Torsdag presenterte
Norwegian hovedpunktene i den andre redningspakken som
selskapet nå vil gjennomføre under irsk konkursbeskyttelse.
Selskapet fikk vedtatt en første redningspakken i mai, der man fikk redusert gjelden og utløst lånegarantier til tre milliarder fra den norske staten.
I den lenge varslede andre redningspakken fortsetter hestekuren som selskapet mener må til for å overleve: Gjelden skal enda mer ned, flåten skal reduseres og det skal hentes enda mer frisk kapital.
Mandag må Norwegian overtale den irske dommeren Michael Quinn til å godkjenne selskapets søknad om konkursbeskyttelse og planen selskapet har for å overleve.
Hvor mange fly Norwegian ønsker å ha fremover, og hvor mange de klarer å bli kvitt, er en sentral brikke i det finansielle restrukturering-puslespillet som nå legges.
For hvert eneste fly som forsvinner ut, enten det er eid eller leaset, så krymper Norwegians gjelds- og leasingforpliktelser med betydelige summer.
I tillegg sparer selskapet store løpende drifts- og vedlikeholdskostnader på fly det i dag er lite bruk for.
LES OGSÅ
Jakter etter nye flykunder Allerede før corona hadde Norwegian begynt å selge unna eldre kortdistansefly av typen 737 NG, både for å tilpasse selskapet til lavere vekst og få inn penger i kassen.
I august varslet Norwegian-ledelsen av nesten halvparten av de 37 langdistanseflyene (787 Dreamliner) skulle ut av flåten – et sted mellom 15 og 17 fly.
Pandemien har imidlertid sørget for at behovet og verdien av brukte fly plutselig ble betydelig redusert.
Konsernsjef Aengus Kelly i leasinggiganten AerCap, som eier flere av Norwegians fly, beskrev nylig hvordan markedet for fly stoppet helt opp i våres.
Utover sommeren og høsten har markedet imidlertid begynt å røre på seg igjen. I oktober tok AerCap tilbake to 787–9 Dreamliner-fly fra Norwegian og leide dem videre ut til den italienske turoperatøren Neos.
Dette var første gang et Dreamliner-fly har forlatt Norwegian.
Kelly poengterte at de gjenværende 787-ene som er leid ut til Norwegian også «markedsføres for øyeblikket» til andre potensielle kunder.
Det samme skjer hos andre leasingselskaper og hos Norwegian selv, i forsøket på å se om noen andre har bruk for flyene Norwegian selv ikke ønsker lenger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.