“En del af vores flåde kommer til stå på jorden i sommer”
Koncernchef Carsten Spohr afslører i sin tale til årets generalforsamling i Lufthansa, at koncernen vil reducere flåden med 100 fly, hvilket skaber en overtallighed på 10.000 ansatte.
Tirsdag den 5. maj kl. 10.00 afvikler Deutsche Lufthansa AG den årlige generalforsamling, der for første gang nogensinde foregår virtuelt som følge af COVID-19-pandemien.
Forud for generalforsamlingen har koncernchef Carsten Spohr offentliggjort den tale, som han vil afholde i forbindelse med aflæggelse af beretningen for selskabets virke i 2019. Ikke overraskende kommer det hele til at handle om coronakrisen og luftfartskoncernens fremtid.
Situationen er lige nu, at koncernen blot har 3.000 passagerer om dagen mod i gennemsnit 350.000 dagligt før coronakrisen. Det hænger sammen med, at omkring 700 af 760 fly i øjeblikket står på jorden. Hos datterselskaberne Air Dolomiti, Austrian Airlines og Brussels Airlines har samtlige fly været groundet siden midten af marts.
Lige nu er Lufthansa bombet derfor ilbage til en størrelse, der svarer til situationen i 1955, hvilket var 10 år efter anden vedenskrigs afslutning.
“I løbet af 65 år – og gennem mange kriser – byggede vi denne virksomhed på fundamentet af vores forfædre, der gør Lufthansa til nummer et i Europa, og et luftfartsselskab der har været blandt de bedste i verden i mange år. På mindre end 65 dage er vi vendt tilbage til niveauerne for 65 år siden, hvad angår trafikmængder Det er ekstremt bittert, ødelæggende og smertefuldt,” skriver Carsten Spohr.
Mange fly på jorden i sommer
Lufthansa-koncernen befinder sig i en situation, hvor der er meget få eller ingen indtægter, mens der stadig er en del omkostninger, og derfor koster den øjeblikkelige krise omkring en million euro – 7,5 millioner kroner – i timen, og ingen ved med sikkerhed, hvornår flyene atter kan komme i luften, så indtægterne vender tilbage.
Lufthansa-koncernen befinder sig i en situation, hvor der er meget få eller ingen indtægter, mens der stadig er en del omkostninger, og derfor koster den øjeblikkelige krise omkring en million euro – 7,5 millioner kroner – i timen, og ingen ved med sikkerhed, hvornår flyene atter kan komme i luften, så indtægterne vender tilbage.
“Vi forventer, at en del af vores flåde tilbringer sommeren på jorden og håber på en egentlig genstart i efteråret. Det vil dog være en meget langsom opstartsfase, og vi forventer, at den globale efterspørgsel først finder sin nye balance i 2023. Den vil være nyt, fordi det vil være en balance på et lavere niveau,” forudser koncernchefen.
Alle koncernens flyselskaber skal slankes, og det bliver en koncern med omkring 100 færre fly end før coronakrisen. Samtidig er Lufthansa-koncernen bevidst om, at hygiejniske forholdsregler omkring flyvningerne i opstarten kommer til at spille en central rolle, hvorfor der allerede er udviklet et katalog med løsninger for at minimere risiko for smitte med coronavirus.
Kan ikke undgå afskedigelser
I første omgang sigter man på at reducere enhedsomkostningerne i koncernens flyselskaber med mellem to og fire procent, hvilket er det dobbelte af det, som der tidligere var planen.
I første omgang sigter man på at reducere enhedsomkostningerne i koncernens flyselskaber med mellem to og fire procent, hvilket er det dobbelte af det, som der tidligere var planen.
Og med 100 færre fly i luften vil det ikke være muligt at undgå afskedigelser.
“Vi har 10.000 for mange ansatte ombord. Vi kan ikke længere afvise, at vi bliver nødt til at afskedige personale af operationelle årsager. Med mindre vi finder en måde at holde så mange kolleger som muligt ombord ved hjælp af innovative deltidsmodeller og vores unikke Lufthansa-solidaritet,” uddyber Carsten Spohr.
Koncernchefen håber, at politikerne i forbindelse med hjælpepakkerne vil forstå, at Lufthansa-koncernen ikke kan tillade sig at blive gældsat for meget, da det vil lamme flyselskabet i mange år frem. Derfor opfordres politikerne til at sikre, at hjælpen ikke fører til en ubalance i den internationale konkurrence.
“Vores fremtidige levedygtighed afhænger af vores konkurrenceevne og vores evne til at investere.”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.