John Taylor, en tidligere mekaniker hos Continental som ikke var tilstede i retten, er funnet skyldig i uaktsomt drap og gitt en betinget dom på 15 måneder og €2000 i bot. I 2004 da rapporten etter ulykken kom på bordet, var det klart at en metallskinne på rullebanen var årsaken. Denne hadde falt av en Continental DC-10 som tok av like før Concorden dro avgårde. Denne kjørte over metallbiten som førte til at et dekk pungterte og gummibiter kom inn i en motor og gjennomhullet en brennstofftank. Continental vil anke dommen, sier BBC. Noen mener at dommen beskytter franske interesser, og at flyet var i brann før det traff metallbiten.
Denne saken regnes av mange å være særdeles skadelig for flysikkerhetsarbeidet i fremtiden.
Concorde; et av de vakreste flyene som er bygget.
I forbindelse med en safetykonferanse i Abbotsford, Canada, i 1997 havnet jeg på samme bord som John Hutchinson. Jeg representerte da IFALPA. Han hadde fløyet Concorde i 15 år og var bare full av lovord over maskinen. Han kan siteres med følgende to grunner til sitt syn: "One, is that it's a very tough aeroplane, it's built in a very robust manner, and secondly it's got tremendous reserve capacity, by that I mean it's got a huge excess in capacity and power on the engines."
John Hutchinson, Concorde Captain. Foto: Per Gram
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.