fredag 25. juni 2021

Helikopter - Norge står foran viktig valg - Nytt helikopter til Hæren og Spesialstyrkene - Jan-Petter Helgesen

 

Mange kandidater for nytt hærhelikopter

 

Intet er foreløpig avgjort om det framtidige helikopterkjøpet til Hæren og spesialstyrkene. Kjøp av nytt materiell ble uventet bestemt av stortingsflertallet da langtidsproposisjonen for forsvaret for årene 2021 til 2025 ble behandlet av de folkevalgte før jul i 2020.

HELIKOPTER

Av Jan-Petter Helgesen


Seniorrådgiver Hilde Tank-Nielsen i Forsvarsmateriell opplyser til Norges Forsvar at det forberedende arbeidet med helikopteranskaffelsen pågår for fullt etter en meget stram tidsplan. Ifølge vedtaket i Stortinget skal de nye helikoptrene være levert innen utgangen av 2024.

Tank-Nielsen understreker at hensikten med prosjektet er å skaffe ny helikopterkapasitet til forsvarets spesialstyrker og Hæren. Helikoptrene skal organiseres med en skvadron på Rygge til støtte for spesialstyrkene og en skvadron på Bardufoss for å samvirke med Hæren.

-    Arbeidet med en såkalt konseptvalgutredning kalt KVU pågår for fullt. Oppdraget med utredningen ble i mars i år sendt fra Forsvarsdepartementet til forsvaret og forsvarsstaben, opplyser seniorrådgiveren.

Hilde Tank-Nielsen viser videre til at behovsdokument kalt BD og kravdokument kalt KD er under utarbeidelse. Hun understreker også at det ikke er sikkert at spesialstyrkene og Hæren vil motta samme helikoptertype.

 Ikke prioritert

Anskaffelse av nye landhelikoptre var ikke prioritert i regjeringens forslag til ny langtidsplan for forsvaret for årene 2021 til 2025. Solberg-regjeringen hadde ikke planlagt plass til ny helikopterkapasitet før i det foreløpige forslaget til neste langtidsplan for årene 2025 til 2029.

Stortingsflertallet ville det imidlertid annerledes. Da gjeldende langtidsplan ble behandlet i desember i fjor vedtok flertallspartiene å bytte det foreslåtte, landtrekkende luftvernet for flybasene Ørland og Evenes med nye helikoptre til Hæren og spesialstyrkene.

Vedtaket i Stortinget sier ikke noe om antall helikoptre som må skaffes. Heller ikke blir det sagt noe konkret om kostnaden for kjøpet.

I luftfartskretser antas det at ny helikopterkapasitet til Hæren og spesialstyrkene vil havne på mellom 4,5 og 7,0 milliarder kroner. Det er heller ikke avgjort om kjøpet skal skje gjennom åpen anbudskonkurranse eller som direkte kjøp med USA via Foreign Military Sales. En norsk anskaffelse må uansett vedtas av Stortinget før det blir aktuelt.

Ønsker anbudskonkurranse

Den italiensk-britiske helikopterprodusenten Leonardo Helicopters har fire helikoptermodeller å spille inn som aktuelle for det norske behovet til spesialstyrkene og Hæren, sier daglig leder Conrad Mohr som representerer Leonardo Helicopters i Norge.

AW101 og AW169 på Farnborough, 2016 - Foto: Per Gram

AW169   Farnborough 2014 - Foto: Per Gram

Disse er AW 169 som politiet har kjøpt, AW 159 som tilsvarer helikoptrene til Luftambulansen, AW 149 og AW 101 som er under innfasing som nytt, norsk redningshelikopter. Den sistnevnte modellen kan produseres både til troppetransport og som spesialmaskin for spesialstyrkene.

-    Alle fire Leonardo-produktene er velprøvde og flyr i et stort antall rundt om på kloden. Samtlige kan også utstyres med avisingsmateriell, fortsetter Mohr.

I Leonardo Helicopters venter man for øyeblikket spent på resultatet av konseptvalgutredningen til forsvaret. Denne vil forhåpentlig gi svar på viktige spørsmål som en eller to helikoptertyper, budsjettrammen for kjøpet og antall maskiner.

Conrad Mohr håper også den framtidige, norske anskaffelsen vil bli presentert som åpen konkurranse. I Leonardo er man innstilt på å delta for fullt med gode kandidater, påpeker han.

Gammelt og nytt

Den amerikanske helikopterprodusenten Bell er i Norge og Island representert av firmaet Norwegian Aviation & Defence Group. Daglig leder Ole Petter Bakken minner om at Bell har levert de 18 Bell 412 som forsvaret bruker i dag. Maskinene ble bygget på Sola på lisens av Helikopter Service i årene 1987 til 1989. Helikoptrene er dermed over 30 år gamle.

Det er ingen levetidsbegrensing på skrogene. Bell har derfor tilbudt å modifisere 412-helikoptrene med en fullstendig oppgradering på tre forskjellige nivå.  Disse løsningene vil være både tidsbesparende og relativt billige.

-    Levetiden for maskinene kan bli økt med fra 10 til 15 år og opptil 30 år dersom de får nye motorer, girkasser og avionikk, påpeker Bakken.

Bell 525 Relentless i produksjonsversjon - Foto: Bell

Bell har også spilt inn et helt nytt helikopter kalt Bell 525 Relentless som snart er ferdig sertifisert. Helikopteret skal om få år inn i sivil trafikk i Nordsjøen, men eksisterer også i en militær versjon som kan frakte 16 fullt utrustede soldater over en distanse tilsvarende Rygge til Ekofisk.

-    525-modellen har også en annen stor fordel for norske vinterforhold. Helikopteret er utrustet med fullt avisingsutstyr, understreker Ole Petter Bakken.

Testflyginger har også vist at ved tap av olje i girkassen har Bell 525 mulighet til å fly nærmere en time med tørr girkasse. Årsaken er et nytt system med fem girkasser med smøring og kjøling skilt fra hverandre. Feil i en betyr intet for de fire andre kassene, sier Bell-representanten.

Bell V280 Valor - Illustrasjon: Bell

Produsenten som holder i Fort Worth i Texas har dessuten foreslått en helt ny kandidat for forsvaret i Norge. Bell V-280 Valor er en såkalt tiltrotor kan lette og lande som et helikopter, men flyr som et vanlig fly. Modellen som kan oppnå en hastighet på over 500 kilometer i timen over en lengre distanse, er under utprøving i det amerikanske forsvaret. Sannsynligvis er modellen for lite testet og dyr til å være kandidat for Norge i denne omgang.

Prøver med NH90

Også det kritiserte og utskjelte NH90 som er kjøpt til bruk på de norske fregattene og Kystvakten er blant kandidatene med en troppetransportversjon. Leveransen av 14 maritime maskiner skulle vært fullført i 2008, men 13 år senere er NH90 fortsatt ikke i operativ bruk her i landet.

-    Produsenten NH Industries gjør nok sitt beste for å rette opp det dårlige inntrykket NH-90 har fått i Norge. De har sannsynligvis svake odds mot seg for å nå fram i konkurransen, sier en kilde innen forsvaret.



H145M - Foto: Den Tyske Hær

Airbus som er en stor deleier i NHI-fabrikken har flere andre og mindre kandidater å vise til. H145 er kjent som ambulansehelikopter her til lands. Forsvarene i Tyskland og Ungarn har valgt denne maskinen for sine hærstyrker.

Airbus H160 - Foto: Airbus Helicopters

Et noe større helikopter er den nye H160 som Frankrike har bestilt. Helikoptret har vært prøvefløyet i snart seks år. Det har vært plaget av flere barnesykdommer som visstnok skal være løst nå.

Den militære utgaven av H225 som falt ned ved Turøy i 2016 er neppe aktuell for norsk bruk. Til det er omstendighetene omkring havariet hvor hovedrotoren falt av under flyging for omstridt.

Favoritt

SH-60 Black Hawk - Foto: US Army

Størst favoritt i mange øyne er det velbrukte Sikorsky H-60 Black Hawk. Prototypen fløy første gang i 1974, men er en rekke ganger blitt modernisert og oppgradert siden den gang.

Black Hawk er for tiden det mest brukte militære helikoptret i USA. Også 30 andre land flyr maskinen i sine militære styrker, blant disse er både Sverige og Danmark.

Norske helikopterpiloter er også kjent med modellen fra den amerikanske, militære helikopterskolen i Fort Rucker i Alabama. Hittil har Sikorsky produsert omkring 4000 Black Hawk.

Den maritime versjonen Sea Hawk konkurrerte med NH90 om å bli norsk, maritimt helikopter. Sea Hawk tapte blant annet fordi det andgivelig manglet avisingsutstyr. Denne påstanden avviser administrerende direktør Johan Chr. Stenersen bestemt.

Aircontact Gruppen representerer Sikorsky i Norge. Stenersen sier at både Black Hawk og Sea Hawk kan utstyres med avisingsutstyr. Dette faktum har Sikorsky slitt med å nå fram med overfor norske myndigheter, understreker direktør Stenersen.

Stor kabin og rekkevidde

CH-47F - Foto: US Army

Fra Boeing-fabrikkene i USA blir det store CH-47 Chinook tilbudt. Maskinen er blant de største helikoptrene i verden. Det kjennes best ved sine to hovedrotorer over skroget.

Maskinen har vist seg å være svært robust. Den har deltatt i strid i både Irak og Afghanistan med gode resultater.

Prototypen fløy allerede i 1961 for første gang, men er siden oppgradert en rekke ganger. Boeing regner med å produsere Chinook til nærmere år 2060. Da vil modellen være nær 100 år gammel.

Lasteevnen er ti tonn. Rekkevidden gjør maskinen i stand til å frakte 55 fullt utrustede soldater over det meste av Norge uten mellomlanding. Ifølge representanter for Boeing er maskinen skreddersydd for norske vinterforhold. Det har flere ganger deltatt i allierte vinterøvelser i både Sør- og Nord-Norge.

Et tjuetalls land bruker i dag Chinook, blant dem flere Nato-nasjoner. Både Storbritannia og Nederland bruker det for sine hærstyrker. De nederlandske maskinene er i flere år blitt vedlikeholdt hos helikopter-verkstedet Heli-One på Sola.  

En sivil versjon ble i 1990-årene brukt av Helikopter Service. Tre maskiner av typen fløy da jevnlig opptil 44 oljearbeidere mellom Sola og Ekofisk-feltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.