Slik blir nye Oslo lufthavn
Det er omtrent 500 dager til Norges største lufthavn åpner i ny, forstørret drakt. Terminalen eser ut med 116.000 kvadratmeter, 12 flere sluser i sikkerhetskontrollen og 34 nye innsjekkingsskranker.
– Dette blir mye mer effektivt, og gir mye høyere kapasitet, lover Gudmund Stokke, arkitekt i Nordic arkitektbyrå.
Det som startet med blyant og papir sommeren 2012 er i ferd med å ta form, med 7000 tonn stålkonstruksjoner, 170 tonn limtrebjelker og 10 400 tonn armering i betong.
– Det er jo en fantastisk følelse for alle oss som jobber med denne saken å se at tegningene blir transformert til et byggverk, sier Stokke.
– Nå er det ikke lenge til vi begynner å ta ned de provisoriske byggeveggene, slik at folk kan begynne å titte inn og se hva som er bak, sier Thorgeir Landevaag, direktør for terminaldrift i Avinor.
Sikkerhetskontrollen utvides med 12 nye sluser og vil være samlet i ett område, som i dag. Det skal bygges flere serveringssteder og butikker, flere toaletter og stellerom.
Den skal beholde samme karakteristiske takform og volum, med bruk av mye naturmaterialer, ifølge arkitekten.
– Nå er vi kommet så langt at vi begynner å se resultatet av det vi tegnet. De fleste av oss er ganske håpefulle om at dette blir bra, sier Stokke.
Det som startet med blyant og papir sommeren 2012 er i ferd med å ta form, med 7000 tonn stålkonstruksjoner, 170 tonn limtrebjelker og 10 400 tonn armering i betong.
– Det er jo en fantastisk følelse for alle oss som jobber med denne saken å se at tegningene blir transformert til et byggverk, sier Stokke.
Åpner i 2017
Den nye hallen skal stå ferdig i april 2017.– Nå er det ikke lenge til vi begynner å ta ned de provisoriske byggeveggene, slik at folk kan begynne å titte inn og se hva som er bak, sier Thorgeir Landevaag, direktør for terminaldrift i Avinor.
Sikkerhetskontrollen utvides med 12 nye sluser og vil være samlet i ett område, som i dag. Det skal bygges flere serveringssteder og butikker, flere toaletter og stellerom.
Ett bygg
Terminalen vil fortsatt henge sammen i ett bygg, for den nye delen skal integreres i dagens terminal.Den skal beholde samme karakteristiske takform og volum, med bruk av mye naturmaterialer, ifølge arkitekten.
– Nå er vi kommet så langt at vi begynner å se resultatet av det vi tegnet. De fleste av oss er ganske håpefulle om at dette blir bra, sier Stokke.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.