I 1993 ble Linjeflyg overtatt av SAS. Undertegnede var midt oppi det som leder av Operativt Utvalg i Norsk Flygerforbund (NF). Jeg var vel også IFALPA Director på det tidspunkt, hvilket egentlig burde gjøre jobben med å integrere flygerne fra Linjeflyg inn i SAS slik IFALPA`s Industrial Manual tilsa, enklere ved bare å bruke "lovverket". Såvidt jeg husker så var "merger Policy" ratifisert av NF og skulle således følges. Det ble ikke enkelt. I-manual anbefalte en glidelåsløsning ang. ansiennitet uansett forholdet mellom liten/stor i en fusjon, men det ble ikke akseptert av SAS flygerne. Det var spesielt de danske flygerne som var vanskelige. Showet ble kjørt fra NF`s kontorer i Øksenøystien ved Lysaker. Det ble kalt inn en mediator som kom fra Europilote (nå ECA). Han lyktes ikke i å oppnå enighet etter to forsøk. Megling måtte oppgis og SAS flygerne kjørte showet med NF på sidelinjen. Daværende leder av Norske SAS-flygeres Forening var en hard-liner og støttet danskene, antakelig etter behørig press fra SPF og DPF. Det endte med at LF flygerne tapte 5 års ansiennitet og forholdene i cockpit var ganske tøffe. Jeg har hørt at dette faktisk har vart hele tiden etter -93. Nå krever Pilotforbundet, altså ex Linjeflyg flygere, SAS for tapt ansiennitet, tapte karrieremuligheter og tapt lønn. Saken vil komme opp i den svenske Tingsretten i Stockholm medio april.
Du vil kanskje mene at det er utidig av meg å ta dette opp nå, men jeg synes det er nødvendig for at du bedre kan forstå det du muligens oppfatter som utilbørlig av ex Linjeflyg flygere.
Idag är det 17 år, 2 månader, 11 dagar sedan Linjeflyg upphörde
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.