I dagens SA fremstilles en grafisk oversikt over kandidatene. Det vises til en sammenlikning over hvor mange passasjerer hver enkelt kandidat kan ta. Her står at EC225 kan ta 24 og S-92A kan ta 19. Det en uten videre kan si at avisen iallefall ikke har sammenliknet epler med epler. Gulvflaten i kabinen til en EC225 er på 10,5 kvm mens den i S-92A er på 12,3 kvm. En vet fra praktisk erfaring at det er adskillig bedre plass i S-92A enn i EC225 for 19 pax som er det maksimalt tillatte uten kabinbetjening. I et SAR helikopter skal det være 6 besetningsmedlemmer samt et operatørkonsoll i kabinen. For å finne ut hvor mange nødstedte maskinen kan ta, så må praktiske prøver gjennomføres, slik Helikopterfaglig Forum fikk gjort og dokumentert på Gardermoen Flystasjon i 2002. Grafikken nevnt over er produsert av nyhetsgrafikk.no som skriver til undertegnede at de har fått sin informasjon fra Justisdepartementet.
Det er imidlertid statssekretær Moland Pedersens uttalelse til avisen som er oppsiktsvekkende. Da han konfronteres med den voldsomme tidsbruken i prosjektet så hevder han at det verste arbeidet med å bestemme kravene er passert. Tillat meg å minne Moland Pedersen på at de kravene som fremkommer nå er omtrent identiske med de kravene Helikopterfaglig Forum kom frem til i 2003 i vår innstilling. Jeg vil legge til informasjon om gulvarealet i typene som er aktuelle, noe som er svært viktig i et SAR helikopter:
NH90: 9,6 kvm
EC225: 10,5 kvm
S-92A: 12,3 kvm
AW101: 15,2 kvm
Saken vedr. valg av nytt helikopter vil bli presentert for Flyoperativt Forum den 3. mai 2011. Foto: Eurocopter
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.