Dette har jeg dessverre ikke noen tro på. "Flyet" må sannsynligvis benytte flyplasser ved avgang og landing. Det må skrives en flygeplan for flygingen, og det må ferdes i en type luftrom som enda ikke er klart, hvor også UAM`er, bemannede og ubemannede, av mange slag vil ferdes. Føreren må naturligvis ha sertifikat for bil- og fly. Men, det er interessant å følge utviklingen. Den første flygende bil fløy i 1947 og kan sees på Museum of Flight ved Boeing Field. (Red.)
Flybilen er
nå sertifisert for å fly
Thomas Hildonen
for 4 timer siden
Et lite steg for AirCar, et gigantisk løft for transporten?
Jada, vi har hørt om disse flyvende bilene i en
årrekke nå, uten at det ser ut til at vi har kommet noe særlig nærmere den
store drømmen.
Faktisk er det nå slik at flybiler er litt ut, for
nå handler mye rundt utviklingen om droner spesielt laget for personfrakt.
Slike såkalte VTOL, eller aller helst elektriske e-VTOL, har en svær fordel. De
kan lette og lande selv i en bakgård, for som kjent kan droner fly rett opp og
ned.
Men drømmen om flyvende biler er ikke lagt i grus,
for noen holder fortsatt på med utviklingen av slike biler.
Et av disse selskapene holder hus i Slovakia og
heter Klein Vision Team, og de er svært så oppsatt på å løse den gotiske knuten
som en flyvebil åpenbart er.
De kan fortelle at et team på åtte spesialister
har brukt over vanvittige 100.000 arbeidstimer for å nå drømmen om en flyvende
bil. Utviklingen av flybilen enkelt kalt AirCar inkluderer tegninger,
matematiske modeller, vindtunnel-testing og 1:1 prototype med en 15 kW stor
motor til en 1.000 kilo stor 2-seters prototype utstyrt med en 1.6-liters stor
BMW-motor.
Etter dette har de testet den i luften, og vi
snakker ikke bare om en svipptur nær baken. Faktisk har de testet den over 70
timer i luften og over 200 takeoffs og landinger, og her har de fulgt de
strenge reglene til det europeiske byrå for flysikkerhet (EASA).
© Leveres av Bil24 Klein Vision’s AirCar
Og det har gått så bra at AirCar nå har fått det
offisielle Certificate of Airworthiness fra de slovakiske
transportsmyndighetene, noe som er et gigantisk steg for selskapet.
‒ AirCar-sertifisering åpner døren for
masseproduksjon av svært effektive flygende biler. Det er offisielt og den
endelige bekreftelsen på vår evne til å endre mellomdistanse-reiser for alltid,
sier professor Stefan Klein, oppfinneren, leder for utviklingsteamet og på
toppen av det hele den vågale testpiloten.
‒ For 50 år siden var bilen selve symbolet på
frihet, sier Anton Zajac, medstifter i prosjektet.
‒ AirCar utvider disse grensene ved å ta oss inn i
neste dimensjon; der veien møter himmelen.
Nå er det ikke slik at Klein Vision nylig har
startet med dette, for dagens versjon er den femte i rekken.
‒ Den automatiserte overgangen fra veikjøretøy til
et luftkjøretøy og omvendt, utplassering/inntrekking av vinger og hale er ikke
bare et resultat av banebrytende entusiasme, innovativ ånd og mot ‒ det er et
resultat av utmerket ingeniørarbeid og faglig kunnskap, sa Branko Sarh, senior
teknisk stipendiat i Boeing Co etter AirCars første intercity-flyvning i fjor.
Og ikke tro at slovakiske myndigheter ikke har
fulgt med på utviklingen, for en luft-sertifisering henger bokstavelig talt
svært høyt.
‒ Transports-myndighetene har nøye overvåket alle
stadier av den unike AirCar-utvikling fra starten i 2017, sier René Molnár,
direktør for Civil Aviation Division (transports-myndighetene i Slovakia).
‒ Transportsikkerheten er vår høyeste prioritet.
AirCar kombinerer toppinnovasjoner med sikkerhetstiltak i tråd med
EASA-standarder. Den definerer en ny kategori av en sportsbil og et pålitelig
luftskip. Sertifisering var både en utfordrende og fascinerende oppgave.
Neste steg er å få sertifisert produksjonsbilen.
Det håper Klein Vision skjer i løpet av de neste 12 månedene.
AirCar er propelldrevet og skal om alt går etter
planen få en toppfart på over 300 km/t, mens rekkevidden er satt til 1.000
kilometer. Det betyr for eksempel Oslo-Bodø på under tre timer ‒ uten å forlate
bilen!
Nå ser AirCar ganske så skummel ut, for vi ble
faktisk litt skjelven av bare å se denne flybilen på videoen. Men den er
uber-kul!
Her er det virkelig luftig, og all ære til Klein
som faktisk satt bak rattet. Så sjekk ut videoen, som også viser hvordan AirCar
blir til en bil på bare to minutter etter endt flyving.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.