Først og fremst kan du sjekke foredragene på UAS Norways seminar den 24. november på http://www.uasnorway.org/?p=515 Såvidt jeg forstår så var det en vellykket konferanse. Legg spesielt merke til New Norwegian UAS.
Generelt ser en at de landene som har egen flyproduksjon, er i full sving med utviklingen av UAS. Det gjelder ikke minst Russland, India og Kina. Sistnevnte vektlegger armerte systemer med bomber og raketter. En ser også en utvikling mot systemer som kan operere på egenhånd etter forhåndsprogramerte mønstre. Det kan også bety at systemet skal kikke etter noe spesielt for deretter å utføre en forhåndsbestemt handling. Det neste en kan legge merke til, er de store systemene som kan holde seg i lufta i dagevis, enten basert på solcelledrift eller hydrogen. Så kommer de særdeles kompliserte systemene som kan baseres på hangarskip. Det finnes en drøss av systemer som har spesielle oppgaver, så som transporthelikoptre, ambulansehelikoptre, fly som er spesielt konstruert for å sjekke tyvfiske, til og med redningshelikoptre som kan heise opp nødstedte med en kabin som vinsjes ned og opp. Men fremdeles er det ikke akseptert å fly disse i kontrollert luftrom, ikke engang under VFR hvor systemene bevislig har bedre deteksjonsevne enn det menneskelige øye. Systemenene har også ACAS som kan koples til autopilot. Allikevel, disse systemene kommer i kontrollert luftrom før eller siden, så følg med! Bildet viser Aurora`s Orion UAS long endurance, long loiter basert på hydrogen.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.