var det rapportert inn 4700 åpne mangler i
IT-systemene, hvorav 34 prosent var identifisert i 2017 eller tidligere. Mer
enn en femtedel (22 prosent) av disse betegnes som kritiske, det vil si at de
havner i de to øverste av fem kategorier.
– Alarmerende situasjon
Det høyteknologiske
kampflyet er helt avhengig av at IT-løsningene innenfor ALIS fungerer. Disse
brukes ikke bare når flyet er i luften, men også for nødvendig vedlikehold og
sikkerhet.
Hver enkelt del skal
i utgangspunktet registreres med en egen elektronisk merkelapp. I teorien skal
denne så gi beskjed om når det er behov for utskiftning eller reperasjon. Men
heller ikke dette fungerer, viser GAO-rapporten.
Det brukes mellom
5000 og 10.000 timer i året på manuell sporing av slik vital informasjon ved
hjelp av registreringer i excel-ark. USAs riksrevisjon påpeker at det er stor
fare for at kritisk informasjon derfor blir oversett.
–
Fungerer ikke ALIS, fungerer ikke F-35, konkluderte GAOs Diana Maurer under en
høring i Kongressen i november (se også Youtube-klipp nederst i saken).
Også det amerikanske
Forsvarsdepartementets egen kontroll, Office of Inspector General, har uttrykt bekymring for situasjonen . Det har
blant annet fått den Republikanske senatoren Chuck Grassley til å reagere. Han
mente i august i fjor at situasjonen var «alarmerende».
Det var altså før
GAO og Diana Maurer la frem sin siste rapporten. Også her blir det amerikanske
Forsvarsdepartementet sterkt kritisert for ikke å ha fulgt opp revisjonens
tidligere påpekninger.
I
løpet av den måneden som har gått har GAO fått svar fra Forsvarsdepartementet.
De sier seg enige i beskrivelsene og anbefalingene, sier Maurer.
«Vi vil følge opp
overfor Forsvarsdepartementet og forsikre oss om at det skjer. Depertementet
har annonsert planer om å erstatte ALIS med et nytt system – ODIN», sier Diana
Maurer.
Usikre ekstra kostnader
«Alle er enige om at
ALIS ikke fungerer etter intensjonen. Hvis det ikke ordnes vil de mange
problemene vi påpekte i rapporten fortsette: korrupte data, utfordringer ved
utplassering, elendig brukeropplevelse, og økt personellbruk, blant annet».
Maurer er ikke
sikker på om det bebudede nye systemet bare vil være en oppgradering av ALIS
eller noe helt nytt, men GAO vil fortsette å overvåke utviklingen på det
vesentlige området for kampflyvåpenet, forsikrer hun.
Det som derimot kan
synes sikkert er at kostnadene i milliardprosjektet vil øke. Hvor mye, og
hvordan disse vil bli fordelt mellom USA og de internasjonale partnerne som
Norge, er derimot usikkert:
«Vi
har nettopp startet en revisjon som ser på dette. Som en del av denne vil vi
spørre Forvarsdepartementet om kostnadene knyttet til ALIS og ODIN, og regner
med å kunne gi ut en rapport tidlig neste år», sier GAO-direktøren.
Luftforsvarets
talsmann sier at Norge har støtte beslutningen om å erstatte ALIS med det nye
ODIN som han mener «er bedømt til å være en bedre og mer effektiv utvikling».
– Flere av
utfordringene med ALIS ligger i hvordan selve systemet er utformet. For å
effektivt løse disse utfordringene bygges det opp et nytt system med
erfaringene man har gjort, der det som er bra med systemet vil bli forsøkt
ivaretatt, mens utfordringene adresseres, sier Stian Roen.
Når
det gjelder mulige ekstra kostnader ved oppgraderingen, opplyser det norske
Forsvarsdepartementet at det nå jobbes med å planlegge overgangen til ODIN.
–
Dette vil være et kontinuerlig arbeid og det er enda ikke besluttet når ALIS
skal utfases. Det er derfor vanskelig å gi et eksakt svar på hva endelig
kostnad vil bli, heter det.
Her
kan du se et lite minutt fra da Diana Maurer forklarte seg under en høring for
Representantenes hus i Kongressen, 13. november 2019:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.