Ikke overraskende, dessverre.
Undertegnede er ikke metallurg, men mine opplevelser i maskinen tyder på et vibrasjonsnivå som er uakseptabelt. Selv om vibrasjonsdempere er montert, så vil det uansett være en påkjenning på gear boxen. Sikorsky vil nå introdusere en ny gearbox for å unngå sprekkdannelse og kravet til inspeksjon av innfestningene etter hver 10. flytime, også for gear boxer som er modifisert tidligere, den såkalte Phase II gear boxen. Denne regner Sikorsky for å være en interim løsning i påvente av den nydesignede utgaven, den såkalte Phase III gearbox. Rapporten etter Cougar havariet i 2009 er ikke klar, men ting kan tyde på at ytre påkjenning, kanskje vibrasjoner har skadet boltene som holder oljepåfyllingsstussen på plass slik at maskinen tapte all olje. 17 mennesker mistet livet. Sikorskys Jack Donahue sa en gang til undertegnede, sogar i vitners nærvær, at dersom de får kontrakten med Canadas erstatning for Sea King, så vil det komme en modell med 5 hovedrotorblader. Sikorsky fikk kontrakten, men noe snakk om de 5. MRB er det ikke lenger. Et slikt blad vil kunne redusere belastningen på bladene betraktelig, og derved senke vibrasjonsnivået, slik det er gjort på EC225. Foto: PHI
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.