søndag 6. november 2022

ATR havarert i Victoriasjøen - VG / ASN

 

ATR kommer i to utgaver og Precision Air flyr begge typene - Her ATR 42 sakset fra Wikipedia

Flystyrt i Victoriasjøen

Et fly fra selskapet Precision har styrtet i Victoriasjøen i Tanzania under et landingsforsøk, melder Reuters. Precision Air er Tanzanias største flyselskap.

Ifølge TBC, Tanzanias statlige kringkaster, styrtet Precision Air-flyet som skulle fra Dar-es-Salaam til Bukoba via Mwanza i Victoriasjøen på grunn av kraftig regn og sterk vind.

TBC har snakket med Charles Mwebeya fra området, som har sagt at redning pågår i området, inkludert å ta flyet ut av innsjøen.

Ifølge TBC er 15 mennesker reddet opp. Det er foreløpig ukjent hvor mange passasjerer det var om bord i flyet fra produsenten ATR. NTB melder at det ifølge lokale medier skal ha vært 49 passasjerer om bord.




Status: Information is only available from news, social media or unofficial sources
Date:Sunday 6 November 2022
Type:Silhouette image of generic AT45 model; specific model in this crash may look slightly different
ATR 42-500
Operator:Precision Air
Registration:5H-PWF
MSN:819
First flight:2010-08-16 (12 years 3 months)
Engines:Pratt & Whitney Canada PW127M
Crew:Fatalities: / Occupants: 4
Passengers:Fatalities: / Occupants: 49
Total:Fatalities: / Occupants: 53
Aircraft damage:Unknown
Location:off Bukoba Airport (BKZ) (   Tanzania)
Phase:Approach (APR)
Nature:Domestic Scheduled Passenger
Departure airport:Dar es Salaam International Airport (DAR/HTDA), Tanzania
Destination airport:Bukoba Airport (BKZ/HTBU), Tanzania
Flightnumber:PW494

Narrative:
Precision Air flight 494, an ATR 42-500, came down in Lake Victoria near Bukoba Airport (BKZ), Tanzania.
Preliminary reports suggest the was on final approach to runway 31 at the time of the accident.

Bukoba has a single runway (13/31), 1385 m long. Distance between the shore and the runway 31 threshold is 130 meters.
Weather at the time of the accident was said to have been poor. The latest available Metar weather report was from 03:00 UTC, about 2,5-3 hours before the accident. At that time winds were from 270 degrees at 4 knots with scattered clouds at 1200 feet, few Cumulonimbus clouds at 1400 feet and broken clouds at 8000 feet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.