Dette
er flyene som skal fortelle F-16-historien til kommende generasjoner
Et
skal til Bodø og et til Gardermoen – for egen maskin.
· Per Erlien Dalløkken
·
Planen å stille ut to fly
allerede i løpet av dette året: Ett på Norsk
luftfartsmuseum i Bodø og ett på Forsvarets flysamling på Gardermoen
Nå er det klart hvilke to eksemplarer som
havner på museum og som i årene framover skal formidle 42 års luftfartshistorie
til besøkende som aldri har opplevd noe annet norsk jagerfly i lufta enn F-35A.
Representative fly
De to F-16-flyene som havner på museum har
halenumrene 674 og 687 og ble levert fra Fokker-fabrikken i Nederland
henholdsvis høsten 1983 og våren 1984.
Det opplyser major Anders Utgård, som er
sjef for Luftforsvarsmuseet, til Teknisk Ukeblad.
Utgård forteller at det viktigste kriteriet er at dette skal være representative fly. Med andre ord ønsket de ikke et F-16 med spesiell dekor eller lignende, men et fly som viser fram hvordan flertallet ser/så ut.
– Både 674 og 687 er ypperlige kandidater
som vil bida til å eksempelvis fortelle historien fra kald krig til
internasjonale operasjoner, sier Utgård.
Han opplyser at begge fløy over Afghanistan
for snart tjue år siden, mens 674 i tillegg fløy over Libya for ti år siden.
674 var et av to norske fly som slapp de første bombene mot libyske
stridsvogner den 25. mars 2011 og har tredje flest skarpe tokt
i internasjonale operasjoner blant de norske flyene.
– Nå starter arbeidet med å samle inn
bakkeutstyr, foto og film fra disse spesifikke individene, det være seg fra at
de henger på en tanker over Afghanistan eller avskjærer russiske fly ved
Finnmark, sier museumssjefen.
Rett fra beredskap til museum
Utgård forteller at museet har hatt et tett
og meget godt samarbeid med Luftforsvaret og Forsvarsmateriell om å velge ut to
fly som egner seg for utstilling.
Det har vært ei liste på cirka ti halenumre
å velge blant. Dette er fly med såpass mange flytimer at de ikke er aktuelle
for salg.
Dette var årsaken til at eksempelvis 680 ikke var blant
kandidatene til å havne på utstilling, men i stedet er blant flyene
som blir forsøkt solgt. Dette flyet hadde igjen nærmere 1.500 av de 8.000
timene da det sist onsdag forlot Kjeller etter den siste vedlikeholdsrunden.
Et annet kriterium er at museet ikke ønsker
seg ei «hangardronning» eller «frankensteinmaskin» som er blitt klattet på og
satt sammen av ymse deler, men et fly som går rett fra operativ beredskap til
museum. Etter at motorene skrus av, skal det tukles minst mulig med flyet før
det er klart for utstilling.
Det følger tradisjonen slik
også politihelikopteret EC135 og
«fleet leader»-eksemplaret av kystvakthelikopteret Lynx fløy
inn for egen maskin da de skulle på museum. Det vil også gjelde
redningshelikopteret Westland Mk43B Sea King, som naturligvis også skal stilles
ut en gang i løpet av neste år.
674 forblir i Bodø, mens det er 687 som
skal sørover til Gardermoen. Nøyaktig når dette skjer, er fortsatt
usikkert, men det blir trolig en gang til høsten.
Skulle vært solgt nå
Mens Luftforsvarsmuseet jobber med
utstilling, jobber Forvarsmateriell med å selge flest mulig av jagerflyene som
maksimalt har igjen et halvt års operativ tjeneste.
Kongsberg Aviation Maintenance Services
(Kams) har fått oppdraget med å klargjøre de første fire maskinene for salg. De
jobber nå på flyene med halenumrene 276, 293, 297 og 662 på Kjeller, og
deretter er 683 og 689 de neste i køen.
Forsvarsmateriell hadde opprinnelig
ambisjoner om å selge et knippe fly innen utgangen av juni, men forteller nå at
pandemien har forsinket prosessen.
– Jeg kan ikke si annet enn at vi forsøker å selge flyene så raskt vi kan, sa avhendingssjef Magnus Hansvold onsdag.
687 (nærmest) sammen med sju andre norske F-16 under øvelsen ACE-17. (Bilde: Malin Instanes / Luftforsvaret)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.