Tillat meg følgende korreksjoner: Det er ikke riktig at Hamremoen har lang erfaring som flyger i offshoreindustrien. Såvidt jeg vet har han ingen som helst erfaring fra slik flyging. At han har fløyet på 330 skvadron er langt fra det samme som å ha jobb som offshoreflyger.
Dernest; Hamremoen sier til SA at offshorebransjen har satt krav utover myndighetskrav. Dette er i beste fall en sannhet med modifikasjoner, noe som fremkom på en konferanse hvor både direktøren i Bristow og CHC Helikopter Service sa at konkurransen mellom selskapene førte til en økonomi som såvidt balanserte. Personlig har jeg erfart at konkurransen bl.a. førte til noe som kalles "offshore alternate", en livsfarlig ordning, stemplet OK av luftfartstilsynet. Hamremoen oppleves dessvere som lite etterrettelig. (Red.)
Statnett og LO i gjentatte møter om helikoptersikkerhet
Norsk Flygerforbund og LO har det siste året hatt fire møter med Statnett der helikoptersikkerheten har vært tema. – Tre ganger i år har det vært ulykker med helikopter på oppdrag for Statnett, sier LO.
- Camilla BjørheimJournalist
– Det siste året har vi hatt fire møter med Statnett der helikoptersikkerheten har vært tema. Vi har foreslått helt konkrete tiltak som vil bedre sikkerheten, sier Yngve Carlsen, forbundsleder Norsk Flygerforbund.
– Jeg som kommer fra offshoresektoren er skremt av den cowboy-mentaliteten som råder på innlandet. Dette har jeg bestemt meg for at LO skal gjøre noe med, sier Erik Hamremoen, luftfart- og beredskapsansvarlig i LO.I fjor sommer skrev LO og Norsk Flygerforbund til 100 selskaper som leier inn helikopter innenlands og oversendte sju kostnadseffektive krav de ba bransjen legge til grunn ved inngåelse av helikopterkontrakter.
Hamremoen har i tillegg deltatt i fire møter med Statnett, med samme tema. Han har lang erfaring som flyger i offshoreindustrien, og har jobbet med flysikkerhet i 15 år.
– Vi har veldig gode erfaring med at oljeselskapene har tatt et ansvar og sørget for at hele offshorebransjen har satt krav utover myndighetskrav. Resultatet er at vi kanskje har den sikreste offshoretrafikken i verden, noe vi nyter global respekt for. Nå ønsker vi å overføre denne erfaringen til innenlands helikoptertrafikk, sier Hamremoen.
Statnett er den største kjøperen av helikoptertjenesten innenlands, derfor er det viktig å få dem med.
– Vi har hatt fire møter, men har så langt ikke lykkes, sier Hamremoen.
Blant de sju kravene er blant annet verifikasjon av kvalitetskrav fra tredjepart, trening/erfaringsoverføring og krav til innhold og omfang av simulatortrening.
– Tre ulykker på jobb for Statnett
Carlsen i Norsk Flygerforbund peker også på at det offentlige, som storinnkjøper av helikoptertjenester, stiller for få krav til helikoptersikkerhet. Da han fikk høre om ulykken ved Songesand mandag, slo han fast at det er tredje gangen i år det skjer en ulykke i innenlands helikoptertrafikk på oppdrag for Statnett.
I tillegg til ulykken mandag, forulykket et helikopter i Sandnes i april. Piloten kom fra ulykken uten skader. Også i Finnmark havarerte et helikopter i sommer på oppdrag for Statnett. Hendelsen var mindre alvorlig – en så kalt hard landing – men helikopteret måtte transporteres bort med lastebil etter landingen. Ifølge Statnett kom halerotoren kom i bakken ved landing, og selskapet har definert episoden i Finnmark er som en hendelse, ikke en ulykke.
Piloten som var involvert i ulykken ved Songesand var ansatt i Heliteam, som er underleverandør til det kroatiske selskapet Dalekovod, som er hovedentreprenør på Statnett sitt prosjekt Lyse-Fagrafjell.
Dødsulykke i samme Statnett-prosjekt i sommer: – Sikkerheten har høyeste prioritet
Høyere ulykkesfrekvens
– Heldigvis gikk det godt med piloten. Men en slik ulykkesstatistikk hadde aldri blitt akseptert i tung luftfart. Ulykkesfrekvensen er dessverre langt høyere på innenlands-helikoptertrafikk enn i tung luftfart eller i offshore-luftfart, sier Carlsen.
For perioden 2005‐2011 var det 10 ganger høyere frekvensen av dødsulykker i innenlands helikopteroperasjoner sammenlignet med helikoptertransporten offshore. Det kom fram i en studie bestilt av Samferdselsdepartementet i 2013.
Heller ikke ambulanse/politi-helikoptrene kunne vise til samme negative statistikk. Forbedringspotensialet i bransjen ble ansett som betydelig. I 2013 måtte en forvente to havarier, og at det var mer enn 50 prosents sannsynlighet for minst én dødsulykke i løpet av året, ifølge rapporten.
– Hvorfor skjer det flere ulykker med helikopter innenlands?
– Den operative risikoen er høyere enn i andre segmenter. Det handler ofte om å fly inntil en fjellside nær en mast, gjerne med tung last. Sikten er gjerne dårlig og tidspresset stort, sier Carlsen.
Mener det må stilles krav
Norsk Flygerforbund (NF) har sammen med LO sentralt etablert et innlandshelikopter-prosjekt.
– Vi så behovet for å få opp seriøsiteten i denne delen av sektoren ved å organisere de ansatte, få på plass tariffavtaler samt å stille krav til innkjøperne, sier Carlsen.
Det er gjennom dette prosjektet at det er blitt identifisert sju sikkerhetsrelaterte tilleggskrav. Det er disse kravene som er blitt tatt opp i møter med Statnett.
– Målet er at alle kommersielle aktører som leier inn innenlandshelikopter stiller disse kravene og slik sørger for et høyere sikkerhetsnivå, sier Hamremoen.
– Vi mener at oppdragsgiver (i dette tilfellet Statnett) må fortelle underleverandørene hva som skal være på plass. Hvis man fra dette nivået stiller krav, så ville ikke underleverandørene komme utenom disse kravene. Så langt opplever vi imidlertid ikke at Statnett viser reel vilje til å stille disse kravene, sier også Carlsen.
Havarikommisjonen til Songesand: Rotoren klippet tre furutrær og krasjlandet mellom høyspentlinjer
– Vi stiller krav
Henrik Glette, kommunikasjonsdirektør i Statnett, mener de har gode og tydelig krav til sikkerhet i helikoptertrafikken og sier selskapet allerede har tatt initiativ til et møte om sikkerhet med deler av bransjen.
– Også LO blir invitert, vi har en god dialog med fagforeningene.
Når det gjelder de sju kravene fra LO, har Statnett ifølge Glette implementert noen av disse allerede.
– Vi trenger flere i bransjen med oss for å ta i bruk ytterligere av kravene, derfor har vi invitert til et møte. For noen av kravene trengs det imidlertid en regelendring fra myndighetenes side før de kan implementeres, sier Glette.
Han legger til at Statnett er klar over at helikopteroppdrag innebærer risiko, og selskapet gjør tiltak for å redusere bruken.
– Vi har også tydelige krav til entreprenørene, de kan for eksempel kun benytte helikopterselskaper som er prekvalifisert av oss. Vårt hovedansvar som byggherre er å fjerne og redusere risiko gjennom planlegging og prosjektering. Den restrisikoen som gjenstår, er det entreprenørene som skal håndtere. Vi vil påpeke at det er helikopterselskapene og den enkelte pilot som skal se til at flysikkerheten opprettholdes, sier Glette, og føyer til at årsaken til ulykken mandag er ukjent.
– Vi vet derfor ikke om kravene som LO mener skal stilles ville ha endret på hendelsesforløpet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.