Luftforsvaret hadde mangel på flygere fra slutten på 70-tallet til langt utpå 80-tallet. Flygerne i Helikopter Service AS startet i 1979 en forening hvis formål var å tilby Forsvaret sine tjenester. Her er det verdt å merke seg med en gang at flygerne i HS på den tiden, hadde veldig variert bakgrunn, beskrevet under:
Sivile flygere kunne senere engasjere seg gjennom Vernepliktig Lønnet Korps. Disse fløy i hovedsak Cessna Bird Dog, et lett observasjonsfly, bl.a. brukt som FAC, Forward Air Controller, i Vietnam og i Hæren her.
Siden Forsvaret vurderer å engasjere sivile selskaper for å dekke opp for NH90 helikoptrene på oppsyns- og kystvaktfartøyene, kan det være av interesse for leseren å lese om en historie jeg var med på; ” Vipe 89”.
Men først er det verdt å minne om at dette ikke var første gang sivile helikoptre var med for å assistere Forsvaret. Første gang var antakelig under en HV-øvelse i Enebakk ”mellom 1956 og 1958”. Den ble omtalt i bladet Panorama nr. 5-6 1989.
I samme blad omtales mob-øvelsen med offshore helikoptre hvor mob. disponerte flygere og mannskaper forøvrig deltok. Det var første gang store helikoptre var med på en slik øvelse i Norge, noe NATO-land var bevisste på og ble med som observatører.
Artikkelen i Panorama er skrevet av presse- og mediamedarbeider i HS Johan P. Petersen, blant venner kalt ”Joppe”, forhenværende fallskjermhopper, nå pensjonist. Den er gjengitt her i sin helhet, supplert med egne opplevelser og bilder fra øvelsen.
En samfunnsnyttig ressurs:
Mobiliserbare helikopterskvadroner øvet under
«Vipe 89»
Av Johan P. Petersen
Høstens Øvelse Vipe fikk Forsvaret for første gang øvet en mobiliserbar skvadron med sivile helikoptre og mannskaper. Fire Sikorsky S-61N-helikoptre, flygere, teknikere og støttepersonell fra Helikopter Service deltok i denne øvelsen, som ble en vellykket prøve på bruken av Norges store, sivile helikopterressurser til transportoppgaver i en krigssituasjon.
Øvelse Vipe fant sted i Rogaland over en periode på to uker i oktober. Etter en ukes trening begynte manøverperioden for Helikopter Service' helikoptre og mannskaper. Helikoptrene var innleid av Forsvaret for perioden, mens mannskapene som ble øvet var innkalt til repetisjonsøvelse på vanlig måte.
Forsvaret har i lang tid arbeidet
med å etablere mobiliseringsskvadroner, basert på det store antall sivile helikoptre som finnes i Norge. Den sivile helikopterflåten — og spesielt de store og middelsstore off shore- helikoptrene — representerer en betydelig transportressurs for landet i en mobiliserings- og krigssituasjon.
Helikopter Service størst
Etter hvert som de sivile helikoptrene har økt i antall og størrelse, har Forsvaret fått mangedoblet sine muligheter for hurtige, taktiske forflytninger. Norsk vernepliktslov og beredskapslovene gir gode muligheter til militær utnyttelse av de sivile
helikopterressursene. Det største
selskapet i opplegget er Helikopter
Service med sine 40 offshore-helikoptre.
De øvrige selskapene som inngaå i
opplegget er HS konsernets
innlandsselskap Lufttransport, samt
Mørefly, Norsk Luftambulanse og Skylift.
De mobiliserbare skvadronene er organisert omtrent som vanlige, militære flyskvadroner. De støtter seg på forsyningsbaser som stort sett er bygget opp med de sivile selskapenes vedlikeholdspersonell og reservedelslagre. Utstyr er lagret på mobiliseringsdepoter, på samme måte som for Forsvarets vanlige mobiliseringsavdelinger.
Personellet i helikopteravdelingene er hovedsakelig det samme som til daglig arbeidet i de sivile selskapene. De opererer og vedlikeholder det helikoptermateriell de har stor erfaring med i det daglige, tildels under vanskelige forhold. Etter øvelsen ga sjefen for Distriktskommando Sørlandet, general Per Holm, ros til mannskapene fra Helikopter Service for innsatsvilje og godt utført tjeneste.
400 soldater
Under øvelse «Vipe» forflyttet Sikorsky-helikoptrene en styrke pa 400 soldater med utstyr fra opplastingsområder ved Øksnevad og Anda til et landingsområde i Tengesdal. Avdelingen fløy deretter inn en artillerienhet med 105 mm kanoner, som hver veier ca 2 tonn. På tilbaketuren bragte helikoptrene med seg ”sårede”, som ble fløyet til et feltsykehus ved Mosvangen i Stavanger. En hel mobiliseringsskvadron kan i løpet av mindre enn fire timer forflytte en bataljon (800 mann) med våpen, utstyr, ammunisjon og lette kjøretøyer over en avstand på 20 kilometer.
Interesse fra NATO-land
Norges allierte har delvis vært skeptiske til dette opplegget, forteller oberstløytnant Hans-Christian Wilhelmsen til Panorama. –Under øvelsen hadde vi besøk av en rekke militærattasjeer fra noen av disse landene, som etter å ha fulgt en del av øvelsen var imponert over hva de så, sier han. Wilhelmsen er Forvarets overkommandos helikopterkonsulent og har vært en nøkkelperson i etableringen av de mobiliserbare skvadronene.
Tidligere militærflygere
Major Svein Danielsen er sjef for den Helikopter Service skvadronen som deltok. Til daglig flyr han som kaptein pa Sikorsky S-61N i offshoretrafikk ut fra Bergen. – Våre folk gjorde en fin jobb under øvelsen, sier han. – De fleste av flygerne har sin bakgrunn fra Forsvaret og synes det er artig å fa praktisere «gamle kunster». Også teknikerne og støttepersonellet hos oss har stort sett militær bakgrunn. Ingen av oss har noe imot å trekke i Kongens klær igjen, sier Danielsen.
Markedsdirektør i Helikopter Service, Bjørn Moe, sier at slike øvelser er til gjensidig nytte. – For det første får Forsvaret øket sine transportmuligheter kraftig. For det annet får våre mannskaper anledning til å trene på flyging med underhengende last og andre ferdigheter vi ikke har mulighet til å praktisere i denne utstrekning. Etter de positive erfaringer Forsvaret fikk med Vipe 89, håper vi dette vil bli en årviss foreteelse, sier Moe.
Grønne helikoptre
De vanligvis hvite og røde helikoptrene var for anledningen malt i grønn kamuflasjefarge. Grønnfargen ble påført dagen før øvelsen i Helikopter Service' hangar på Sola, for å gjøre det hele så realistisk som mulig. Fargen er vannløselig og vaskes lett av igjen.
---ooo00O00ooo---
Etter Vipe 89 fulgte flere øvelser, også på Østlandet og i Nord Norge.
I treningsperioden inngikk vanlig feltmessig opptreden og våpenbruk. Alt nøye overvåket av ”Kaiser Wilhelm”. Vi var alle oppsatt med MP-5. De som ønsket det ble forlagt til Vatneleiren utenfor Sandnes. Selv bodde jeg hjemme i Stavanger i treningsperioden. Etter den ble vi forlagt i svensketelt i felten.
Vår avdeling het 752 Skvadron. Danielsen sørget for å få produsert egen caps:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.