lørdag 29. januar 2022

Konvertering fra Boeing til Airbus - Rolf Liland, SAS


Og så var det helg! Her fra observatørplass på vei hjem fra jobb på ny flytype, med gode skandinaviske kolleger i førerseter og i kabin 

🙂

Kurset er ferdig, prøver og eksamener bestått, flyet landet akseptabelt og uten klager eller jordskjelvmeldinger i Oslo, København, Stockholm, Stavanger og Alicante så langt , og etter de neste turene i det obligatoriske utsjekksprogrammet, skolesjekk og basesjekk blir det Airbus "for alle penga".

Godt fornøyd med flytypen, som er betraktelig forskjellig fra Boeingen teknisk, prosedyremessig og i måter å fly på. Mye interessant nylæring for en kvasi-eldrende sjel, med andre ord.

Forøvrig spennende å fly med sidestick igjen, og selv om man har gjort det før føles ikke Airbus-sidestikken (istedetfor "ratt" eller "yoke") helt som F-16-sidestikken.

F-16-stikken er nok designet av texanere som spiser T-bonesteak og brune bønner til frokost før de rir hesten sin til jobb, mens Airbus-stikken muligens er designet av franskmenn som spiser erter med pinsett før de triller el-sykkelen sin med kurv på jobb. Det er forøvrig et kompliment, for sikkerhets skyld. Det gjøres visst slikt i eleverte gastronomiske kretser... Noe differanse i enkelte av programmeringslinjene på fly-by-wire-systemet er det nok også.

En tilvenningssak å fly, som for alle flytyper, med andre ord. Et omfattende simulatorprogram før første "ordentlige" flytur" gjør kanididatene godt forbedt for både normale operasjoner og det meste uforutsette som kan skje 🙂

(Som en ren kuriositet viser sertfifikatet i noen måneder fremover gyldighet for "ABC"; både Airbus, Boeing og Cessna.. #kjektåha...) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.