torsdag 20. januar 2022

Bodø utbyggingen utsatt - Avisa Nordland


Bodø by har holdt seg selv for narr. De har skapt seg et bilde av virkelighetens verden som ikke stemmer, åpenbart opphauset av AN. Da prosjektet ble utredet, før koronaen virkelig slo til og en ante konsekvenser for befolkningens reisevaner de neste årene, skrev Holte Prosjekt at prosjektet ikke var samfunnsmessig forsvarlig. Like etter uttalte daværende konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, at han anbefalte at prosjektet ble gjennomført. Han er fra Bodø. Om han personlig eller hans firmaer har interesser som kan dra nytte av en slik utbygging, får andre finne ut av. Nå er det ny ledelse i Avinor, og jeg mener at de utviser et mer ansvarlig virkelighetsnærvær, enn den optimismen Avinor la for dagen tidligere. Så vidt jeg vet har Bodø by en netto fraflytting. De mener at en utvikling av byen som de selv har foreslått, kan ha positive effekter. Det kan skape arbeidsplasser sies det, uten at det kan konkretiseres i overbevisende grad. Flyplassen trenger ny asfalt, det er alle enige om, men å flytte hele greia er altså ikke regningssvarende. Dagens økonomiske situasjon for Avinor dikterer også dette. (Red.)

Det er helt uholdbart at Bodøs innbyggere tas som gisler i et spill mellom Avinor og staten

 


 Leder

 20.01.22 14:56

LEDERDette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Torsdag besluttet Avinors ledelse å utsette utbyggingsvedtaket for ny lufthavn i Bodø med 12 måneder. Det betyr at en ny lufthavn tidligst kan stå ferdig i 2029.

Det blir tre år etter den opprinnelige planen. Dette er nemlig ikke første gang Avinor har forsinket prosessen. Senest i november utsatt de utlysningen av anleggsentrepriser. Det kommer i tillegg til en tidligere utsettelse av ferdigstillelsen fra 2026 til 2027.

Samlet sett kan det derfor virke som om dette er et prosjekt Avinor helst ville vært foruten.

Det hjelper lite at selskapet i en pressemelding sier at en ny lufthavn i Bodø er svært viktig for Avinor, når de de siste to årene har gjort alt de kan for å forsinke prosessen. Mens alle de andre aktørenes utgifter har fortsatt med å vokse.

Dette gjelder ikke minst Bodø kommune, som har brukt store ressurser på prosjektet og hvis utgifter bare vil fortsette med å vokse i takt med stadig nye usettelser.

Det er derfor lett å forstå ordfører Ida Pinnerød (Ap) som kaller Avinors vedtak både overraskende og skuffende.

Bodø aksepterer ikke å bli en brikke i et spill mellom Avinor og dens eier, sier Pinnerød til AN.

Her er hun ved kjernen i saken. Avinor bruker åpenbart flyplassprosjektet i Bodø som et pressmiddel overfor staten for å sikre seg selv økte overføringer, eller at andre enn dem tar mer av regninga for akkurat dette prosjektet.

Det er forståelig sett fra Avinors perspektiv. Koronapandemien har rammet luftfarten hardt, og dermed også Avinors økonomi. Om ikke det rettes opp vil det åpenbart kunne ramme investeringsnivået.

Der det derimot skurrer grovt er når Avinor begrunner utsettelsen i Bodø med at de har "en rekke prosjekter det er nødvendig å gjennomføre de neste årene".

Hvilke nye prosjekter det her siktes til sies ikke, men Bodø er åpenbart ikke blant dem. Det til tross for at Bodøs nye flyplass er et prosjekt både regjering og storting har prioritert svært høyt.

Det er vedtatt av et samlet Storting og det ble bevilget 200 millioner kroner til prosjektet på årets statsbudsjett.

Dette må Avinor selvsagt lojalt forholde seg til; et underordnet organ kan ikke selv beslutte hvilke prosjekter det ønsker å prioritere når Stortinget først har fattet sitt vedtak.

Det er derfor helt avgjørende at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) snarest kommer på banen og avklarer regjeringens holdning til Bodøs nye flyplass.

Blant de som har garantert for en flytting er hans sjef, Jonas Gahr Støre. Det skjedde riktignok før ham ble statsminister, men brytes dette soleklare valgløftet mister både han og hans regjering all troverdighet.

I november ba stortingsrepresentant Bård Ludvig Thorheim (H) samferdselsministeren avklare hva han ville foreta seg for å sikre at prosjektet i Bodø faktisk ferdigstilles i 2027? Svaret var relativt ullent, noe ledelsen i Avinor muligens merket seg.

Statsrådens tale nå må være mye klarere; enten sikrer han at tidsplanen fram mot 2027 holdes, eller så sikrer han at Bodø kommune får dekket de ekstra utgiftene en utsettelse åpenbart vil påføre dem.

For det er helt uholdbart at Bodø kommune og de som bor her tas som gisler i et uverdig økonomisk spill mellom Avinor og staten som eier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.