tirsdag 2. mars 2010

Redningstjenesten - Stavanger Aftenblad i dag

Følgende debattinnlegg fra undertegnedes hånd står i dag på trykk som et innspill i en særdeles lang og kronglete prosess for å få nye helikoptre inn i redningstjenesten:

15 år gammel hastesak?


Tore Nordtun (Ap) kommer med en del interessante betraktning og synspunkter om justisdepartementets vei mot valg av nytt redningshelikopter. Ja, det er jo denne sivile instans som skal kjøpe sivile helikoptre til en sivil redningtjeneste. Men forunderlig nok så sitter åpenbart Forsvaret og styrer det hele.

Nordtun har et tidsaspekt som er interessant. Sitat fra Stavanger Aftenblad den 24. februar: ".... at det på grunn av høye kostnader er viktig at fornyelsen av redningshelikopterflåten ikke blir en hastesak". Tillat meg, hr. redaktør, å minne om arbeidet som ble satt i gang den 11. oktober 1995 hvor det såkalte Fostervollutvalget ble opprettet. Så våger Nordtun å omtale dette som en hastesak! Jeg antar at dette er Regjeringens syn på saken, en regjering som ikke engang har avsatt midler til kjøp av nye maskiner.

Tillat meg også å kommentere Nordtuns omgang med tall. Interessant i seg selv fordi arbeidet som nå pågår, og altså i en eller annen form har pågått i 15 år, er hemmelig. Slik oppleves det iallefall for menigmann, men tilbake til tallene. Plutselig er det snakk om 14 eller 15 nye maskiner. Tidligere er det 10-12 maskiner som er utredet. Kostnadene omtales som 5 milliarder for kjøpet og 50 milliarder for drift og vedlikehold. For sammenlikningens skyld så kjenner vi tallene for prosessen i England hvor en kontrakt på 24 maskiner koster, inkl. drift over 25 år, 55 milliarder. Inkludert er driftsutgiftene for 12 baser. Her er det snakk om leie og ikke eie. En kan uten videre si at den engelske tjenesten, grovt regnet, er nær halvparten så dyr som den tjenesten Nordtun beskriver. Spørsmålet blir om Nortuns tall baserer seg på militære helikoptre, altså NH90? Det er tidligere fra politisk hold hevdet at ingen skal tjene på å drive redningstjeneste. Hvem er det som tjener på å sivilisere tjenesten, om ikke det norske folk? Utvalget som vurderer kjøp av nye maskiner må øyeblikkelig penses inn på det sporet Bjørn Haugerud forskriver i sitt innlegg den 23. februar, nemlig en ordning slik engelskmennen går inn for. Der settes nær alt ut på anbud til sivile operatører. En unngår da militær innblanding noe jeg opplever som en hemsko i prosessen, ref. Brigader Morten Klevers uttalelse på Solakonferansen i 2007 hvor han varslet omkamp når det gjaldt "tapet" Forsvaret led da saken ble satt ut på anbud. Se bare på uoversiktligheten som eksisterer i regnskapsførselen når det gjelder drift av 330 skv.; drift og velikehold av baser, militære oppdrag, lønn og utgifter til personellet ved 330 skv. etc. Hva driften av 330 skv. egentlig koster bør en utenforstående instans, f.eks. TØI vurdere og veie dette opp mot en sivil tjeneste som yter akkurat den høykvalitetstjenesten 330 skv. er kjent for i dag.

Det synes nå som om det er en viss bevegelse i det politiske miljøet utenfor Ap idet Senterpartiet her i Rogaland lurer på hva som foregår, samt at Høyre nå har begynt å interessere seg gjennom Andre Oktay Dahl. Tilsvarende er også uttrykt fra FrP, og jeg skal heller ikke underslå at Hovedredningssentralene, dessverre alt for sent, har begynt å interessere seg. Det bekymringsfulle er at fiskerne, sjøfolkene, oljearbeiderne og flygerne ikke lar høre fra seg i saken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.