tirsdag 25. januar 2022

Sivile helikoptre og mannskaper i Forsvarets tjeneste - Per Gram


Luftforsvaret hadde mangel på flygere fra slutten på 70-tallet til langt utpå 80-tallet. Flygerne i Helikopter Service AS startet i 1979 en forening hvis formål var å tilby Forsvaret sine tjenester. Her er det verdt å merke seg med en gang at flygerne i HS på den tiden, hadde veldig variert bakgrunn, beskrevet under: 

F.v. Øystein Herstad, initiativtaker, (diverse militære helikoptertyper),  ukjent, Per Gram (F-5 og P-3B), Åge Sviland (Sea King), Tor Hansson (F-5, C-47), Terje Tollefsen (UH-1B) Bjørn Krogstad (F-5), Tore Bristol, (F-86, F-5) Øyvind Mathisen (F-5), Jan Ove Lande (F-5), Per Egil Skar, (F-5), Kåre Engelsvoll (F-5), Alf Erlandsen (Sea King), Jan Kjellerød (F-5, UH-1B). De med jagerflybakgrunn ble konvertert i regi av HS. Det gjaldt også flere som kom fra F-104G.


Initiativet førte ikke til noe som helst, men det var muligens plantet en spire hos noen.... 

Sivile flygere kunne senere engasjere seg gjennom Vernepliktig Lønnet Korps. Disse fløy i hovedsak Cessna Bird Dog, et lett observasjonsfly, bl.a. brukt som FAC, Forward Air Controller, i Vietnam og i Hæren her. 


Mangel på et skikkelig organisert initiativ fra Forsvaret, avstedkom følgende innlegg i Stavanger Aftenblad: 



I følge oppslaget under ble også flygere engasjert for å fly F-5, men det har vært vanskelig å finne disse.


Jeg minner også om svenskenes bruk av "Feltflygare" som flyr jagerfly når de jobber fast andre steder, etter plikttjenesten på 6 år. 

Siden Forsvaret vurderer å engasjere sivile selskaper for å dekke opp for NH90 helikoptrene på oppsyns- og kystvaktfartøyene, kan det være av interesse for leseren å lese om en historie jeg var med på;  ” Vipe 89”.

Men først er det verdt å minne om at dette ikke var første gang sivile helikoptre var med for å assistere Forsvaret. Første gang var antakelig under en HV-øvelse  i Enebakk ”mellom 1956 og 1958”. Den ble omtalt i bladet Panorama nr. 5-6 1989. 



I samme blad omtales mob-øvelsen med  offshore helikoptre hvor mob. disponerte  flygere og mannskaper forøvrig deltok. Det var første gang store helikoptre var med på en slik øvelse i Norge, noe NATO-land var bevisste på og ble med som observatører.

Artikkelen i Panorama er skrevet av presse- og mediamedarbeider i HS Johan P. Petersen, blant venner kalt ”Joppe”, forhenværende fallskjermhopper, nå pensjonist. Den er gjengitt her i sin helhet, supplert med egne opplevelser og bilder fra øvelsen.


En samfunnsnyttig ressurs:

Mobiliserbare helikopterskvadroner øvet under

«Vipe 89»

 


Av Johan P. Petersen

 

Høstens Øvelse Vipe fikk Forsvaret for første gang øvet en mobiliserbar skvadron med sivile helikoptre og mann­skaper. Fire Sikorsky S-61N-helikoptre, flygere, teknikere og støttepersonell fra Helikopter Service deltok i denne øvelsen, som ble en vellykket prøve på bruken av Norges store, sivile helikopterressurser til transportoppgaver i en krigssituasjon.

Øvelse Vipe fant sted i Rogaland over en periode på to uker i oktober. Etter en ukes trening begynte manøverperioden for Helikopter Service' helikoptre og mannska­per. Helikoptrene var innleid av Forsvaret for perioden, mens mannskapene som ble øvet var innkalt til repetisjonsøvelse på vanlig måte.

 

Forsvaret har i lang tid arbeidet

med å etablere mobiliseringsskvadroner, basert på det store antall sivile helikoptre som fin­nes i Norge. Den sivile helikopterflåten — og spesielt de store og middels­store off shore- helikoptrene — repre­senterer en betydelig transportressurs for landet i en mobiliserings- og krigs­situasjon.

Helikopter Service størst

Etter hvert som de sivile helikoptrene har økt i antall og størrelse, har Forsvaret fått mange­doblet sine muligheter for hurtige, taktiske forflytninger. Norsk verne­pliktslov og beredskapslovene gir gode muligheter til militær utnyttelse av de sivile helikopterressursene. Det største selskapet i opplegget er Heli­kopter Service med sine 40 off­shore-helikoptre. De øvrige selska­pene som inngaå i opplegget er HS ­konsernets innlandsselskap Luft­transport, samt Mørefly, Norsk Luft­ambulanse og Skylift.

De mobiliserbare skvadronene er organisert omtrent som vanlige, mili­tære flyskvadroner. De støtter seg på forsyningsbaser som stort sett er byg­get opp med de sivile selskapenes vedlikeholdspersonell og reservedels­lagre. Utstyr er lagret på mobilise­ringsdepoter, på samme måte som for Forsvarets vanlige mobiliseringsavde­linger.

Personellet i helikopteravdelingene er hovedsakelig det samme som til daglig arbeidet i de sivile selskapene. De opererer og vedlikeholder det heli­koptermateriell de har stor erfaring med i det daglige, tildels under van­skelige forhold. Etter øvelsen ga sjefen for Distriktskommando Sørlandet, general Per Holm, ros til mannskape­ne fra Helikopter Service for innsatsvilje og godt utført tjeneste.

400 soldater

Under øvelse «Vipe» forflyttet Sikorsky-helikoptrene en styr­ke pa 400 soldater med utstyr fra opp­lastingsområder ved Øksnevad og Anda til et landingsområde i Tenges­dal. Avdelingen fløy deretter inn en artillerienhet med 105 mm kanoner, som hver veier ca 2 tonn. På tilbake­turen bragte helikoptrene med seg ”sårede”, som ble fløyet til et feltsyke­hus ved Mosvangen i Stavanger. En hel mobiliseringsskvadron kan i løpet av mindre enn fire timer forflytte en bataljon (800 mann) med våpen, ut­styr, ammunisjon og lette kjøretøyer over en avstand på 20 kilometer.

Interesse fra NATO-land

Norges allierte har delvis vært skeptiske til dette opplegget, forteller oberstløytnant Hans-Christian Wilhelmsen til Panorama. –Under øvelsen hadde vi besøk av en rekke militærattasjeer fra noen av disse landene, som etter å ha fulgt en del av øvelsen var imponert over hva de så, sier han. Wilhelmsen er Forva­rets overkommandos helikopterkon­sulent og har vært en nøkkelperson i etableringen av de mobiliserbare skvadronene.

Tidligere militærflygere

Major Svein Danielsen er sjef for den Helikopter Service skvadronen som deltok. Til daglig flyr han som kaptein pa Sikorsky S-61N i offshoretrafikk ut fra Bergen. – Våre folk gjorde en fin jobb under øvelsen, sier han. – De fleste av flygerne har sin bakgrunn fra Forsvaret og synes det er artig å fa praktisere «gamle kunster». Også teknikerne og støttepersonellet hos oss har stort sett militær bak­grunn. Ingen av oss har noe imot å trekke i Kongens klær igjen, sier Da­nielsen.

Markedsdirektør i Helikopter Servi­ce, Bjørn Moe, sier at slike øvelser er til gjensidig nytte. – For det første får Forsvaret øket sine transportmulighe­ter kraftig. For det annet får våre mannskaper anledning til å trene på flyging med underhengende last og andre ferdigheter vi ikke har mulighet til å praktisere i denne utstrekning. Etter de positive erfaringer Forsvaret fikk med Vipe 89, håper vi dette vil bli en årviss foreteelse, sier Moe.

Grønne helikoptre

De vanligvis hvite og røde helikoptrene var for anledningen malt i grønn kamuflasjefarge. Grønn­fargen ble påført dagen før øvelsen i Helikopter Service' hangar på Sola, for å gjøre det hele så realistisk som mu­lig. Fargen er vannløselig og vaskes lett av igjen.

 

Øvelsens elementer ble behørig dokumentert av Forsvaret og NATO - Foto: Panorama


---ooo00O00ooo---

Etter Vipe 89 fulgte flere øvelser, også på Østlandet og i Nord Norge.

I treningsperioden inngikk vanlig feltmessig opptreden og våpenbruk. Alt nøye overvåket av  ”Kaiser Wilhelm”. Vi var alle oppsatt med MP-5. De som ønsket det ble forlagt til Vatneleiren utenfor Sandnes. Selv bodde jeg hjemme i Stavanger i treningsperioden. Etter den ble vi forlagt i svensketelt i felten.

Vår avdeling het 752 Skvadron. Danielsen sørget for å få produsert egen caps:




En del av avdelingen

Svein Danielsen - Skv. sjef 752 skv.

Våpenpuss - F.v. Svein Erik Lorentzen, Frank Vidar Johnson og Finn Harald Berg





Det er verdt å minne om at sivile helikopterflygere og besetninger har gjort en fremragende innsats i redningstjenesten i Norge og i utlandet. Og det er verdt å merke seg hvilken voldsom erfaring de har med å lande på bevegelige installasjoner til havs dag- og natt. Det gjelder også mindre fartøyer med helikopterdekk.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.