lørdag 26. juni 2021

Helikopterkonkurransen som pågår nå


Siden Helgesen i sin artikkel på bloggen av i går nevner Bell V-280 Valor, kan det være verdt å ta med at Sikorskys Defiant er med i konkurransen i FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft) prosjektet, et prosjekt som er ment å utfylle rollen Sikorsky Black Hawk, ikke erstatte den. Disse maskinene er lite testet felten, unntatt i forbindelse med konkurransen, og derfor burde de være uinteressante for Forsvarsmateriell. Mitt råd er ganske enkelt å aldri kjøpe A-modellen. Legg merke til at Defiant benytter seg av et gammelt russisk konsept med kontraroterende hovedrotorer.

Sikorsky Defiant
Bell V-280 Valor

Helgesen nevner en maskin som ikke finnes i Norge, nemlig konkurrenten til NH90, AW159 Wildcat. Han mener antakelig AW139M. Forøvrig er AW149 identisk med den sivile AW189.

AW101 i CSAR (Combat SAR) rollen har jeg sett gjentatte ganger på flyutstillinger. Denne ser ut som om den mener business, med bom for etterfylling av brennstoff i luften:

AW101 CSAR fra det italienske forsvaret på Farnborough 2014 - Foto: Per Gram

Når det gjelder Black Hawk og at mange norske helikopterflygere har fløyet den på US Armys base Ft. Rucker i Alabama, er det riktig, men i mai 2020 ble den byttet ut med UH-72 Lakota som Primary Trainer. Dette er en maskin som har slått veldig godt an i US Army som nylig kjøpt 15 nye maskiner av militærutgaven av H145M, ikke bare til trening.

NH90 er nevnt i artikkelen til Helgesen, en maskin som nylig ble satt på bakken i Australia, omtalt her på bloggen for et par dager siden. Den blir neppe en kandidat godkjent av Forsvarsmateriell. 

Det som slår meg gjentatte ganger, er mangel på helhetlig tanking gjeldende for to områder spesielt, nemlig SAR /Ambulanse og Maritimt / Utility.

I førstnevnte gruppe burde kravet til ambulansehelikoptre være at de har heis, heisoperatør og redningsmann. De vil kunne avlaste SAR helikopteret på veldig mange oppdrag som krever bruk av heis. Sist torsdag var det en drukningsulykke på Jørpeland. Både SAR- og ambulansehelikopteret ble sendt til ulykkesstedet. Det kan være to grunner for det: At det kunne bli nødvendig med bruk av heis, og behovet for å lande på sykehuset i Stavanger, noe SAR helikopteret ikke kan.

Når det gjelder Maritimt og såkalt Utility, altså tilsvarende Forsvarets eksisterende Bell 412SP, gjentar jeg det jeg har skrevet her tidligere. NH90 må kanselleres øyeblikkelig, og helikoptertypen erstattes med Sikorsky Sea Hawk. Samtidig går en inn for å kjøpe Black Hawk, en av kandidatene nevnt i Helgesens artikkel. 


---ooo00O00ooo---



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.