SOLAR IMPULSE 2
Derfor har solcelleflyet tatt «ferie» på Hawaii
Klimahelten Bertrand Piccard flyr jorden rundt for å vise at fornybar teknologi funker, men batteriene sa stopp på Hawaii.
Publisert 14. november 2015 kl. 19:00
Flyvningen til Solar Impulse 2 var en sammenhengende solskinnshistorie fra det tok av i Abu Dhabi til det landet på Hawaii i sommer.
Flyet har vingespenn som en Boeing 747, vekten til en gjennomsnittlig familiebil, kraften til en liten motorsykkel, og kan fly dag og natt uten flydrivstoff, bare med strøm fra sine solcelleladede batterier, ifølge nettsiden til prosjektet.
På sin reise jorden rundt har det fløyet opptil fem dager og fem netter sammenhengende.
– Det er første gang et fly kan gjøre det bedre uten enn med flydrivstoff. Dette var en stor hendelse i flyhistorien, men også en stor hendelse i energihistorien. Det lover godt for ren energi, sier pilot Bertrand Piccard til Teknisk Ukeblad da vi møtte ham under årets Zerokonferanse.
Siden Solar Impulse 2 er det første og eneste langdistansesolcelleflyet i verden, handler det meste om nybrottsarbeid. Under de tekniske undersøkelsene på Hawaii viste det seg at batteriene hadde blitt overopphetet og varig skadet.
– Det er ikke noe galt med batteriene, det var bare vi som brukte dem feil. Det finnes ingen «benchmark» eller rettesnor når ingen har gjort noe som dette før, så vi må vi jo prøve oss frem, sier Bertrand Piccard om situasjonen.
Ingeniørteamet var før oppstarten bekymret for at batteriene skulle bli kalde og fungere dårligere i høyden. De tok imidlertid for hardt i da de skulle isolere dem. I en tidlig test skulle flyet stige og synke raskt. Da ble det for varmt. Piccard betrakter batterifeilen som en del av et vanskelig eksperiment.
– Hvis ekspedisjonen hadde vært enkel, hadde noen andre allerede gjort dette før oss, påpeker pilot Piccard.
– Var det noen gang farlig for dere som piloter, denne overopphetingen av batteriene?
– Nei, det var like før det kunne bli farlig. Men det hadde vært farlig å fortsette nå.
Tross de uforutsette problemene med batteriene er det liten tvil om at teamet bak Solar Impulse allerede har nådd sitt viktigste mål – å skape enorm oppmerksomhet rundt mulighetene i fornybar energi og energieffektivisering.
Budskapet er at verden kan snu kampen mot klimaendringene til noe positivt – til det beste for innovasjon og økonomiske vekst.
– Vi ville gjøre en spektakulær reise jorden rundt, og vise folk at den rene teknologien finnes. Ikke bare for oss, men for alle, sier Piccard.
– I foredraget ditt sier du at de oppmøtte politikerne binder seg til ideen om at det er mulig å endre dagens energibruk radikalt. Tror du virkelig de gjør det?
– Det er en slags fisking. Først må vi få dem på kroken, så forsøker vi å påvirke dem til å ta de riktige beslutningene.
– Har du noe inntrykk av de norske politikerne?
– Mitt inntrykk av Norge er at dere gjør langt mer enn de fleste andre. Det dere gjør med elbilene, er vidunderlig. Det dere gjør med vannkraften, er ekstraordinært.
– Norge har jo sin elbilrevolusjon og sin fornybare kraft, men har også en meget oljeavhengig økonomi. Hva med den?
– Hvis alle petroleumseksporterende land hadde gjort det like bra som dere, ville verden vært et bedre sted. Verden trenger fortsatt olje til energi, til å bygge for eksempel vindturbiner og solceller, sier Piccard til Teknisk Ukeblad.
Flyet har vingespenn som en Boeing 747, vekten til en gjennomsnittlig familiebil, kraften til en liten motorsykkel, og kan fly dag og natt uten flydrivstoff, bare med strøm fra sine solcelleladede batterier, ifølge nettsiden til prosjektet.
På sin reise jorden rundt har det fløyet opptil fem dager og fem netter sammenhengende.
– Det er første gang et fly kan gjøre det bedre uten enn med flydrivstoff. Dette var en stor hendelse i flyhistorien, men også en stor hendelse i energihistorien. Det lover godt for ren energi, sier pilot Bertrand Piccard til Teknisk Ukeblad da vi møtte ham under årets Zerokonferanse.
Akkurat denne høsten gjør flyet det imidlertid ikke bedre enn et fly med flydrivstoff. Eksperimentet har fått en lang stopp på Hawaii.Et vanskelig eksperiment
Siden Solar Impulse 2 er det første og eneste langdistansesolcelleflyet i verden, handler det meste om nybrottsarbeid. Under de tekniske undersøkelsene på Hawaii viste det seg at batteriene hadde blitt overopphetet og varig skadet.– Det er ikke noe galt med batteriene, det var bare vi som brukte dem feil. Det finnes ingen «benchmark» eller rettesnor når ingen har gjort noe som dette før, så vi må vi jo prøve oss frem, sier Bertrand Piccard om situasjonen.
Ingeniørteamet var før oppstarten bekymret for at batteriene skulle bli kalde og fungere dårligere i høyden. De tok imidlertid for hardt i da de skulle isolere dem. I en tidlig test skulle flyet stige og synke raskt. Da ble det for varmt. Piccard betrakter batterifeilen som en del av et vanskelig eksperiment.
– Hvis ekspedisjonen hadde vært enkel, hadde noen andre allerede gjort dette før oss, påpeker pilot Piccard.
– Var det noen gang farlig for dere som piloter, denne overopphetingen av batteriene?
– Nei, det var like før det kunne bli farlig. Men det hadde vært farlig å fortsette nå.
Suksess
Det har tatt måneder å reparere flyet. Ifølge nettstedet Ars Technica må den videre flyvningen vente til solforholdene blir gode nok. Solar Impulse krever en viss mengde dagslys hver dag, noe det ikke får på den nordlige halvkule om vinteren. Først i februar vil det igjen være på vingene.Tross de uforutsette problemene med batteriene er det liten tvil om at teamet bak Solar Impulse allerede har nådd sitt viktigste mål – å skape enorm oppmerksomhet rundt mulighetene i fornybar energi og energieffektivisering.
Budskapet er at verden kan snu kampen mot klimaendringene til noe positivt – til det beste for innovasjon og økonomiske vekst.
– Vi ville gjøre en spektakulær reise jorden rundt, og vise folk at den rene teknologien finnes. Ikke bare for oss, men for alle, sier Piccard.
Roser Norge
Overalt hvor pilotene Bertrand Piccard og André Borschberg har landet med Solar Impulse, har de blitt møtt av en massiv mediedekning. Politikere og andre viktige beslutningstagere har selvfølgelig også villet sole seg i glansen fra den unike flyreisen.– I foredraget ditt sier du at de oppmøtte politikerne binder seg til ideen om at det er mulig å endre dagens energibruk radikalt. Tror du virkelig de gjør det?
– Det er en slags fisking. Først må vi få dem på kroken, så forsøker vi å påvirke dem til å ta de riktige beslutningene.
– Har du noe inntrykk av de norske politikerne?
– Mitt inntrykk av Norge er at dere gjør langt mer enn de fleste andre. Det dere gjør med elbilene, er vidunderlig. Det dere gjør med vannkraften, er ekstraordinært.
– Norge har jo sin elbilrevolusjon og sin fornybare kraft, men har også en meget oljeavhengig økonomi. Hva med den?
– Hvis alle petroleumseksporterende land hadde gjort det like bra som dere, ville verden vært et bedre sted. Verden trenger fortsatt olje til energi, til å bygge for eksempel vindturbiner og solceller, sier Piccard til Teknisk Ukeblad.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.