Som nevnt i flere blogger så er Heli-Expo, den årlige helikopterkonferansen i regi av HAI, akkurat avholdt. Det er noen ting jeg merker meg, ikke minst at både Sikorsky og Eurocopter arbeider med forskjellige typer rotordesign som skal gjøre helikoptrene mer stillegående. "Blue Thunder, here we come...."
Så var det Bell 429 som var valgt av Air Methods som deres nye ambulansehelikopter. 25 maskiner var det snakk om, men bestillingen er kansellert på grunn av for dårlig "useful load". Det blir fransk istedet.
Den gamle Sikorsky S-61N har fått nytt liv som S-61T for Triton. The US State Department har signert en intensjonsavtale med med Sikorsky og Carson helicopter om å få levert 110 maskiner som altså har oppgradert cockpit, nye blader etc.
Små helikoptre kommer nå med glasscockpit, noe en mener vil bidra til øket sikkerhet. Disse vil ha systemer som i dag kun finnes i større maskiner så som TAWS.
Valg av nytt presidenthelikopter er omtalt her før, men interessen omkring en forestående kontrakt er påtagelig over there.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.