Regjeringens nye flyseteavgift på 80 kroner gjør at Widerøe muligens må kutte flere av sine flyruter i Nord-Norge. Ved siden av rutene som staten støtter i landsdelen, er det også strekninger som flyselskapet kjører for egen regning.
Ruter som Tromsø-Vadsø, Tromsø- Hammerfest, Skagen-Bodø, Trondheim-Tromsø og Bergen-Tromsø, kan bli nedlagt.
– Dette er kommersielle ruter vi flyr for egen risiko og de kan bli ulønnsomme dersom passasjerene velger å ikke fly, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien.
Richard Kongsteien, Widerøe
Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien.
Foto: Widerøe
Onsdag i neste uke vil Widerøe vite om de må kutte. Mange av de kommersielle rutene til Widerøe ligger og balanserer på lønnsomheten.
– Det er sånn i flymarkedet at når man øker prisene, så er det noen passasjerer som velger andre transportmidler eller lar være å reise. Hvis da mellom en og tre prosent av passasjerene forsvinner, så forsvinner også hele grunnlaget for å opprettholde ruta, sier Kongsteien.