onsdag 7. oktober 2020

Dansk kommentar til Braathens 2 - Check-In

 


En del af ledelsen i det nye, norske flyselskab: Alf Sagen, Tord Meling, Thomas Ramdahl, Erik G. Braathen, Brede Huser og Bjørn Erik Barman-Jenssen. Pressefoto: Nicolas Tourrenc

Lancerer nyt flyselskab i Norge

Erik G. Braathen etablerer et nyt, norsk flyselskab, der skal på vingerne allerede i første halvår af 2021. Selskabet vil operere indenrigs i Norge og til europæiske destinationer.

En ganske spektakulær nyhed har tirsdag ramt den skandinaviske luftfartsbranche.

Mens coronapandemien fortsætter med at have store konsekvenser for flyselskaber og lufthavne i Danmark og det øvrige Skandinavien, er der tilsyneladende stor optimisme i særligt Norge.

Nordmanden Erik G. Braathen har sammen med et hold af personer med stor kendskab til norsk luftfart besluttet at gå i gang med at etablere et helt nyt flyselskab. Første flyvning skal finde sted i første halvår af 2021, og målet er et opbygge et kundevenligt og økonomisk bæredygtigt flyselskab. Rutenetværket vil tælle norske indenrigsruter og forbindelser til europæiske destinationer.

”Vi har en stærk passion for norsk luftfart. Vi tror ikke, at markedet vil vende tilbage til det sted, det var før coronapandemien. Vi vil bruge al vores erfaring og ekspertise til at opbygge et nyt, norsk flyselskab tilpasset den økonomiske virkelighed og passagerernes behov,” siger initiativtager Erik G. Braathen i en pressemeddelelse.

Flere tidligere Norwegian-ansatte
Flere af de personer, som er engageret i det nye, norske flyselskab, har en fortid i Norwegian. Erik G. Braathen har selv en baggrund som investor og bestyrelsesmedlem i Norwegian fra 2002 til 2009 og som formand fra 2004 til 2009. Herudover var han administrerende direktør i Braathen SAFE i 10 år frem til 1999.

Asgeir Nyseth var Norwegian-driftschef og tidligere højre hånd til Bjørn Kjos, indtil han stopepde for to år siden. Brede Huser og Bjørn Barman-Jenssen arbejdede ligeledes i Norwegian, indtil Jacob Schram blev ny koncernchef. Alle disse personer er med i ledelsen i det nye flyselskab sammen med Alf Sagen, Tord Meling og Thomas Ramdahl, hvor sidstnævnte også har en fortid i Norwegian som kommerciel direktør.

”Luftfarten har i lang tid været præget af usund volumenvækst. Vores forretningsmodel afhænger ikke af at få flere og flere mennesker til at flyve mere og mere for at opnå rentabilitet. Vi vil flyve til steder og med tider med stor efterspørgsel blandt norske rejsende og være et ansvarligt transportalternativ, hvor tog, busser og biler ikke er nok,” siger Thomas Ramdahl, der er blevet kommerciel direktør i Erik G. Braathens nye flyselskab.

Vil indlede med fem Boeing- eller Airbus-fly
Flyselskabet lanceres i en tid, hvor de norske myndigheder arbejder for at kunne beholde job inden for luftfart. Selskabet har fået positiv tilbagemeldinger fra de vigtigste luftfartsaktører, og der er afholdt møder med transportmyndighederne.

Det nye flyselskab vil blive baseret på privat kapital, ligesom der vil blive søgt om adgang til midlertidige hjælpepakker fra den norske stat. Selskabet har sendt en formel forespørgsel til Handels- og Industriministeriet, hvor der anmodes om økonomisk støtte.

”Vi mener, at det er det rigtige tidspunkt at starte et nyt flyselskab nu. Vi lejer moderne fly til en rimelig pris, ansætter de bedste medarbejdere og bygger et fuldt digitalt selskab med lav kompleksitet, hvilket betyder, at vi får lave omkostninger og kan tjene penge med færre fly. Vi vil tilbyde kunderne konkurrencedygtige priser og en effektiv og god digital rejse fra booking til ankomst,” siger Thomas Ramdahl.

I øjeblikket er over 25 personer i gang med at opbygge det nye, norske flyselskab, der vil indlede operationen med enten fem Boeing 737-800 eller fem Airbus A320. Inden 2022 vil flyselskabet have 400 ansatte, og de vil være på kollektive norske overenskomstaftaler.

Planerne om det nye, norske flyselskab blev offentliggjort tirsdag ganske kort tid før, at det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air ville afholde en pressekonference omkring en satsning i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.