lørdag 21. november 2015

Fagernes blir charterflyplass drevet av Avinor til 2019

Avinor

 

Fagernes lufthavn drives videre som ren charterlufthavn

Avinor - 20-11-2015 09:15 CET
Avinor overlater driften av lufthavna til lokale aktører i 2019.
Samferdselsdepartementet (SD) holdt i dag en pressekonferanse på Fagernes lufthavn, Leirin.
Statssekretær John-Ragnar Aarset presenterte der nyheter om videre drift ved Fagernes lufthavn.
Regjeringen foreslår for Stortinget at Avinor skal drive Fagernes lufthavn som en ren charterlufthavn frem til 1. januar 2019. Deretter skal driften overføres til lokale aktører.
Dette forutsetter at Luftfartstilsynet forlenger dispensasjonen og at lokalt næringsliv dekker deler av Avinors kostnader for å videreføre driften fra 2017 og halvparten av Avinors kostnader i 2018.
Avinors rapport lagt til grunn
På oppdrag av SD leverte Avinor i juni en rapport om driftsalternativer for Fagernes lufthavn.
I rapporten konkluderer Avinor med følgende:
Fra og med 01.04.2016 opphører FOT-rutene på Fagernes lufthavn, Leirin. Som følge av dette vil Avinor be departementet vurdere fremtidig eierskap og drift av Fagernes lufthavn som en ren charterflyplass. Fra lokalt hold er det interesse for å opprettholde flyplassen som en mulig sesongmessig charterflyplass. Formålet med dette er å ivareta den lokale satsingen på vinterskiturister.
- Når FOT-rute tilbudet opphører 1. april neste år, vil vi starte prosessen med å sesongstenge lufthavna frem til vintercharteroperasjonen starter neste vinter. Charteroperasjonen avhenger selvsagt av at Luftfartstilsynet opprettholder dispensasjonen. Vårt hovedfokus fremover blir derfor å drifte lufthavna på en god måte frem mot stengning, for så å ta opp igjen driften når vinterchartersesongen starter opp, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken.
(foto: Bernt Olsen-Hagen)
Avinor bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets 46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.