Og så var det helg! Her fra observatørplass på vei hjem fra jobb på ny flytype, med gode skandinaviske kolleger i førerseter og i kabin
Kurset er ferdig, prøver og eksamener bestått, flyet landet akseptabelt og uten klager eller jordskjelvmeldinger i Oslo, København, Stockholm, Stavanger og Alicante så langt , og etter de neste turene i det obligatoriske utsjekksprogrammet, skolesjekk og basesjekk blir det Airbus "for alle penga".
Godt fornøyd med flytypen, som er betraktelig forskjellig fra Boeingen teknisk, prosedyremessig og i måter å fly på. Mye interessant nylæring for en kvasi-eldrende sjel, med andre ord.
Forøvrig spennende å fly med sidestick igjen, og selv om man har gjort det før føles ikke Airbus-sidestikken (istedetfor "ratt" eller "yoke") helt som F-16-sidestikken.
F-16-stikken er nok designet av texanere som spiser T-bonesteak og brune bønner til frokost før de rir hesten sin til jobb, mens Airbus-stikken muligens er designet av franskmenn som spiser erter med pinsett før de triller el-sykkelen sin med kurv på jobb. Det er forøvrig et kompliment, for sikkerhets skyld. Det gjøres visst slikt i eleverte gastronomiske kretser... Noe differanse i enkelte av programmeringslinjene på fly-by-wire-systemet er det nok også.
En tilvenningssak å fly, som for alle flytyper, med andre ord. Et omfattende simulatorprogram før første "ordentlige" flytur" gjør kanididatene godt forbedt for både normale operasjoner og det meste uforutsette som kan skje
(Som en ren kuriositet viser sertfifikatet i noen måneder fremover gyldighet for "ABC"; både Airbus, Boeing og Cessna.. #kjektåha...)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.