søndag 6. desember 2020

Norwegian - Det er greit med planer..... VG

 

Parkerte Norwegian-fly er på flyttefot: – Vi jobber med en plan

regningene helt ennå.

·        Marius Lorentzen

Publisert:Publisert: 6. desember 2020 15:46

Torsdag presenterte Norwegian hovedpunktene i den andre redningspakken som selskapet nå vil gjennomføre under irsk konkursbeskyttelse.

Selskapet fikk vedtatt en første redningspakken i mai, der man fikk redusert gjelden og utløst lånegarantier til tre milliarder fra den norske staten.

I den lenge varslede andre redningspakken fortsetter hestekuren som selskapet mener må til for å overleve: Gjelden skal enda mer ned, flåten skal reduseres og det skal hentes enda mer frisk kapital.

Mandag må Norwegian overtale den irske dommeren Michael Quinn til å godkjenne selskapets søknad om konkursbeskyttelse og planen selskapet har for å overleve.

Hvor mange fly Norwegian ønsker å ha fremover, og hvor mange de klarer å bli kvitt, er en sentral brikke i det finansielle restrukturering-puslespillet som nå legges.

For hvert eneste fly som forsvinner ut, enten det er eid eller leaset, så krymper Norwegians gjelds- og leasingforpliktelser med betydelige summer.

I tillegg sparer selskapet store løpende drifts- og vedlikeholdskostnader på fly det i dag er lite bruk for.

LES OGSÅ

Norwegians nye kriseplan: Vil hente inntil 4 milliarder i friske penger

 

Jakter etter nye flykunder

Allerede før corona hadde Norwegian begynt å selge unna eldre kortdistansefly av typen 737 NG, både for å tilpasse selskapet til lavere vekst og få inn penger i kassen.

I august varslet Norwegian-ledelsen av nesten halvparten av de 37 langdistanseflyene (787 Dreamliner) skulle ut av flåten – et sted mellom 15 og 17 fly.

Pandemien har imidlertid sørget for at behovet og verdien av brukte fly plutselig ble betydelig redusert.

Konsernsjef Aengus Kelly i leasinggiganten AerCap, som eier flere av Norwegians fly, beskrev nylig hvordan markedet for fly stoppet helt opp i våres.

Utover sommeren og høsten har markedet imidlertid begynt å røre på seg igjen. I oktober tok AerCap tilbake to 787–9 Dreamliner-fly fra Norwegian og leide dem videre ut til den italienske turoperatøren Neos.

Dette var første gang et Dreamliner-fly har forlatt Norwegian.

Kelly poengterte at de gjenværende 787-ene som er leid ut til Norwegian også «markedsføres for øyeblikket» til andre potensielle kunder.

Det samme skjer hos andre leasingselskaper og hos Norwegian selv, i forsøket på å se om noen andre har bruk for flyene Norwegian selv ikke ønsker lenger.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.