Russland brukte Norskehavet som korridor for bombing av mål i Syria
Torsdag i forrige uke sendte Russland strategiske bombefly fra baser på Kola nedover langs norskekysten på vei for å bombe mål i Syria. Det norske forsvaret bekrefter at de rutinemessig fulgte flyene mens de var utenfor Norge.
Ifølge Ivar Moen, talsmann for forsvarets operative hovedkvarter i Bodø, var det sent torsdag kveld i forrige uke to F-16-fly ble sendt opp fra Bodø flystasjon for å rutinemessig identifisere to russiske strategiske bombefly av typen Blackjack TU 160.
– F-16-flyene lettet fra Bodø klokken 21.19, og fikk kontakt med de russiske flyene utenfor Sørøya i Finnmark, sier Moen til NRK.
To av de russiske bombeflyene kom fra Olenogorsk-flybasen på Kolahalvøyen, og ble fulgt av fire større tankfly av typen Ilusjin 76 og to jagerfly av typen MIG 31, sier Moen.
De norske flyene fulgte de russiske flyene i en halvtime før de vendte tilbake til basen i Bodø.
Der deltok de fredag morgen i angrep med krysserraketter mot det russiske myndigheter kaller terroristmål i Syria, før de via Irak og Iran vendte tilbake til baser inne i Russland.
Angrepene var en del av en større russisk aksjon etter at det tirsdag ble klart at et russisk passasjerfly av typen Airbus 321 i oktober ble ødelagt av en terrorbombe over Egypt og 224 mennesker mistet livet.
Terrororganisasjonen Den islamske staten (IS) har senere tatt på seg ansvaret for angrepet.
Etter det NRK erfarer var operasjonen natt til fredag så langt eneste gang denne ruten ble brukt for å angripe Syria.
Russland har i flere år økt den militære flyaktiviteten utenfor Norge og i Nord-Atlanteren betydelig, og nå er altså øvelsesaktiviteten blitt alvor.
Gjennom operasjonen natt til sist fredag har det russiske forsvaret vist at det er i stand til å gjennomføre denne type kompliserte operasjoner over store avstander.
Strekningen fra Kolabasen via Norskehavet og Gibraltar over Syria og tilbake til Russland er en strekning på mer enn 12.000 kilometer.
– F-16-flyene lettet fra Bodø klokken 21.19, og fikk kontakt med de russiske flyene utenfor Sørøya i Finnmark, sier Moen til NRK.
To av de russiske bombeflyene kom fra Olenogorsk-flybasen på Kolahalvøyen, og ble fulgt av fire større tankfly av typen Ilusjin 76 og to jagerfly av typen MIG 31, sier Moen.
De norske flyene fulgte de russiske flyene i en halvtime før de vendte tilbake til basen i Bodø.
Fulgt av britiske fly
Ifølge den britiske nettavisen Aviationist ble de to flyene senere fulgt av britiske jagerfly, før de sør for Portugal dreide inn over Middelhavet og fortsatte mot Syria.Der deltok de fredag morgen i angrep med krysserraketter mot det russiske myndigheter kaller terroristmål i Syria, før de via Irak og Iran vendte tilbake til baser inne i Russland.
Angrepene var en del av en større russisk aksjon etter at det tirsdag ble klart at et russisk passasjerfly av typen Airbus 321 i oktober ble ødelagt av en terrorbombe over Egypt og 224 mennesker mistet livet.
Terrororganisasjonen Den islamske staten (IS) har senere tatt på seg ansvaret for angrepet.
Økt aktivitet
De fleste russiske langtrekkende bombeflyene som har deltatt i angrepene i Syria har fløyet inn mot sine mål via Det kaspiske hav og Iran og Irak. Men det russiske forsvaret har altså også valgt å bruke luftrommet utenfor Norge i forbindelse med sin militære operasjon i Syria.Etter det NRK erfarer var operasjonen natt til fredag så langt eneste gang denne ruten ble brukt for å angripe Syria.
Russland har i flere år økt den militære flyaktiviteten utenfor Norge og i Nord-Atlanteren betydelig, og nå er altså øvelsesaktiviteten blitt alvor.
Gjennom operasjonen natt til sist fredag har det russiske forsvaret vist at det er i stand til å gjennomføre denne type kompliserte operasjoner over store avstander.
Strekningen fra Kolabasen via Norskehavet og Gibraltar over Syria og tilbake til Russland er en strekning på mer enn 12.000 kilometer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.